Toppbilden, visa:    


hobby trades nya svenska kylvagnar He/Icps - provgjutningar

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

hobby trades nya svenska kylvagnar He/Icps - provgjutningar

Inlägg av LYR »

Bild

Bild

Hobbytrades nya He/Icps-vagnar – nu visas provgjutningar!

Bild

Bild

Äntligen kan dessa båda provgjutningar visas, vilket betyder att de nu ska studeras i detalj och därefter ska verktygen ytterllgare finjusteras,
så förhoppningsvis kan vi se fram mot modellerna i handeln under nästa år.
Här ser vi två av grundtyperna, överst med den glesrillade pressningen i vagnskorgen från 1957 och nedan den tätrillade korgen från 1958.
Vi kan jämföra med originalbilderna från Sveriges järnvägsmuseum, de bilderna fotogragferades då vagnarna var nylevererade från Kalmar verkstad.

Så nu får vi en ny generation mj-modelller av de klassiska kylvagnarna litt. He eller som de senare döptes om till: Icps.
Observera att proverna visar vagnens båda sidor - bromsreglagen och elskåp i underredet sitter till höger respektive vänster på bilderna.
Många har nog en del av de gamla Pochervagnarna i sin samling, men nu känns de inte längre så modellmässiga i jämförelse med den nya generationen…
- tänka sig ändå att det tog 50 år innan vi fick tillgång till nya, mer modellriktiga modeller!

/LYR

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: hobby trades nya svenska kylvagnar He/Icps - provgjutnin

Inlägg av BoJ »

Det ser ju riktigt fint ut.
Hoppas nu att "adresshållaren" är lätt att flytta (och inte lämnar ett stort hål i sidan). För på He vagnarna sitter den mycket lägre. I vart fall när de var nya.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: hobby trades nya svenska kylvagnar He/Icps - provgjutnin

Inlägg av Johan Molin »

Hoppsan, detta missade jag i allt ståhej kring Norra Sandby mm. Så trevligt! Och här finns väl också utrymme för privatmärkningar om jag inte minns alldeles fel!

Hobby Trade har ju genom åren bestått oss med en rad roliga vagnar som antingen är svenska eller fungerar utmärkt väl på svenska spår — med denna fina vagn kommer vi ännu ett snäpp närmare en komplett samling svenska kylvagnstyper. Hoppas att detta är en satsning som lyckas — det behövs för att vi även fortsättningsvis ska få fina svenska modeller i handeln!

Har själv Pochers/Rivarossis tolkning av samma vagn från tidigt 1960-tal, men den har väl mest historiskt värde / samlarvärde i dag.

lokf
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:08

Re: hobby trades nya svenska kylvagnar He/Icps - provgjutnin

Inlägg av lokf »

ÄÄÄÄÄntligen!! En mycket efterlängtad variant kylvagnar. Håller med Bosse om att det vore önskvärt om det gick att flytta adress korthållaren på den plats den satt från början utan allt för stora märken på väggen. Några reklamvarianter fanns ju av dessa, men det viktigaste är att vi får vagnarna vita utan reklam. Reklamen är en andrahandsfråga. Ett gott initiativ från hobby trade. Hoppas på ytterligare vagnar. B.G.B.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: hobby trades nya svenska kylvagnar He/Icps - provgjutnin

Inlägg av Johan Molin »

Håller med om att vita kylvagnar är prioritet nr 1. Jag tänkte mer ur Hobby Trades synpunkt, att de har möjligheter att ta fram olika alternativ med reklammärkning också, det ska det ju vara möjligt att göra även med denna modell! Det borde ju ehgentligen vara läge för att försöka hitta och presentera dessa i denna tråd.

Vad jag förstår byggdes det 200 st He-vagnar med nummer 642175 — 64374.
He 64199 måste på något sätt ha förolyckats, för vid UIC-omnumreringen är den inte med.

Vagnarna blev alltså Icps 11(???) 74 807 0000 — 807 0198, sedermera 11 74 840 5000 — 840 5191 (vid ingången av 1980-talet återstod således 192).

De enda bilder jag har är de som Ulf Eriksson begåvade oss på sin hemsida som "Nitton" och de vagnarna är inte reklammärkta. Men sådana foton finns kanske i gömmorna?

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: hobby trades nya svenska kylvagnar He/Icps - provgjutnin

Inlägg av LYR »

Johan Molin skrev:Håller med om att vita kylvagnar är prioritet nr 1. Jag tänkte mer ur Hobby Trades synpunkt, att de har möjligheter att ta fram olika alternativ med reklammärkning också,
det ska det ju vara möjligt att göra även med denna modell! Det borde ju egentligen vara läge för att försöka hitta och presentera dessa i denna tråd.

Vad jag förstår byggdes det 200 st He-vagnar med nummer 642175 — 64374.
He 64199 måste på något sätt ha förolyckats, för vid UIC-omnumreringen är den inte med.

Vagnarna blev alltså Icps 11(???) 74 807 0000 — 807 0198, sedermera 11 74 840 5000 — 840 5191 (vid ingången av 1980-talet återstod således 192).

De enda bilder jag har är de som Ulf Eriksson begåvade oss på sin hemsida som "Nitton" och de vagnarna är inte reklammärkta. Men sådana foton finns kanske i gömmorna?
Bild

Visst är vagnarna önskade, eftersom Pocher-modellerna har passerat bäst-före-datum med mycket god marginal - ca 50 år!....
- och visst planeras också de svenska reklamvarianterna, som tidigare visats i tråden "Nya svenska vagnar...."
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=29&t=915

Om några vagnar "saknas" i nummer-serien, kan de möjligen tillhöra de som såldes till Danmark och där blev dekorerade med Mayo-reklam
- se bilden ovan
- och de planeras också i modell, om vagnen ändå ska produceras.
/ LYR






-

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: hobby trades nya svenska kylvagnar He/Icps - provgjutnin

Inlägg av Johan Molin »

Det är väl ganska rimligt mht Hobby Trades hemland ... :!:

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: hobby trades nya svenska kylvagnar He/Icps - provgjutnin

Inlägg av BoJ »

Johan Molin skrev:Håller med om att vita kylvagnar är prioritet nr 1. Jag tänkte mer ur Hobby Trades synpunkt, att de har möjligheter att ta fram olika alternativ med reklammärkning också, det ska det ju vara möjligt att göra även med denna modell! Det borde ju ehgentligen vara läge för att försöka hitta och presentera dessa i denna tråd.

Vad jag förstår byggdes det 200 st He-vagnar med nummer 642175 — 64374.
He 64199 måste på något sätt ha förolyckats, för vid UIC-omnumreringen är den inte med.

Vagnarna blev alltså Icps 11(???) 74 807 0000 — 807 0198, sedermera 11 74 840 5000 — 840 5191 (vid ingången av 1980-talet återstod således 192).

De enda bilder jag har är de som Ulf Eriksson begåvade oss på sin hemsida som "Nitton" och de vagnarna är inte reklammärkta. Men sådana foton finns kanske i gömmorna?
Tänker inte riktigt klart nu, men visst blir det endast 199 vagnar. De är alla tillverkade hos Kalmar.... 1957-59

1967-68 får dessa vagnar UIC Icps 11-74-807 0 000 till 198 (199 vagnar) . 11 står väll för interfrigo?

De första vagnarna var med 6 längsgående förtsärkningsveck synliga på långsidornas yttre påltklädsel. Under produktionen övergår man till att använda tätkorrugerad yttre plåtklädsel.
Troligen är vagn He 64240 första serievagn med tätkorrugering. Dock så är vagn 64210 utförd med tätkorrugering. En provvagn??? Då vagn Icps 11 RIV-IF 74 SJ 807 0 039-4 har glest mellan rillorna.

Helt klart en riktigt efterlängtad vagn och de visade prototypvagnarna ser ju riktigt fina ut.

Så kommer vi till reklamen på en del av vagnarna. Rimfo är helt klar, Bild från JVM. Även ett antat som gick för Konsum (Frukt & Grönt)
Saknas information om en eventuell Scan märkt vagn, som Pocher har som förebild.

BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: hobby trades nya svenska kylvagnar He/Icps - provgjutnin

Inlägg av Johan Molin »

Intressant att få veta vilka vagnar som var vilka, och att 11 var Interfrigo! Men nummerserien 642175 — 64374 måste väl i allsinadar bli 200 st?

(Nummerserien 0 - 1 blir två st, 10 - 12 blir 3 st, 0 - 99 blir 100 st, 5 - 14 blir 10 st osv.)

ArneL
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 dec 2011, 18:47

Re: hobby trades nya svenska kylvagnar He/Icps - provgjutnin

Inlägg av ArneL »

Ser lovande ut, en handfull He får det bli. [JC_doubleup.gif]

Här finns bilder och artikelnummer för de som inte känner behov av att spekulera vidare:
http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=5

/A

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: hobby trades nya svenska kylvagnar He/Icps - provgjutnin

Inlägg av LYR »

Oj, det var hela 8 stycken He/Icps-vagnar på ett bräde!
Nu är det verkligen på gång - och klart för att förhandsboka - Glädjande!
Länken kan nog variera - denna visade nyss direkt på hobby trades nya kylvagnar.
http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... =20&news=1

/LYR

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: hobby trades nya svenska kylvagnar He/Icps - provgjutnin

Inlägg av BoJ »

Johan Molin skrev:Intressant att få veta vilka vagnar som var vilka, och att 11 var Interfrigo! Men nummerserien 642175 — 64374 måste väl i allsinadar bli 200 st?

(Nummerserien 0 - 1 blir två st, 10 - 12 blir 3 st, 0 - 99 blir 100 st, 5 - 14 blir 10 st osv.)
Klart du har rätt med antalen 200 tillverkade.

Tänk nu om det kunde verifieras att den Scan märkta pocher vagnen verkligen har en förebild.
Kan möjligen PocherAkademin kan ge oss svar i saken?
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: hobby trades nya svenska kylvagnar He/Icps - provgjutnin

Inlägg av loktok »

Lyxproblem att det kommer ut så mycket svenska lok/vagnar kan jag tycka :)
HNJV He vagn var en bra byggsats tycker jag.Lite snyggare med etsad plattform ,stegar mm..

Bild

Bild

Martin N
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 feb 2012, 14:06
Kontakt:

Re: hobby trades nya svenska kylvagnar He/Icps - provgjutnin

Inlägg av Martin N »

Byggde också två stycken He av HNJ V byggsats.
Bild
/Martin

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: hobby trades nya svenska kylvagnar He/Icps - provgjutnin

Inlägg av larsess »

Jippiii! -Äntligen kommer dessa urtypskt svenska kylvagnar som färdigmodeller!!! Det ser jag fram emot och det kommer att bli ett antal inköp!
Jag håller med om att HNJ:s byggsatser blev bra modeller, jag hjälpte själv till med underlag och fakta kring dessa godsvagnssatser i resin från Göran Nilsson, men just He-vagnarna fick olyckligt nog fel form på takets rundning, något som jag tycker blev litet väl synligt, dessvärre. Annars var både korg, axelboxar och plattformar till dem, väljgjorda delar.
Nu hoppas jag på Icps-versioner (efter 1967) av båda vagnstyper och några snygga reklamvagnar som "grädde på spåren"! :D
/Larsess

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: hobby trades nya svenska kylvagnar He/Icps - provgjutnin

Inlägg av LYR »

Här på denna länk: http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=59&t=519
kan vi få senaste information om Hobbytrade/ades konkurs nu i mars 2013 - men förhoppningsvis kommer de svenska kylvagnarna ändå att produceras genom ett annat företag enligt informationen.
/LYR

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: hobby trades nya svenska kylvagnar He/Icps - provgjutnin

Inlägg av larsess »

Nu börjar det våras för kylvagnsentusiasterna igen; He/Icps-vagnen finns nu med i tidningen TÅG:s Nürnbergsreportage i Nr: 2/-15! [JC_doubleup.gif]
Vi som gillar svenska godsvagnar kanske kan börja hoppas på att denna modell äntligen är på väg som färdigmodell?
(takrundningen på HNJ-V:S annars fina byggsats som vi berikades med för några år sedan blev tyvärr inte helt rätt)
Jag hittar inget på nätet men broder LYR kanske vet något mer? Det verkar ännu vara Hobby-Trade som står bakom lanceringen.
Pochers 50-talsmodell är visserligen fin på sitt sätt men mer som samlarobjekt än skalenlig järnvägsmodell.
Hoppas man kommer att göra både litt He och versionen efter 1967; som litt Icps! Och båda versionerna av vagnskorg, såväl gles- som tät-"rillad".
Förväntansfullt;
/Larsess

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"