Toppbilden, visa:    


Bidrag till toppbild

... och information, visa bilder/video
Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av Mölle-Mats »

Haha, "Mahna Mahna" stod grabbarna som mekade med ångloken bakom Järnvägens Muséum i Ängelholm och gnolade på när min co-producer Cathy Björk och jag gick därifrån efter att ha filmat deras göranden - undras vad de menade med det? :=Koko

Nå, som en liten åminnelse av det plus de senaste dagarnas snabba videoproduktioner med B-lok på vändskivan så kommer här ett litet förslag till toppbild - "printscreenade" (därav inte helt skarpa måhända) från videosnuttarna som jag filmade den 29 nov i nådens år 2015. B 1108 på den vänstra bilden och B 1429 på den högra.

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Svenne

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av Svenne »

Sonen Henrik besökte Hesselby på Gotland 20 juli 2009. Och tog bl.a. följande bilder åt mig att disponera:

Bangården
Bild

Skönheter; lok nr 3, lok nr 16 och Gotland
Bild

Arbetande kolleger
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av Johan Molin »

Jag har börjat tappa kontrollen över alla bilder nu, men kom att tänka på att mina Marshalltown-bilder kanske går att kombinera ihop till något vettigt?

http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=45&t=3196

Svenne

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av Svenne »

Den "riktiga" järnvägstrafiken från Älvsjö via Arla till Enskede har tyvärr upphört, men bifogade lokbilder från den tid det begav sig (kanske inte långt från 1970 ?) dök nyligen upp.

En trotjänare i växlingsbranschen; N 1173 - här i Enskede
Bild

(Strukton Rail, som ännu en tid huserar i Slakthusområdet, har sin anslutning under nya arenan och ut i tunnelbane/tvärbanenätet vid Globen.)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Ett givet toppbildsförslag (förstås ...)!!!

Inlägg av Mölle-Mats »

Sitter just och går igenom skörden efter min fotodokumentation av BOIS:ar-Jannes hundratalet bilmodeller i skala H0, och då dyker det förstås upp ett givet förslag till toppbild i "modelltillverkar-kategorin"! :mrgreen:

Bild

Brekinas fina modell av SAAB 96 V4 - förstås (vad annars?). Till vänster artnr 28500 som motsvarar årsmodellerna 71-73 i kulören Torreadorröd (färgkod R2) och till höger 28501 som ganska väl motsvarar 75 års modell i kulören Smaragdgrön (färgkod Gn 10) - den senare borde dock haft svart grill för att vara riktigt perfekt (men det syns ju inte ur den här bildvinkeln - här har vi ju nytta av "Sture-effekten" där den sida som inte syns för betraktaren inte behöver detaljeras korrekt! :-CO ).

Nå, för att nu älskare av det där andra onämnbara svenska "bil"märket inte ska känna sig helt utmobbade, så får jag väl ta ett förslag till toppbild som täcker även det! :=u Nu hämtar jag bild på ett objekt ur mina egna samlingar (det sista lilla återstående objektet från saligen avsomnade Padborg-projektet) i form av en V-lv- P210 Duett i ambulansutförande för Zonen i Dronningens lille by! I detta fallet känner jag vare sig till Brekinas artikelnummer eller färgbenämningar/färgkoder tyvärr - men förebildens årsmodell måste ju ligga någonstans mellan 1960-1968 i alla fall.

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av alsum »

Finns SAAB 95 modell bil?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av Mölle-Mats »

alsum skrev:Finns SAAB 95 modell bil?
Jan-Erik Sundlin (JES Modeller) har gjort den, men det var nog rätt länge sedan så de är nog svåra att få tag på. Jag "råkar" ha en sådan, de är en avbildning av 95:orna som de såg ut årsmodellerna 69-73. Däremot tror jag aldrig att Televerket hade SAAB 95:or i sin tjänst (rätta mig gärna om jag har fel broder Svenne), så just det här exemplaret är nog en fri tolkning av den verkliga förebilden enligt devisen "det är viktigare att det känns rätt, än att det är rätt!" (och därmed kan ni säkert gissa vem det är som har förfärdigat den :-BS ).

Bild

Bild

Sedan så har jag sett en protoyp till en modell av en tvåtakts "trubbnos" 95:a presenteras på bild också för några år sedan - men om de verkligen kom i produktion någon gång och om de finns att köpa idag är mer än vad jag vet. Men där kanske broder Cor kan hjälpa till med tips?
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av Mölle-Mats »

Nu när jag ändå var upp i Parillien-dioramat och hämtade fram JES-SAAB:en ovan för fotografering, så "pissade jag på tallfället" och fotodokumenterade en oundgänglig komponent som är ett "måste" och inte får saknas hos någon modellrallare eller diorama-ihopfnattare! En given toppbild på Mötesspåret enligt mitt förmenande! :-CO

Bild

Tillverkarens logga lyckades jag inte ens utläsa med förstoringsglas, men det är väl inte så viktigt tycker jag för det är ändå inte någon av de stora eller ens små aktörerna på MJ-marknaden. Och skalan är ju inte heller "MJ-mässig", jag gissar på 1:64 ungefär.
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:just det här exemplaret är nog en fri tolkning av den verkliga förebilden enligt devisen "det är viktigare att det känns rätt, än att det är rätt!" (och därmed kan ni säkert gissa vem det är som har förfärdigat den ).
....och som vanligt stämmer inte hans halvkvädna antydningar. Den såg ut exakt så här när jag köpte den, och om jag minns rätt köpte jag den direkt av JES. Men det är väl en enkel match för en gammal Saab-expert att konvertera den så den blir exakt förebildsenlig med baksida och allt. :mrgreen:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:just det här exemplaret är nog en fri tolkning av den verkliga förebilden enligt devisen "det är viktigare att det känns rätt, än att det är rätt!" (och därmed kan ni säkert gissa vem det är som har förfärdigat den ).
....och som vanligt stämmer inte hans halvkvädna antydningar. Den såg ut exakt så här när jag köpte den ...
Oooops! :oops:

Ja den här gången så får jag göra offentlig avbön och erkänna att jag för ovanlighetens skull hade fel. :roll:

Men rätt eller fel - den ska förbli i sin sannolikt felaktiga Televerks-skrud (trots att den i Snorshytte-projektet fick föreställa Dala Bullcentrums paketbil som framfördes i våldsam fart och ofta krockades av Valentin Messing a k a Bruder Vierundvierzig).
Also sprach der Matserschmitt!

Svenne

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av Svenne »

Hittade några foton från ett JVM-besök vid bortglömd tidpunkt - och med tvivelaktig färgsättning :(

Hildingar på JVM - Yo1 398 i 1:10 - omgiven av Yo1s 626 i full skala

Bild

Svenne

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av Svenne »

Och här några till från JVM:

Hg2 654 i verkstaden och Hg2 757 på bangården

Bild

(654 har en lätt bedagad skönhet i släptåg.)

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av bermod »

Toppbliden som ligger ute nu den är helt läcker. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
bermod

Svenne

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av Svenne »

Åter till Enskede för några bilder från 5 augusti 2010 från den färgglada bangården i Slakthusområdet.

Ett diesellok, en "okänd förmåga", ett "water-jet-fordon" och en "kranvagn med styrhytt".

Bild

Svenne

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av Svenne »

Och tillbaka till Ljusnäs; det börjar väl bli tjatigt, men här är lite mer skåpmat:

Ånglok i Ljusnäs: S1 1915 (JECO-byggsats), N 641 (JECO färdigmodell), N2 576 (ROCO färdig, falskskyltat litt & nr i Ls)

Bild

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av larsess »

Nej du, Svenne!
Bilder från Ljusnäs får vi nog aldrig för många av! [JC_doubleup.gif]
/Larsess

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2972
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av cgn1954 »

Just det... Klassens ljus (äh... dåligt). :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Svenne

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av Svenne »

larsess skrev:Nej du, Svenne!
Bilder från Ljusnäs får vi nog aldrig för många av! [JC_doubleup.gif]
/Larsess
Tack! Känner en längre österut på Södermalm, som har motiv nog att fylla en egen bildsnurra utan upprepningar. ;)

Svenne

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av Svenne »

cgn1954 skrev:Just det... Klassens ljus (äh... dåligt). :=u
Tack! Men snarare en bekvämt lagd återanvändare, som hittat "nya knappar" i PS. :oops:

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av BoJ »

Finns något sätt att titta på publicerade Toppbilder?
Går så fort att man missan många!
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av P Falk »

Kan du inte använda knapparna under toppbilden? "Info" knapp för aktuell bild och "alla" för att se samtliga från nr 1..
Då kan man titta så länge man önskar! :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2748
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av H0n3 »

Kan den här vara ett användbart bidrag till toppbilderna? Ja efter lite massage då förstås. :oops:
Bild

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av BoJ »

P Falk skrev:Kan du inte använda knapparna under toppbilden? "Info" knapp för aktuell bild och "alla" för att se samtliga från nr 1..
Då kan man titta så länge man önskar! :-T
Så dum mankan vara!
Provade att öppna mötesspåret i Google Chrome och då funkade det OK!
Inte funkade detta i Explorer 8. (som jag använder nu då inget annat går i XP)
BoJ
Senast redigerad av BoJ den 22 feb 2016, 09:51, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av Johan Molin »

Underbar bild för övrigt, Peter!

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av loktok »

Tog några bilder ute idag.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av Mölle-Mats »

loktok skrev:Tog några bilder ute idag.
Oj vilka kanonbilder - speciellt den näst nedersta på F-loket, här får man verkligen titta två gånger för att se att det handlar om en modell!!! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av loktok »

Tack Mats .
Är själv mycket nöjd med loket som det blev efter en hel del småfixande.
Mvh Lasse

H-nollan
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:08

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av H-nollan »

Riktigt frän toppbild som ligger uppe nu. Bron är fantastisk och med ångloket på mitten ännu ballare. Den där skulle man ha på anläggningen. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2972
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av cgn1954 »

Hej alla

Ja, flera har hört av sig om toppbild utan info och önskar komplettera. Ja - gör det. Skicka mig ett PM om DIN bild är lite dåligt "utrustad". Projektet körde ju ca 500 bilder utan INFO-funktion som ju kom till efter önskemål.

Jag tycker oxå om att det finns lite data om en bild - så gör som Ola - PM:a mig så lägger jag in info om DIN bild. Det blir liksom lite mer kvalitet på det viset... tycker jag. :)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av S Johansson »

Bild
SJ L5 1778

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av S Johansson »

Bild
Kattnota Gulmåla Järnväg

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1042
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av magnus63 »

Bild

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av loktok »

Några nya bidrag

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av S Johansson »

Några bidrag.
/Stig Johansson

Bild
L5 1778. Kattnosa Gilmåla Järnväg

Bild
L5 1778. Kattnosa Gulmåla Järnväg

Bild
Stavkyrka. Kattnosa Gulmåla Järnväg

Bild
KS 1475. Kattnosa Gulmåla Järnväg

Bild
S/s Herbert. Kattnosa Gulmåla Järnväg

Svenne

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av Svenne »

Antagligen har forumbröderna redan sett sig mätta på gamla Årstabron. Men vid passage av ett väntrum på en närliggande vårdinstitution kunde jag inte motstå att ta den här bilden. Fotograf och fotodatum är okända för mig.
Årstabrovinter.jpg

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2972
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Bidrag till toppbild

Inlägg av cgn1954 »

Tack, nr 375. :-)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Kungörelser"