Toppbilden, visa:    


SJ litt P, en bakadatering?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

SJ litt P, en bakadatering?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Runt 1996/97 gav VVA ut en plåt benämnd "SJ godis". På denna plåt fanns bland annat denna vagn i flera exemplar;

Bild

Förebilden är en bromsad eller som bilden visar, en obromsad, SJ littera P1 (senare littrerad Pm), alltså en grusvagn tillverkad efter 1870 i stort antal. Efter att läst lite om förebilden har jag konstaterat att vagnen i fråga hade en föregångare som byggdes runt 1865 och då med littera I. Denna föregångare skiljde sig endast vad jag förstår genom längre hjulbas och smalare korg något som därmed skulle möjliggöra en bakadatering av modellen till en vagn som skulle såväl kunna målas som märkas som en vagn från någon av våra dåvarande tre trafikdistrikt. Detta skulle därför kunna bli en trevligt komplement till mina övriga "cirkusvagnar".

Dags att sätta sågen i plåten och se om projektet är genomförbart...

/Ola

2013-02-11, försökt ändra rubrik på tråden
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 11 feb 2013, 01:45, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: SJ litt I, en bakadatering?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Första momentet består i att "bryta sönder" plåten, något som känns fel då den smarta konstruktionen av VVA-modellen består i att man skall kunna vika ihop det mesta istället för att just ha lösa delar.

Bild

Bryta sönder i delar är just det som måste göras då vagnen skall smalas in 2,4 mm. Detta innebär dessutom att även gavel och buffertbalken måste bearbetas.

Bild

Därefter löds den avbrutna långsidan på plats.

Bild

Och med provmonterade utflyttade lagergafflar får man ett 1860-tals intryck av vagnen.

/Ola

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: SJ litt I, en bakadatering?

Inlägg av MatsN »

Kul att du "inte ger dig" med dina konverteringar för att resa tillbaka "anno dazumal".
Jag har ju byggt några av dessa vagnar som dom är tänkta att byggas.
Roligt att se dig åstadkomma något annat med etssatsen.

Vad kommer efter den?
En gammal smörvagn (senare littera H2)?
En småkreatursvagn (senare littera O2)?

Fortfarande hägrar ju frågan om passande dragkraft...
/Mats

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: SJ litt I, en bakadatering?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Gavlarna på plats liksom mer tidstypiska buffertar och långbalkar...

Bild

Även om orginalbyggsatsen P1 från 1870 var en liten vagn blir denna mindre...

Bild

Dragkraft? Någon som läst om en B-maskin eller G-maskin från 1856 respektive 1866 på Nürnbergsmässan i år? Trodde väl inte det, men drömma kan man väl få....

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: SJ litt I, en bakadatering?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Gör om, gör rätt!

Vagnar, och framför allt godsvagnar, från 1860-talet hade buffertbalkar av trä. Mitt bygge har fått bockad plåt/profil som ingick i byggsatsen för en "modernare vagn", alltså helt fel för min I-vagn! Vet inte vad jag tänkte på jag som hela hösten byggd flera gamla godsvagnar, alla med just träbuffertbalkar.

Nåväl, ingen större skad - tillbaka till lödkolven och bort med byffertbalken och dit med en mässingsprofil. Tur att jag själv noterade det i tid.

Bygget fortsätter och bilder kommer.

/Ola

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ litt I, en bakadatering?

Inlägg av S Johansson »

Lihkströmsverken skrev:Dragkraft? Någon som läst om en B-maskin eller G-maskin från 1856 respektive 1866 på Nürnbergsmässan i år? Trodde väl inte det, men drömma kan man väl få....

/Ola
Hallå, Fleischmann, NMJ, Jeco, HNJ och ni andra! Hör ni?
Vi är många som önskar tidiga 1800-talslok som färdigmodell eller byggsats. Moderna mj-lok finns det i så stort antal att man kan tapetsera väggarna med dem...

/Stig

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: SJ litt P, en bakadatering?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Byggt lite på vagnen som nu är en P-vagn och inte en I-vagn - förvillande.

Bild

Lagergafflar på plats liksom fjäderpaket och lagerboxar. TB-koppelhållare och buffertar liksom hörnbeslagen.

Bild

På grund av det stora axelavståndet kunde bägge "öronen" på TB-kopplelhållaren inte användas utan det närms hjulaxeln fick tas bort. Nu väntar "alla" beslag - ett pilljobb!

/Ola

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: SJ litt P, en bakadatering?

Inlägg av mikath »

Den där lilla rackaren blir ju riktigt kul.

/Mika
Bild

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: SJ litt P, en bakadatering?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Fuskar lite med bygget, borde egentligen vara lite mer beslag på vagnskorgen, men väljer att göra det lätt för mig...

Bild

Idag fick vagnen sin gråa färg och imorgon förhoppningsvissina svarta buffertar, fjäderpaket och beslag. Därefter gäller det att ta ställning till hur vagnen skall målas invändigt och för närvarande lutar det år en "blaskig" svart-brun strykning. Pricken över "i-et" blir dekalerna från "Sveriges framsida" som ligger och väntar på montering, många gamla vagnar blir det....

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 18 maj 2013, 00:03, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: SJ litt P, en bakadatering?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Blanklackad och klar för dekaler...

Bild

Som bonusbild en modell som byggs med avsikt för en kommande artikel i Smalspårigt. Artikeln går under arbetsnamnet "1+1=1" eller "en till priset av två", får se om jag går i mål med projektet...

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: SJ litt P, en bakadatering?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Fortfarande blanklackad men nu med dekaler på plats....

Bild

/Ola

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: SJ litt P, en bakadatering?

Inlägg av BAn »

Verkligen elegant. Från en tid när man vårdade sina fordon bättre tror jag.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: SJ litt P, en bakadatering?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Modellen klar. Mattlackad och ett försök till slitet trägolv...

Bild

Modellen gav mersmak, kanske en eller två likadana vagnar till?

Bild

Men härnäst blir det den bromsade G m/66 med bromstorn som gäller...

Bild

Bild

men det får bli i en annan tråd, härmed anser jag denna byggtråd avslutad.

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"