Toppbilden, visa:    


Glastransporter

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Glastransporter

Inlägg av Johan Molin »

På Järnvägshistoriskt forum har dykt upp en intressant tråd om glastransporter i Sverige.
Inte för att shanghaia tråden, snarare för att bredda frågeställningen, vill jag lyfta den även här.

Anders Östlund har visar bild på en glastransportvagn littera Uais, som jag inte har någon information om alls. Tydligen var det Saint Gobain som introducerade dessa vagnar i Sverige.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=213865

För egen del minns jag transporter till/från Pilkingtons fabrik utanför Trönninge söder om Halmstad. Ett särskilt stickspår byggdes från Västkustbanan för att serva fabriken, och jag minns tydligt T21:or som skötte transporterna (jag antar till och från Halmstad).

I mina gömmor har jag en bild som sorgligt att säga jag inte vet vem som är upphovsman till, men här användes tydligt en tvåaxlig vagn benämnd Uikks-w. Enligt mina anteckningar ska det ha funnit 16 st sådana reggade hos SJ, troligen med nr 43 74 991 1000 och framåt.
Uikks-w.jpg
Vet någon något mer? Känner någon igen bilden som sin?

Kjell Friberg
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 jan 2012, 16:28
Ort: Linköping

Re: Glastransporter

Inlägg av Kjell Friberg »

Det har skett en omkastning av bokstäverna i vagnslitterat. Rätt skall vara Uikks-w.
Låt inte din fantasi hindra dig - den är ändå överträffad av verkligheten.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Glastransporter

Inlägg av Johan Molin »

Jag såg inte ens att et stod fel på bilden, men det gör det ju!

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Glastransporter

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev:På Järnvägshistoriskt forum har dykt upp en intressant tråd om glastransporter i Sverige.
...
I mina gömmor har jag en bild som sorgligt att säga jag inte vet vem som är upphovsman till, men här användes tydligt en tvåaxlig vagn benämnd Uikks-w. Enligt mina anteckningar ska det ha funnit 16 st sådana reggade hos SJ, troligen med nr 43 74 991 1000 och framåt.

Bild: Uikks-w.jpg

Vet någon något mer? Känner någon igen bilden som sin?
Om inte Bengt Dahlberg själv anmäler sin roll som upphovsman härmed ett tips om dess ursprungliga hemvist.

http://s25.photobucket.com/user/bengts/ ... t=9&page=1

De Uikks-w som var registrerade som privatvagnar förefaller ha haft nummer 991 1 006--021. Därutöver verkar SJ själva ha ägt 4 st, 991 1 002--005. Som utfyllnad i nummerserien för litteranummer 9911 fanns också 2 st Uikks 000 och 001. Per 1989 var de senare bara tillåtna för stax 20 ton medan Uikks-w kunde lastas upp till 22 tons axellast.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Glastransporter

Inlägg av Johan Molin »

Tack Ulf! Då har jag detta vagnlittera komplett i min förteckning. M a o 22 st totalt Uikks och Uikks-w. När tillkom dessa vagnar, och när försvann de månntro?

Bengt Dahlberg, tack för den informationen. Hoppas det är OK att publicera bilden (det står ju Copyfree, men det är ju alltid skönt att kunna förmedla vem som tagit den).

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Glastransporter

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev:Tack Ulf! Då har jag detta vagnlittera komplett i min förteckning. M a o 22 st totalt Uikks och Uikks-w. När tillkom dessa vagnar, och när försvann de månntro?
....
Tvåaxliga djuplastningsvagnar verkar ha legat lågt i allmänna diskussioner om godsvagnar, lite "under radarn". De har heller aldrig varit talrika. Såvitt jag kan förstå existerade aldrig någon med svensk nationell littrering och nummer. Men de verkar snarast ha dykt upp under 1960-talets senare del. Jag har bild på en från april 1967 bärandes en gammaldags mindre lingrävare. På den tiden hette de nog fortfarande bara Ui. I SJF 636 från 1971 finns bara två individer redovisade. Se också Gotbild.
1974-06-27 beställdes 2 nya vagnar av moderniserad modell; Uis typ 74 från AGV som levererades 1975.
Därefter beställdes i några etapper 1977-1979 ytterligare 12 vagnar Uis-w typ 771 som levererades fram till 1980.
Anpassning för Pilkington beställdes för tre vagnar ur den första leveransen av Uis-w och bestod av montering av containerramar för transporter Halmstad-Norge. Anpassningen medförde också att utbyteskoden ändrades till 06. Även ur den sist beställda batchen angavs att tre vagnar skulle ha utbyteskod 06.
Vid SJ inventering av vagnbeståndet per 1981 uppgavs de 2-axliga djuplastningsvagnarna bestå av 2 st Ui, 2 st Uis och 12 Uis-w.
Avyttring och ev skrotning bör ha skett med början under 1980-talet. Green Cargo ville 2007 bara kännas vid 2 st inregistrerade Uikks-w.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Glastransporter

Inlägg av BoJ »

SJ särtryck över godsvagnar från 1983 på länken nedan från MRW hemsida.
Ui är på dokumentsida 119. (pdf sida 116)
BoJ
http://www.mrw1.se/pdf_filer/637_8x.pdf

Ps: Vid en MRW resa på 90-talet stod en av dessa vagnar på bangården i Kornsjö.
Någon medlem kanske har bild?!
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

LÄNKAR TILL GRANNTRÅDAR Glastransporter

Inlägg av qrt »

Johan Molin skrev:På Järnvägshistoriskt forum har dykt upp en intressant tråd om glastransporter i Sverige.
Inte för att shanghaia tråden, snarare för att bredda frågeställningen, vill jag lyfta den även här.
Tack Johan för ditt initiativ. Jag blir bara glad, när jag nu slarvade med att inte starta en tråd även här som jag brukar.

---------------------------------------------
Jag kanske försöker mig på att få till en lookalike i H0 av den tvåaxliga vagnen.
Men nej, jag avstår ändå.
Den tvåaxliga vagnen är visserligen av s.k. äldre datum men rullade i Sverige först på 1960-talet och då har jag ingen möjlighet att sätta modellen i trafik.

Vagnen är gjord av Fleischmann i såväl H0 som N.
För H0 finns den under två artikelnummer: tom = 5218, lastad med betongrör = 5217. Den finns fortfarande begagnad att köpa i tyska bukten eller hos några mindre firmor, exempelvis modellbahnshop-baumann. Lycka till.
---------------------------------------------
Ämnet har jag, min vana trogen, aktualiserat i fora för alla tre världarna som intresserar mig:
dåtid 1-1, nutid 1-1 och modelljärnvägstid.
Jag har så bra erfarenhet av det sedan tidigare.

Jvm2.se, dåtid i 1-1: Glastransporter förr
Postvagnen, nutid i 1-1: Glastransporter på järnväg
Mötesspåret i H0: Glastransporter
Svenskt MJ-forum i H0: Glastransport i modell

/Curt

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Re: Glastransporter

Inlägg av qrt »

Johan Molin skrev:Anders Östlund har visar bild på en glastransportvagn littera Uais, som jag inte har någon information om alls. Tydligen var det Saint Gobain som introducerade dessa vagnar i Sverige.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=213865
Bortsett från Anders Ö.s bidrag och min inledning så avhandlar trådarna mestadels de tvåaxliga djuplastningsvagnarna bland annat med svensk littera Uikks och Uikks-w.

Före Saint Gobain kan det dock även ha rullat bruna fyraxliga vagnar märkta Pilkington i Sverige.
Har de fyraxliga vagnarna setts ofta i Sverige ?
/Curt

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"