Toppbilden, visa:    


Heljan F5

Lenke
Inlägg: 131
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:46
Ort: Göteborg

Heljan F5

Inlägg av Lenke »

MJ-Hobby i Stockholm har fått in Heljan F5 igen. Vet inte hur intressant det är men jag har beställt en av varje. Kan ju vara bra att ha! ;)

Hejs.

http://www.mjhobby.se/mjhobby/default.asp
Dumhet är att göra samma misstag flera gånger och förvänta sig ett annat resultat.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Heljan F5

Inlägg av Lihkströmsverken »

Tycks vara de två bruna F5:orna, den tredje var den gråa tjänstevagnen, ur andra batchen av resgodsvagnarna som tillverkades av Heljan 2008. Tjänstevagen såldes snabbt slut och jag misstänker att detta kan vara de sista vagnarna från Heljans lager. I och med dessa är troligen Heljans satsning på 30-talsvagnarna över även om jag vet att det fanns planer på flera batcher av de tidigare gjorda vagnarna, men med nya nummer och märkning, samt tre helt nya korgar. Av detta kommer vi troligen att "se intet", bara att beklaga.

/Ola

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Heljan F5

Inlägg av Lasse M »

Lihkströmsverken skrev:Av detta kommer vi troligen att "se intet", bara att beklaga.

/Ola
Hur kan det komma sig?

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Heljan F5

Inlägg av TuveB »

Synd, de rullar bra på rälsen, mycket bättre än NMJs vagnar.
#JB17

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Heljan F5

Inlägg av Svante Andersson »

Lasse M skrev:
Lihkströmsverken skrev:Av detta kommer vi troligen att "se intet", bara att beklaga.

/Ola
Hur kan det komma sig?
Heljan tycker att svenskarna handlar för lite och klagar för mycket! Alltså inte värt besväret att göra något för denna nation av kverulanter...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Heljan F5

Inlägg av Johan Molin »

Apropå det (kverulans alltså), ska F5:an egentligen inte klassificeras som personvagn istället för godsvagn?

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Heljan F5

Inlägg av Magnus P3 »

Svante Andersson skrev: [Heljan tycker att svenskarna handlar för lite och klagar för mycket! Alltså inte värt besväret att göra något för denna nation av kverulanter...
Just när det gäller de mycket fina modellerna av 30-talsvagnarna har Heljan fått en hel del välförtjänt beröm. Den enda kritik jag har snappat upp är att koppelhållarna sitter någon mm för långt in och det får nog betecknas som marginellt.

Eftersom inga andra vagnar än F5 tycks finnas i lager någonstans kan man anta att de hittills tillverkade är utsålda.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Heljan F5

Inlägg av Lihkströmsverken »

Svante Andersson skrev:Heljan tycker att svenskarna handlar för lite och klagar för mycket! Alltså inte värt besväret att göra något för denna nation av kverulanter...SA
Nu tror jag mig känna Svante och vill inte tro att formuleringen är ironisk utan avsiktlig då jag delar den. Genom åren har jag hamnat i flera diskussioner just om vad vi skall acceptera och inte och nedan följer några smakprov från vårt grannforum Stinsen;

http://www.stinsensforum.se/heljan-30-t ... t3287.html

http://www.stinsensforum.se/sj-nitade-p ... t5066.html

Och ett från SvMjf;

http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=1234.0

Flera liknade trådar har funnits på Stinsen, SvMjf och Modellrallaren, inte bara när det gäller Heljan, utan även andra producenter såsom NMJ, Roco, Jeco, ja de flesta. Jag har sagt det förr och säger det igen; Vi skall ha klart för oss att det handlar om kompromisser från producenternas sida då dessa är inne i branchen för pengarnas skull och inte som en generös gest gentemot oss, men givetvis vill de sälja modeller. Att därför tro att vi kan, enskilt eller i större grupp kan påverka dem med upprop eller bojkott är bara "trams" inte minst som några vill ha "detaljrikedom och skalriktighet", andra "driftsäkerhet" och så andra "prisvärdiga modeller" - alltså "spretiga önskemål".

Jag har förstått att ett vagn- eller lokprojekt är kostsamt, vi pratar här om en volym på mist 300 exemplar och närmre en halv miljon kronor, och lagerhyllorna hos producenten skall då helst vara tomma inom ett halvår. Det finns de som hävdar att producenterna, i alla fall de skandinaviska, inte följer våra forum - jag vill hävda motsatsen. Med detta vill jag får sagt att visst skall vi ha synpunkter på produkterna och ställa krav, till exempel förväntar även jag att en RTR modell skall fungera direkt ur kartongen, men jag inser att med alla mina specifika önskemål kommer jag inte att få se på mina favoritmodeller ty då skulle försäljningsvolymen bli näst intill obefintlig. Jag önskar bara att vi skulle sansa oss istället för att bara leta fel och missar annars tror jag vi går mot sämre tider gällande modellurval.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 03 maj 2012, 21:14, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Heljan F5

Inlägg av Johan Molin »

Är fullkomligt övertygad om att du har helt rätt, och som årsbarn till dig (dock inte med samma förnämliga pensioneringsmöjligheter :( ) vill jag fortfarande med viss envis tjurskallighet hävda att vi aldrig någonsin haft det så bra när det gäller urval av svenska modeller som nu, vilket ju både småserietillverkare och "stora drakar" hjälpt till att åstadkomma. När man läser danska tidskrifter i ämnet tycks där finnas en rätt stor förståelse för att inte alla modeller kan vara 100 % korrekta, och att en perfekt märkning av en kylvagn, vars utseende skiljer sig i smådetaljer från originalet, är ett värdefullt tillskott att vara glad över i alla fall. Det viktigaste tror jag är att man vet vad man får. Jag är glad att jag köpte min F5:a när de kom ut på marknaden, men hade med efterhandsklokhet givetvis gärna haft en tjänstevagnsvariant också.

Före Heljans insats här fanns bara möjligheten att bygga från scratch, med hjälp av ritning i någon av de tidiga Krister Brandt-årsböckerna.

Och med efterhandsklokhet kan jag tycka det varit kul om man satsat på att köpa F1200 trots allt. "Getå-veteranen!" Kan det bli mer klassisk järnvägshistoria? (Den hade fått stå som panelhöna i min kommande fippelbangård döpt till Mjaaaaallby ...)

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Heljan F5

Inlägg av Stefan Jönsson »

Det är synd att Heljans intresse för svenska modeller har svalnat. Även om jag själv bara har köpt just en F5:a och en tredjeklassvagn hade det varit kul med en fortsättning på deras svenska satsning. Det är nog så att vi har handlat för lite i relation till gnället.

Lenke
Inlägg: 131
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:46
Ort: Göteborg

Re: Heljan F5

Inlägg av Lenke »

Tycker också att det är trist, men om något är fel så ska man väl påpeka det! Och det har ju onekligen varit problem med många av Heljans modeller. Eller ska man göra som dansken, ta en Tuborg å en cigarr och låta det vara? Sedan är ju frågan om det är en personvagn eller godsvagn? Kanske skall kalla den Perssonresgodsvagn. Alltså den vagn Persson reste med! :D

Hejs.
Dumhet är att göra samma misstag flera gånger och förvänta sig ett annat resultat.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Heljan F5

Inlägg av Johan Molin »

Impe timpe tö, eller vad sagan om flundran hette på svenska ...

Den som gapar över för mycket mister ofta hela stycket är ju ett annat användbart ordspråk i sammanhanget.
Heljan torde ha fått ta bra mycket stryk från svenska niträknare. Vilket påminner mig om när den fantastiska gula ASG-vagnen kom som en ommålning av en tysk godsvagn från Fleischmann. Men det var ju gudbevars 50 år sedan ...

En av de mer illusoriska svenska järnvägsmodeller som beskrivits som videofilm är väl Leif Palms HNJ-bana Vaggeryd-Jönköping. Fantastiskt roligt att titta på fortfarande. Men inte många äktsvenska vagnar precis. Liliputs "svenska" personboggivagnar på 1970-talet var trots allt något med svensk märkning. Köttkrokar sa Bill. På vagnar som aldrig funnits i Sverige sa Bull. Så trots alla jättestora fel och brister i nutidens produktion så vill jag fortfarande hävda att vi aldrig haft det så bra som nu. Vi har inte ens haft det bra tidigare. (Med tidigare menar jag inte 2004 utan 1975 ...)

Littreringsmässigt torde resgodsvagnar, postvagnar mm tillhöra personvagnsparken. Vilket väl är orsaken till att F5:orna finns med i boken om personvagnar från 1930-talet.

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Heljan F5

Inlägg av Stefan Jönsson »

Som sagts tidigare så vill Heljan tjäna pengar. Om det vore en lysande affär att tillverka svenska modeller, så hade det garanterat blivit en fortsättning.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Heljan F5

Inlägg av Stefan S »

Heljan har ju sen ett par år tillbaka satsat stor på den brittiska marknaden. Det här loket är ju t o m jag suget på 8-)

http://www.ehattons.com/42900/Heljan_UK ... etail.aspx

Bild

Stefan

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Heljan F5

Inlägg av Lasse M »

Så dåligt kan väl inte vi svenskar ha handlat av Heljan om i princip alla dom svenska modellerna är slutsålda. Iallafall verkar det som att dom är det då dom inte finns kvar hos några handlare med några få undantag.

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Heljan F5

Inlägg av Magnus P3 »

Lasse M skrev:Så dåligt kan väl inte vi svenskar ha handlat av Heljan om i princip alla dom svenska modellerna är slutsålda. Iallafall verkar det som att dom är det då dom inte finns kvar hos några handlare med några få undantag.
Det är ju svårt att känna till Heljans kalkyler i detalj, men nog kan man anta att 30-talsvagnarna gått med plus. När det gäller T21 däremot sålde Heljan sitt relativt stora restlager till MJ-Hobbyexperten, som i sin tur reade ut dom. De blev det nog ingen ekonomisk framgång.

Storbritannien har under lång tid varit Heljans viktigaste marknad följd av Danmark. Om Heljan tycker det är enklare att tjäna pengar och tillfredställa kunderna på dessa marknader lär man nog fortsätta prioritera dom.

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Heljan F5

Inlägg av pareng »

Heljans Svenska vagnar tycker jag är underbara, både utseendemässigt och funktionsmässigt. (med hjulbyte för Märklin, men det räknas inte) Heljans F-lok är jag inte nöjd med, jag har två stycken T2(1) ett av dem var ett Måndagsexemplar, det andra tydligen byggt på en Torsdag eller nåt, helt ok. Hur är kvaliteten på deras övriga lok, har vi stackars Svenskar bara haft otur?
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Heljan F5

Inlägg av ubjs »

Ok, så Ola hade inte mer på fötterna än ett rent tyckande.
Då kan ju undertecknad också tycka lite.
Vad jag sett under dom dryga 40 år som jag följt mj-marknaden så kommer en fungerande form att användas igen, förr eller senare.
Formar slits, går sönder, kan vidareutvecklas så att man inte kan göra den ursprungliga modellen osv.
Formar försvinner också i samband med konkurser, bränder mm.
Men en form som går att använda kommer med största sannolikhet att användas igen.

Jag tror att Heljan kommer med en ny batch 30-talare när Jeco har givit ut ett antal ånglok (S och E).

När det gäller diskussionen om klagomål på mj-forum så bryr sig knappast en tillverkare om detta så länge modellerna säljer.
Däremot tror jag att tillverkare tar till sig klagomål från återförsäljarna, och flera återförsäljare har varit tydliga med sitt missnöje med Heljans F-lok, både 2r och 3r, och T21 för 2r (svårt att montera in dekoder).
Återförsäljarna var också missnöjda med dom 500:- som Heljan krävde i bokningspeng för F-loket.
Alla dessa märkligheter har skapat en massa strul för återförsäljarna, det tror jag är det verkligt besvärande för Heljan om dom vill återuppta satsningen i Sverige.

Ingen får mig att tro att NMJ och Jeco ger ut en massa lok och vagnar och inte tjänar pengar.
Om Heljan hade gjort ett bättre jobb så hade dom också kunnat varit med och tjänat pengar men då krävs bättre modeller helt enkelt, och då menar jag snarare modeller som fungerar bra än superdetaljerade som återgår till någon slags byggsats när man försöker sätta in en dekoder tex.

Mvh UB

Mats D
Inlägg: 11
Blev medlem: 04 jan 2012, 12:05

Re: Heljan F5

Inlägg av Mats D »

Då jag känner Ola väl vet jag att han är rätt insatt i frågan om Heljans sverigesatsning. Det som fick Heljan att skrinlägga sina planer för sverige var att F-loket inte sålde så bra som man förväntade sig som berodde på bla dålig kvalitetskontroll i början av leveranserna. Felen åtgärdades sedan av Heljan och loken fungerade riktigt bra har själv sett ett antal. När det gäller Heljans T21:a så var det bla en recension av loket där man enligt författaren måste bygga om loket totalt för att få det att fungera gjorde att många presumtiva köpare drog öronen åt sig och resultatet blev att Heljan fick rea ut sitt lager till en viss förlust. Heljan T21:a har en något vaggande gång detta beror på bla att chassiet är kompenserat så att loket går bra i spåret. Har plockat isär många lok genom åren och Heljans T21:a är nog den färdigmodell som imponerat mest på mig. Kraven på de modeller som tillverkas i dag är så höga att det inte längre går att göra som på gamla märklinlok att kåpan lossas med en skruv för att öppna det och montera in en dekoder. Utan i dag krävs det en relativt stor kunskap för att ta isär lok och montera in dekoder det är inte för vem som helst att göra det. Är man osäker så får man betala någon för att göra det. Internet har många fördelar men det är lätt att individer som inte har en aning vad de talar om ger sken att veta allt. Vilket kan få förödande konsekvenser för tex en producent av modelltåg. Inställningen på många Mj forum till en ny produkt är att det gäller att finna flest fel på den.. Att sedan vissa kompromisser måste göras för att modellen skall på märklinräls tar man inte hänsyn i sin kritik. Jag har full förståelse att Heljan skiter i den svenska marknaden det finns ju bättre marknader att jobba på....

Mats D

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Heljan F5

Inlägg av ubjs »

¨Kraven på de modeller som tillverkas i dag är så höga att det inte längre går att göra som på gamla märklinlok att kåpan lossas med en skruv för att öppna det och montera in en dekoder. Utan i dag krävs det en relativt stor kunskap för att ta isär lok och montera in dekoder det är inte för vem som helst att göra det.¨

Jag köper inte det här resonemanget, jag tror att tillverkarna gör en rejäl miss om man försöker införa detta som någon slags ny standard. Jag vet att det är trångt i T21:an men jag tror att den hade sålt betydligt bättre om kåpan hade varit fäst med skruvar.
Jag tycker man missar en del av hobbyn om man gör det så svårt att komma åt grejerna inuti loken.
Då tänker jag inte bara på det uppenbara, att kunna byta dekoder eller att kunna laga något som gått sönder, utan också på att ungdomar ska kunna undersöka sina lok och se hur de funkar. Det har ett värde i sig.

Jag tycker tvärtom att tillverkarna borde göra loken enklare att öppna och uppmuntra kunderna att göra det.
Här borde det finnas möjlighet till merförsäljning av tillbehör, inredningar, figurer, elektronikenheter mm.

Tyvärr finns det en del som talar för att tillverkarna kapslar in loken alltmer. Rocos nya ånglok med synkroniserad rökutveckling är ett exempel på det. Jag vågade inte ta mig in i det loket för att försöka ta reda på varför rökvätskan inte rann fram, antagligen bara någon grad i en gjutning som hade varit enkel att skära bort. Nu fick loket gå tillbaka till Roco och jag fick ett nytt. Lite trist utveckling tycker jag.

Mvh UB

Mats D
Inlägg: 11
Blev medlem: 04 jan 2012, 12:05

Re: Heljan F5

Inlägg av Mats D »

Det går att tillverka Enklare"hobby"modeller med stor skruv på taket. men tror att den marknaden är mer begränsad än den som finns för modelltåg. Se bara på JECO:s T43:a lågt pris lätt att öppna lätt att meka med. Fick ju kritik för att den inte var tillräclkigt detaljerad med felaktiga boggier. Vad man än gör som tillverkare så får man kritik. När det gäller installation av dekodrar i lok så är det vanligare att man monterar in ljuddekodrar vilket kräver en del av dem som gör det om inte högtalaren sitter förmonterad. Sedan gäller programmering av dekodrarna där gäller det att ställa in frätt värden för tex vilken motortyp man har krävs en hel del kunskap och erfarenhet för att få det bra. Om det är en bra utveckling beror nog på vem du frågar de som behärskar att plocka isär komplicerade lok samt att själv programmera sina lok de kommer nog att säga att det är bra. Men det finns många som vill ha samma sak men inte klarar den tekniska biten....

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Heljan F5

Inlägg av hakang »

Instämmer i allt väsentligt i Mats Ds inlägg. Jag är också övertygad om att det inte går att tillverka/konstruera en och samma modell för 2R och 3R, om det inte är nåt tekniskt mycket simpelt.

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Heljan F5

Inlägg av pareng »

Märklins/Trix Ga / T44 / Ub är väl exempel där det gick utmärkt med 2 & 3 rälsvarianter.
Senast redigerad av pareng den 04 maj 2012, 12:57, redigerad totalt 1 gånger.
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

lokf
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:08

Re: Heljan F5

Inlägg av lokf »

Johan Molin skrev:Apropå det (kverulans alltså), ska F5:an egentligen inte klassificeras som personvagn istället för godsvagn?
F5 har aldrig befordrat resanden i ordinarie tåg. Däremot gods och resgods. Alltså bör den klassas som godsvagn även om den medföljer personförande tåg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Heljan F5

Inlägg av Johan Molin »

Jag undrade närmast över den praktiska verkligheten. I alla särtryck 77 jag sett har resgods- postvagnar, ångfinkor och liknande presenterats som en del av personvagnsparken. På motsvarande sätt har dessa typer av vagnar presenterats i de tre böckerna om personvagnar som utkommit i modern tid. I modelljärnvägskataloger visas denna typ av vagnar bland personvagnarna. Vagnarna har som regel framförts i snälltåg och persontåg. osv. När svenska godsvagnar fick uic-littrering i slutet av 60-talet fortsatte resgodsvagnar tillsammans med personvagnsparken littreras för sig.

Samtliga dessa "indicier" tycker jag pekar på att resgodsvagnar allmänt brukar betraktas som en del av personvagnsparken, eftersom de inte är avsedda att framföras i godståg utan i persontåg. Eller har jag missat något?

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Heljan F5

Inlägg av Stefan Jönsson »

Ingen får mig att tro att NMJ och Jeco ger ut en massa lok och vagnar och inte tjänar pengar.
Om Heljan hade gjort ett bättre jobb så hade dom också kunnat varit med och tjänat pengar men då krävs bättre modeller helt enkelt, och då menar jag snarare modeller som fungerar bra än superdetaljerade som återgår till någon slags byggsats när man försöker sätta in en dekoder tex.

Mvh UB[/quote]

Klart att man kan tjäna pengar på svenska modeller, uppenbarligen sålde Heljan sämre än vad de själva förväntade. Gräset är betydligt grönare i England. T.ex. säljer Hatton's Heljans nya rälsbuss för £92 och deras förbokningspris på Garratt-loket är £199. Trots de, i våra ögon, mycket låga priserna spottar Heljan ut nya modeller, både 00 och 0:an. Det, om något, visar hur viktigt antalet sålda modeller är.

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Heljan F5

Inlägg av ubjs »

Jag tror att man hade kunnat fästa kåpan på Heljans T21 med 4 små skruvar underifrån, tex.

Det finns en risk med att tillverkarna vänjer oss vid inkapslade lok.
Man kan se en framtid då man väljer att limma ihop allt och bara skicka ut nya lok vid garantiärenden.
Går ett lok sönder efter tex 3 år så är det bara att köpa ett nytt.

Den här ¨utvecklingen¨ har man redan sett när det tex gäller akvariepumpar.
Förr kunde man ersätta en skadad del av pumpen, idag är den limmad och bara att slänga och köpa en ny.
Pumparna kostar från 500 - ca 2000:- och håller normalt sett ca 8-10 år men har man otur så pajar den efter 3.

Jag vet inte varför Mats försöker beskriva dekoderinställningar som något komplicerat. Tvärtom tycker jag att man ska uppmuntra alla att testa olika inställningar, så länge man har koll på hur man återställer dekodern till fabriksinställningarna så kan ingenting ¨gå sönder¨. Att prova sig fram till rätt värden är inte komplicerat, det tar möjligen lite tid men man kan ställa frågor på forumen och få några lämpliga värden att börja med.

Jag har ingenting emot att det krävs lite kunskaper och engagemang för att kunna göra en del grejer med sina lok, men när det gäller Heljans T21 så hamnade ribban för högt för att få av kåpan och det tror jag, tyvärr, gjorde att många inte köpte någon.
Heljans T21 var värd ett bättre öde, när man väl fått dit en dekoder så funkar det mycket bra och det är en snygg modell.

Mvh UB

Mats D
Inlägg: 11
Blev medlem: 04 jan 2012, 12:05

Re: Heljan F5

Inlägg av Mats D »

Storbritannien har 63 miljoner invånare Sverige 9, klart att det blir billigare priser samt en större marknad och en större förtjänst.... Sverige blir bara intressant då marknaderna är mättade i andra länder....

Mats D
Inlägg: 11
Blev medlem: 04 jan 2012, 12:05

Re: Heljan F5

Inlägg av Mats D »

Fabriks inställningarna på ESU Loksound V4 och micro V4 funkar inget vidare på många lok med micromotorer. Efter mycket testdande och provande fick jag dekodrarna att gå riktigt bra med värden och inställninar fjärran från de ursprungliga värdena... Den gamla V3,5 var betydligt lättare att få fungera bra.

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Heljan F5

Inlägg av Stefan Jönsson »

Mats D skrev:Storbritannien har 63 miljoner invånare Sverige 9, klart att det blir billigare priser samt en större marknad och en större förtjänst.... Sverige blir bara intressant då marknaderna är mättade i andra länder....
Förvisso! Det du säger får mig alltid att undra varför det är så billigt i England när Tyskland med 80-90 miljoner invånare, får hålla tillgodo med en prisbild liknande sveriges........

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Heljan F5

Inlägg av 1956 »

Stefan Jönsson skrev:
Mats D skrev:Storbritannien har 63 miljoner invånare Sverige 9, klart att det blir billigare priser samt en större marknad och en större förtjänst.... Sverige blir bara intressant då marknaderna är mättade i andra länder....
Förvisso! Det du säger får mig alltid att undra varför det är så billigt i England när Tyskland med 80-90 miljoner invånare, får hålla tillgodo med en prisbild liknande sveriges........
Förmodligen för att tyskarna inte accepterar låg kvalité på allt vad de köper. Jag tror att t.ex. Heljan har mycket svårt att nå framgång i Tyskland med sina produkter. Även flera av Jecos kinaproducerade lok platsar säkert inte på den tyska marknaden.

Men trots det så är jag personligen mycket nöjd med Heljans 30-talsvagnar. Även F1200 i guldversionen fungerar utmärkt efter att jag limmade ihop ett flertal lösa delar på det, likaså T21:an är jag helt nöjd med, det går jättefint. Men som sagt, tyskarna håller nog inte tillgodo med den kvalitetsnivån!

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Heljan F5

Inlägg av Stefan Jönsson »

1956 skrev:
Stefan Jönsson skrev:
Mats D skrev:Storbritannien har 63 miljoner invånare Sverige 9, klart att det blir billigare priser samt en större marknad och en större förtjänst.... Sverige blir bara intressant då marknaderna är mättade i andra länder....
Förvisso! Det du säger får mig alltid att undra varför det är så billigt i England när Tyskland med 80-90 miljoner invånare, får hålla tillgodo med en prisbild liknande sveriges........
Förmodligen för att tyskarna inte accepterar låg kvalité på allt vad de köper. Jag tror att t.ex. Heljan har mycket svårt att nå framgång i Tyskland med sina produkter. Även flera av Jecos kinaproducerade lok platsar säkert inte på den tyska marknaden.

Men trots det så är jag personligen mycket nöjd med Heljans 30-talsvagnar. Även F1200 i guldversionen fungerar utmärkt efter att jag limmade ihop ett flertal lösa delar på det, likaså T21:an är jag helt nöjd med, det går jättefint. Men som sagt, tyskarna håller nog inte tillgodo med den kvalitetsnivån!
Är det så enkelt? Engelska 00-produkter är tämligen begränsade till just de brittiska öarna, samtidigt som ett, t.ex diesellok med tysk förebild kan säljas över hela europa. Är verkligen ett diesellok från Roco, Fleischmann eller Märklin minst dubbelt så bra som ett med engelsk förebild från Hornby, Bachmann eller Heljan?

Johan Stenson

Re: Heljan F5

Inlägg av Johan Stenson »

Har inte Heljan haft en tendens att redan efter kort tid sälja ut sina vagnar till ett pris långt under det ursprungliga priset till handlarna? Detta måste göra det osäkert för handlare att ta hem stora lager då de plötsligt måste sälja sitt kvarvarande lager till mycket låga priser för att över huvud taget få dem sålda. En sådan strategi (eller om det finns någon annan orsak) gör det svårt för handlare att ta hem några större mängder då helt plötsligt en annan handlare kan vräka ut samma produkt till ett mycket lägre pris.

Köpte själv ett antal vagnar från Luleå nästan gratis när andra tog det dubbla...

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Heljan F5

Inlägg av TuveB »

Det har varit minst lika mycket gnäll över dåligt fungerande Heljanlok i både Danmark och på de Brittiska öarna. Ett engelskt diesellok fick man göra ett helt nytt chassi till och erbjuda alla kunder utbyte. Garrattloket ser intressant ut även om jag helst vill ha en AD60.
#JB17

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Heljan F5

Inlägg av 1956 »

Stefan Jönsson skrev:
1956 skrev:
Stefan Jönsson skrev:
Mats D skrev:Storbritannien har 63 miljoner invånare Sverige 9, klart att det blir billigare priser samt en större marknad och en större förtjänst.... Sverige blir bara intressant då marknaderna är mättade i andra länder....
Förvisso! Det du säger får mig alltid att undra varför det är så billigt i England när Tyskland med 80-90 miljoner invånare, får hålla tillgodo med en prisbild liknande sveriges........
Förmodligen för att tyskarna inte accepterar låg kvalité på allt vad de köper. Jag tror att t.ex. Heljan har mycket svårt att nå framgång i Tyskland med sina produkter. Även flera av Jecos kinaproducerade lok platsar säkert inte på den tyska marknaden.

Men trots det så är jag personligen mycket nöjd med Heljans 30-talsvagnar. Även F1200 i guldversionen fungerar utmärkt efter att jag limmade ihop ett flertal lösa delar på det, likaså T21:an är jag helt nöjd med, det går jättefint. Men som sagt, tyskarna håller nog inte tillgodo med den kvalitetsnivån!
Är det så enkelt? Engelska 00-produkter är tämligen begränsade till just de brittiska öarna, samtidigt som ett, t.ex diesellok med tysk förebild kan säljas över hela europa. Är verkligen ett diesellok från Roco, Fleischmann eller Märklin minst dubbelt så bra som ett med engelsk förebild från Hornby, Bachmann eller Heljan?
Jag tror det, Stefan! Titta bara på Roco,s Da och jämför det med Jeco,s eller Heljans lok så tror jag att du förstår vad jag menar. Det finns ju ett ord som används på lågkvalitéprylar...smäck. Det är passande på det mesta som är kinatillverkat utan riktig styrning från beställaren. Apple är ett lysande exempel på motsatsen men då pratar vi om ett av världens största företag som styr upp produktionen på ett sätt som både Heljan och Jeco bara kan drömma om. Roco ligger förmodligen i mittfåran!

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Heljan F5

Inlägg av Stefan Jönsson »

Ja, eftersom jag inte har Roco's Da eller något lok från Jeco eller Heljan så tar jag ditt ord på att det är så som du skriver, Rikard! Det kanske t.o.m är så att priserna på de engelska 00-modellerna är mycket rimliga och att de svenska modellerna borde hålla samma prisnivå (om man enbart ser det ur kvalitetssynpunkt)

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Heljan F5

Inlägg av kilowatt »

Om vi återgår till trådens huvudsakliga tema, Heljas F5, så tror jag att det är ett restparti som jeco kommit över, sett att vagnarna går för cca 500:- lappen på tradera, och nu finner tiden mogen att håva in vinst. Själv så sitter jag och tjuvhåller på några gröna av samma slags vagn.

Lenke
Inlägg: 131
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:46
Ort: Göteborg

Re: Heljan F5

Inlägg av Lenke »

Är det en TGOJ variant du har då?

Hejs.
Dumhet är att göra samma misstag flera gånger och förvänta sig ett annat resultat.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Heljan F5

Inlägg av kilowatt »

Lenke skrev:Är det en TGOJ variant du har då?

Hejs.
Ja det är TGOJ vagnar jag sitter och håller på

lokf
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:08

Re: Heljan F5

Inlägg av lokf »

Johan Molin skrev:Jag undrade närmast över den praktiska verkligheten. I alla särtryck 77 jag sett har resgods- postvagnar, ångfinkor och liknande presenterats som en del av personvagnsparken. På motsvarande sätt har dessa typer av vagnar presenterats i de tre böckerna om personvagnar som utkommit i modern tid. I modelljärnvägskataloger visas denna typ av vagnar bland personvagnarna. Vagnarna har som regel framförts i snälltåg och persontåg. osv. När svenska godsvagnar fick uic-littrering i slutet av 60-talet fortsatte resgodsvagnar tillsammans med personvagnsparken littreras för sig.

Samtliga dessa "indicier" tycker jag pekar på att resgodsvagnar allmänt brukar betraktas som en del av personvagnsparken, eftersom de inte är avsedda att framföras i godståg utan i persontåg. Eller har jag missat något?
Nej Johan du har inte missat något. Det var bara jag som försökte att med glimten i ögat försvara felplaceringen på F5 som ju givetvis borde ha legat under huvudrubrik personvagnar och inte godsvagnar. För det var väl det du avsåg. Klart jag vet efter 34 års lokförartjänstatt att alla resgods och postvagnar räknas under kategorin personvagnar. Kanske blev det lite konstigt, men du får väl ha föredragsamhet med det.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Heljan F5

Inlägg av d680ae »

lokf skrev: ...
Klart jag vet efter 34 års lokförartjänstatt att alla resgods och postvagnar räknas under kategorin personvagnar. Kanske blev det lite konstigt, men du får väl ha föredragsamhet med det.
När upphörde de 34 åren? Innan Green Cargo tog hand om posttransporterna och berikade vagnflottan med Gblss-y och Lgss-y som ju inte är särskilt personvagnsmässiga?
Medges att detta inpass är av arten petimätrigt men det kanske ändå kan vara av värde att medvetandegöra publiken om att regeln i modern tid inte saknar undantag.

Lenke
Inlägg: 131
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:46
Ort: Göteborg

Re: Heljan F5

Inlägg av Lenke »

Har bett admin att flytta tråden till personvagnar så att alla blir nöjda.

Hejs.
Dumhet är att göra samma misstag flera gånger och förvänta sig ett annat resultat.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Heljan F5

Inlägg av Stefan S »

jag får en känsla av att mycket av dagens kinatillverkade saker inte är gjort för att hålla en länge period som t ex gamla Märklin, Flecishmann och Kleinbahnsaker t ex. Och att det viktigare att sakerna är billiga att sätta ihop än att dom skall gå att ta isär i framtiden. Tänk er i framtiden att få ett Heljan F-lok att fungera efter att det legat nerpackat i 20 år....

Ang den brittiska marknaden så tror jag helt enkelt att den är väldigt priskänslig, man kan inte ta hur mycket betalt som helst även om priserna stigit kraftigt på senare år. Det har ju bl a öppnat för Hornby som med sin Railways serie ger ut äldre modeller bl a från Lima med rejält uppgraderade drivningar men med enklare detaljering och målning och med betydligt lägre priser. De vanliga modellerna från
Hornby, Bachmann och Dapol håller numera hög klass och det är en utveckling som gått snabbt de senaste 10 åren.

Heljan har ju kommit med en hel serie prototyplok som bara funnits i ett exemplar och dom verkar ha gått åt som smör i solen.

Slutligen, Heljan tillverkade under 80-90 talet en del verktyg till Revellmodeller. Kvaliteten var dock såpas dålig att Revell efter några år skaffade nya, betydligt bättre verktyg från annat håll. Gäller modellerna av A320 och Trabanten. Har själv byggt fyra olika av dessa "Heljan" modeller, dom var inget vidare.......


Stefan

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Heljan F5

Inlägg av Svante Andersson »

TuveB skrev: Garrattloket ser intressant ut även om jag helst vill ha en AD60.
Du är inte ensam....

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
admin
Webbadmin.
Inlägg: 69
Blev medlem: 28 dec 2011, 18:48

Re: Heljan F5

Inlägg av admin »

Tråden enbart flyttad till en bättre plats.

/Admin

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Heljan F5

Inlägg av Johan Molin »

Mina inlägg har inte varit avsedda att skapa oreda eller konflikter, bara en undran över hur man genom tiderna funderat kring olika vagnars rättmätiga placering.

Det är inte så att jag hävdar någon rätt på min sida, det hela var mest en fundering om hur man lättast hittar denna tråd egentligen, som "utomstående". Jag kan fortfarande tro att F5-resgodsvagnarna hittast enklast bland "personvagnar", men jag har givetvis inte monopol på någon som helst sanning när det gäller dessa frågor, försöker mest utröna hur de har tänkt som har betraktat sig ha just det monopolet genom tiderna( SJ m fl alltså)! :?

Så käre Lokf, mina inlägg i frågan har inte varit avsedda att vara flodhäst i tråden! Dina synpunkter är precis lika mycket värda som mina eller någon annans!

Och nej, det är inte jag som bett att få tråden flyttad till personvagnar ... ;)

Lenke
Inlägg: 131
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:46
Ort: Göteborg

Re: Heljan F5

Inlägg av Lenke »

Är detta samma vagnar som "banverket" använder i sina makadamtåg? Har sett att det går något liknande bakom loket. Kan det vara en manöver/maskinvagn?

Hejs.
Dumhet är att göra samma misstag flera gånger och förvänta sig ett annat resultat.

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Heljan F5

Inlägg av TuveB »

Ja, men de är ombyggda, vissa rätt mycket.
#JB17

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Heljan F5

Inlägg av d680ae »

TuveB skrev:Ja, men de är ombyggda, vissa rätt mycket.
De kraftförsörjningsvagnar som är ombyggda från f.d. resgodsvagn F5 skiljer sig väl inte så mycket åt inbördes. Däremot byggdes senare även helt andra vagnar om för samma ändamål och då med avsevärt större ingrepp. Dessa skiljer sig på rätt många punkter från de f.d. F5:orna, men kanske inte mer än att de vid hastigt påseende kan förväxlas.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Heljan F5

Inlägg av Johan Molin »

Det är väl dessa som så förtjänstfullt Olle Frykmo återskapat i modell i N-skala!

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"