Toppbilden, visa:    


NMJ 4-års jubileum

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

NMJ 4-års jubileum

Inlägg av Tågklareraren »

Den 3 februari 2014 är det 4 år sedan de svenska restaurangvagnarna och resgodsvagnarna presenterades som nyheter på NMJ:s sida.
Någon som vet vad som hände eftersom dom inte kommit än?
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

lokf
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:08

Re: NMJ 4-års jubileum

Inlägg av lokf »

Tågklareraren skrev:Den 3 februari 2014 är det 4 år sedan de svenska restaurangvagnarna och resgodsvagnarna presenterades som nyheter på NMJ:s sida.
Någon som vet vad som hände eftersom dom inte kommit än?
Det är väl egentligen Finn som skall svara på frågan, men jag går väl in och talar om vad jag vet.
Projektet var långt gånget och det var meningen att hela serien 40-talare skulle komma så som det var sagt. När vi kommit så långt som kan ses i exemplet här under, inte bara med resturangvagnen utan alla de övriga också, ville kinesen plötsligt ha betydligt mera betalt för sitt jobb. Jag vet att Finn var till Kina minst två gånger och förhandlade med berörd partner, men han vidhöll sitt nya pris och Finn kunde inte acceptera detta. Han fick helt enkelt inte ekonomin att gå ihop.
Jag vet också att han har förhandlat med andra tillverkare. Var han står idag med detta och hur han prioriterar dessa vagnar vet jag däremot inte.
Det var ju på samma sätt med 60-tals vagnarna. Plötsligt blir priset något helt annat och får man inte ekonomi i det hela funkar det inte. Inte kul för mig heller som lagt ner massor med timmar och jobb inte minst på att rätta, ändra och rita om ritningarna, vilket för mig i stor utsträckning även blir klippa klistra och limma.
Han har ju för övrigt varit mycket tillmötesgående och lyhörd till mina önskemål om vilka svenska vagnar som han skall ta fram och aldrig varit negativ, så därför jag vill inte tjata på han mer om detta, speciellt när dom inte säljer så bra som önskvärt. Jag har i alla fall förstått att han inte gett upp projektet.

B.G.B
2007 hade vi börjat med Rb03
Bild
2011 kom de sista förslagen från Kina
Bild
2011 Fick dom dessa färdigrättade bara att sätta igång
Bild

Bild

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: NMJ 4-års jubileum

Inlägg av Tågklareraren »

Tack för en väldigt initierad information!
Då får man väl fortsätta vänta och hoppas.

/Stefan
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

el_vikingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 dec 2011, 14:50
Ort: Karlstad

Re: NMJ 4-års jubileum

Inlägg av el_vikingo »

Jag arbetar i en helt annan branch, men kan intyga att kinesiska underleverantörer ofta beter sig enligt ovan.
Får hoppas att Finn biter ihop och lyckas med dessa projekt. Jag har i alla fall planerat att köpa någon av varje typ, även om priset skulle bli lite högre.
Tittar man på likartade vagnar från andra tillverkare är ofta resgods-, post- och restautang-vagnar något dyrare än de vanliga personvagnarna vilka ofta görs i större serier.
//el_vikingo

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"