Toppbilden, visa:
Rocos Dm 936-937
Rocos Dm 936-937
Har någon på detta forum införskaffat sig detta lok? I så fall blir min fråga har man åtgärdat de i höjdled för korta sidorutorna i hytterna och på dörrarna?
B.G.B.
B.G.B.
Re: Rocos Dm 936-937
Tror inte Dm loken har gått ut till kund ännu.
Skulle vara synd om Lokf ´s misstankar är rätt.
Några bilder för att klart visa på saken.
BoJ
Skulle vara synd om Lokf ´s misstankar är rätt.
Några bilder för att klart visa på saken.
BoJ
Re: Rocos Dm 936-937
En bild på min Fomras Dm3:a.
Man kan ha åsikter om denna modell men att det är lättare att åtgärda lacken med lite mattlack än att börja fila fönster...
Trots många år på nacken står den sig högt i alla fall.
/Mika
Man kan ha åsikter om denna modell men att det är lättare att åtgärda lacken med lite mattlack än att börja fila fönster...
Trots många år på nacken står den sig högt i alla fall.
/Mika
Re: Rocos Dm 936-937
Håller helt och fullt med dig om dina synpunkter. Har själv en Fomras maskin och snyggare och riktigare modell får vi nog inte. Har man som jag kört en alldeles nylackad Dm/Dm3 så kan jag bara bekräfta att dom är precis så blank som Fomras lok är och då kan den väl få gå som nylevererad. Annars går det ju som du säger att mattlacka och skita ner den.mikath skrev:En bild på min Fomras Dm3:a.
Man kan ha åsikter om denna modell men att det är lättare att åtgärda lacken med lite mattlack än att börja fila fönster...
Trots många år på nacken står den sig högt i alla fall.
/Mika
Jag lade in mina funderingar på Roco-loket på andra forum också och en har svarat att det tyvärr är riktigt med de för korta fönstren på Rocos modell. Dessutom är lejdaren under hyttfönstren ingjuten och rödmålad som bilden visar. hade nog trott att Roco skulle vara mer noggrann och att vi skulle ha fått en nära nog perfekt modell.
Roco är kontaktad ang dessa fel, men bryr sig förmodligen inte om att åtgärda det heller på kommande modeller. Har i alla fall försökt.
B.G.B
Re: Rocos Dm 936-937
Vad jag kan se på Rocos bilder och som är lika på Da-loket är att blindhjulskåpan är hissad upp i stjärnorna.
När jag mäter på mitt Roco Da-lok så går blindhjulskåpan 1,8 mm över rälsens överkant, medan på Fomras är den också högt, men betydligt bättre med 1,3 mm över rälsen.
/Mika
När jag mäter på mitt Roco Da-lok så går blindhjulskåpan 1,8 mm över rälsens överkant, medan på Fomras är den också högt, men betydligt bättre med 1,3 mm över rälsen.
/Mika
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Rocos Dm 936-937
På både Rocos och Fomras maskiner verkar den undre delen av blindhjulskåpan vara bortrationaliserad... är detta någon typ av oljetråg IRL?
SA
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
Re: Rocos Dm 936-937
Det här lilla inpasset gäller Da från samma firma.
Jag har ägt ett men bytte bort det.
Anledningen var de, i mitt tycke, felaktiga
fönstren i fronten.
Formen på vindrutorna är mer fyrkantiga än
rektangulära och mittfönstret lite för brett.
Jag kontrollmätte mot en ritning i saligen
avsomnade Järnvägar och där fann jag att
min känsla var rätt.
Ett tag trodde jag att Roco använt samma gjutform
till DA:s front som till Dm3.
Nåja det var som sagt ett litet inpass med tanke på
det som nämnts här ovan om Dm.
Glad påsk
Erik R.
Jag har ägt ett men bytte bort det.
Anledningen var de, i mitt tycke, felaktiga
fönstren i fronten.
Formen på vindrutorna är mer fyrkantiga än
rektangulära och mittfönstret lite för brett.
Jag kontrollmätte mot en ritning i saligen
avsomnade Järnvägar och där fann jag att
min känsla var rätt.
Ett tag trodde jag att Roco använt samma gjutform
till DA:s front som till Dm3.
Nåja det var som sagt ett litet inpass med tanke på
det som nämnts här ovan om Dm.
Glad påsk
Erik R.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rocos Dm 936-937
Detsamma Erik!
En evighetsdiskussion där personligen jag tycker det är svårt att veta på vilket ben man ska stå. Uppvuxen med 60-talsmodeller av "svenska" förebilder kan jag tycka att vi i dag har ett otroligt utbud av modeller där man bara blir hellycklig! Hur ska man då se på en uppenbar avvikelse som denna?
I Sverige är vi utomordentligt petiga med att påpeka avvikelser (och fel är det ju, alldeles uppenbart!), medan om man läser Spor og Baner i Danmark så introduceras nya modeller med, visserligen påpekande av vad som inte stämmer 100 % överens med de danska förebilderna, men i regel avslutar med hur hyggeligt det ändå är att ha fått en modell som är "välliknande" en dansk förebild.
Troligen har det här väl mycket att göra vad man vill ha sina modeller till, vitrinskåpet, eller trafikspel. Kraven blir lite olika tror jag, beroende på bevekelsegrunder. Vilket gör att diskussionerna om vem som har "rätt" eller "fel" blir rätt intetsägande.
En evighetsdiskussion där personligen jag tycker det är svårt att veta på vilket ben man ska stå. Uppvuxen med 60-talsmodeller av "svenska" förebilder kan jag tycka att vi i dag har ett otroligt utbud av modeller där man bara blir hellycklig! Hur ska man då se på en uppenbar avvikelse som denna?
I Sverige är vi utomordentligt petiga med att påpeka avvikelser (och fel är det ju, alldeles uppenbart!), medan om man läser Spor og Baner i Danmark så introduceras nya modeller med, visserligen påpekande av vad som inte stämmer 100 % överens med de danska förebilderna, men i regel avslutar med hur hyggeligt det ändå är att ha fått en modell som är "välliknande" en dansk förebild.
Troligen har det här väl mycket att göra vad man vill ha sina modeller till, vitrinskåpet, eller trafikspel. Kraven blir lite olika tror jag, beroende på bevekelsegrunder. Vilket gör att diskussionerna om vem som har "rätt" eller "fel" blir rätt intetsägande.
Re: Rocos Dm 936-937
Så här ser fronten ut på mitt Roco Dm 836-837 som är taget direkt ur kartongen.
BILD
Hytternas sidofönster och fönstren på dörrarna skulle ”gått längre ner” och inte heller haft de upphöjda kanterna runt om. Det är ju synd, och även lite konstigt, att det blev så på Dm då det var rätt på Da. Däremot har vindrutetorkarna blivit riktiga, dvs böjda, på Dm, vilket de inte var på Da, så det jämnar kanske ut sig.
Jämför också med färgbilden av Dm 845-844 som LYR visade i tråden ”Ryktet som besannades”. På det loket är taket betydligt mörkare, ja troligen svart. Det är tillverkat av VM i Falun medan förebilden till Roco-loket kommer från Motala Verkstad. Kan det ha någon betydelse? Notera också att elledningarna på taket är gråa, inte röda som på modellen.
BILD
Hytternas sidofönster och fönstren på dörrarna skulle ”gått längre ner” och inte heller haft de upphöjda kanterna runt om. Det är ju synd, och även lite konstigt, att det blev så på Dm då det var rätt på Da. Däremot har vindrutetorkarna blivit riktiga, dvs böjda, på Dm, vilket de inte var på Da, så det jämnar kanske ut sig.
Jämför också med färgbilden av Dm 845-844 som LYR visade i tråden ”Ryktet som besannades”. På det loket är taket betydligt mörkare, ja troligen svart. Det är tillverkat av VM i Falun medan förebilden till Roco-loket kommer från Motala Verkstad. Kan det ha någon betydelse? Notera också att elledningarna på taket är gråa, inte röda som på modellen.
Re: Rocos Dm 936-937
Förutom tidigare nämnda saker kan jag se av Kjedlunds bild att Roco målat topplyktan grå, sedan är det något konstigt mönster i mittersta frontrutan och hyttfotstegen ser ut att vara av fel modell med tanke det nedersta steget.
/Mika
/Mika
Re: Rocos Dm 936-937
Det här är väl en nackdel med all info som idag sprids så snabbt till alla.
Personligen hade jag inte upptäckt många av dom här småfelen men nu för tiden så blir man upplyst om dom direkt.
Jag hade nog mått bättre av att slippa den infon.
Hur som helst så tänker jag bortse från felen för jag tycker loket är snyggt som det är och det går bra och låter bra tycker jag.
Men så har jag inga djupare kunskaper om några riktiga lok, tycker bara att det är kul med mj, så för mig är det en väldigt fin modell
till rimligt pris.
Mvh UB
Personligen hade jag inte upptäckt många av dom här småfelen men nu för tiden så blir man upplyst om dom direkt.
Jag hade nog mått bättre av att slippa den infon.
Hur som helst så tänker jag bortse från felen för jag tycker loket är snyggt som det är och det går bra och låter bra tycker jag.
Men så har jag inga djupare kunskaper om några riktiga lok, tycker bara att det är kul med mj, så för mig är det en väldigt fin modell
till rimligt pris.
Mvh UB
Re: Rocos Dm 936-937
En grej som jag tänkt på efter att ha studerat ett F-lok på vändskivan utanför Järnvägsmuseet är att alla modellok har så släta sidor.
Egentligen skulle det väl vara lite mer ¨småbuckligt¨ eller hur man nu ska uttrycka det, i alla fall på en del äldre ellok.
Mvh UB
Egentligen skulle det väl vara lite mer ¨småbuckligt¨ eller hur man nu ska uttrycka det, i alla fall på en del äldre ellok.
Mvh UB
Re: Rocos Dm 936-937
@ubjs
Jag kan hålla med dig, men samtidigt så finns de som ser en kritisk bedömning som något positivt inför ett köp av en modell, skall jag välja Roco, Märklin eller Trix till exempel.
Ett förebild är aldrig så "perfekt" som en förebild. Att försöka efterlikna detta i modell är inte det enklaste. Jag har försökt med lösa plåtar, men misslyckats såhär långt.
Nu vet jag vad det är som är i det mittersta frontfönstret på Roco-loket, det är någon hållare som man kan sätta i nummer, men vad de står får vet jag inte. Det jag har sett är vanligtvis på senare tid detta förekommer och på mina bilder är det inte ofta det förekommer.
Så just den detaljen är både rätt och fel.
Jag tycker generellt Roco-modellen ger ett trovärdigt intryck om inte hundra perfekt, men nära på med en tilltalande prislapp.
/Mika
Jag kan hålla med dig, men samtidigt så finns de som ser en kritisk bedömning som något positivt inför ett köp av en modell, skall jag välja Roco, Märklin eller Trix till exempel.
Ett förebild är aldrig så "perfekt" som en förebild. Att försöka efterlikna detta i modell är inte det enklaste. Jag har försökt med lösa plåtar, men misslyckats såhär långt.
Nu vet jag vad det är som är i det mittersta frontfönstret på Roco-loket, det är någon hållare som man kan sätta i nummer, men vad de står får vet jag inte. Det jag har sett är vanligtvis på senare tid detta förekommer och på mina bilder är det inte ofta det förekommer.
Så just den detaljen är både rätt och fel.
Jag tycker generellt Roco-modellen ger ett trovärdigt intryck om inte hundra perfekt, men nära på med en tilltalande prislapp.
/Mika
Re: Rocos Dm 936-937
Det som syns i mittre frontrutan är en skyltnummer hållare. Man hade lösa plastkort med siffror på som passade i denna hållare och sedan plockade man ihop siffrorna efter det tågnummer man hade. Således kunde man utifrån se vilket tågnummer ett visst tåg hade. Malmtågen hade ju fyrsiffriga nummer men hållaren hade bara plats för tre siffror. Därför sattes bara de tre sista siffrorna upp tex 8116 blev 116 och oftast sattes bara de två sista siffrorna upp. Efterhand slarvades en hel del med detta så att många tåg man mötte gick med tom hållare.
B.G.B
B.G.B
Re: Rocos Dm 936-937
Här ett par bildexempel på tåg-nummer från 60- och 70-talett
/LYR
/LYR
Re: Rocos Dm 936-937
Hämtade ut mitt Dm idag och det finns inget att klaga på,då helheten ger ett positivt intryck med bra gångegenskaper och en bra ljuddekoder.Hoppas Roco fortsätter göra fler fina svenska lok
/Martin
/Martin
Re: Rocos Dm 936-937
I kväll har Dm-loket provkörts med helt klart godkänt resultat. Det gick mjukt och tyst om man stängde av oljudsdekodern. Spelas oljudet från kuggväxlarna, för det är ju det som hörs och överröstar alla andra ljud, in inne i maskinrummet? Så illa låter det väl inte om man befinner sig utanför loket på säg 50 m avstånd? "Tuta", fläkt och kompressor lät däremot naturtroget.
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 30 dec 2011, 14:50
- Ort: Karlstad
Re: Rocos Dm 936-937
Tyvärr gör många tillverkare misstaget att basera dekoderljudet på inspelningar tagna inifrån lokets hytt och/eller motorrum.
Naturligtvis ska det vara inspelningar tagna utanför loket, med några meters avstånd.
Naturligtvis ska det vara inspelningar tagna utanför loket, med några meters avstånd.
Re: Rocos Dm 936-937
Även jag tycker Roco lyckas bra med denna modell.Missen med fönsterstorlek är tydlig men kompenseras rejält av lokets fina gångegenskaper.Vad gäller ljud förstår jag inte riktigt hur tillverkarna tänker.Självklart borde det vara ljudet som man upplever en bit ifrån loken kan jag tycka..men kvaliten på ljudet i sig var bra.
Nu är det roliga jobbet med vädra modellen som återstår för min del.
Nu är det roliga jobbet med vädra modellen som återstår för min del.
- Sgt pepper
- Inlägg: 677
- Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
- Ort: Södermanland
Re: Rocos Dm 936-937
Jag har 3 Da-lok helt otroligt när det gäller"in action", ska man ha niträknarmodell så är det scratchbygge som gällerJohan Molin skrev:Detsamma Erik!
En evighetsdiskussion där personligen jag tycker det är svårt att veta på vilket ben man ska stå. Uppvuxen med 60-talsmodeller av "svenska" förebilder kan jag tycka att vi i dag har ett otroligt utbud av modeller där man bara blir hellycklig! Hur ska man då se på en uppenbar avvikelse som denna?
I Sverige är vi utomordentligt petiga med att påpeka avvikelser (och fel är det ju, alldeles uppenbart!), medan om man läser Spor og Baner i Danmark så introduceras nya modeller med, visserligen påpekande av vad som inte stämmer 100 % överens med de danska förebilderna, men i regel avslutar med hur hyggeligt det ändå är att ha fått en modell som är "välliknande" en dansk förebild.
Troligen har det här väl mycket att göra vad man vill ha sina modeller till, vitrinskåpet, eller trafikspel. Kraven blir lite olika tror jag, beroende på bevekelsegrunder. Vilket gör att diskussionerna om vem som har "rätt" eller "fel" blir rätt intetsägande.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rocos Dm 936-937
Jag har fortfarande ett snett och vint exemplar av Fleischmanns Da-lok i min ägo, men går gör det ...
- Sgt pepper
- Inlägg: 677
- Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
- Ort: Södermanland
Re: Rocos Dm 936-937
Kanon Johan mina 3 är Roco , Fleischman är en learningschool how to made DC lok , Skål o trevlg fortsättning på Påsken!Johan Molin skrev:Jag har fortfarande ett snett och vint exemplar av Fleischmanns Da-lok i min ägo, men går gör det ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rocos Dm 936-937
Sccchhhkål schälv hörrö!
Re: Rocos Dm 936-937
Hej Jag är ny på forumet.
Jag fick min DM i veckan är jättenöjd,några småsaker bara, jag tycker att en Norrlandsplog skulle varit med.Sedan instruktionen till ljuddekodern är lite tunn. Tydligen är det en Zimo dekoder som sitter i loket. Jag sänker ljudet ganska mycket på mina lok eftersom det alltid är för högt inställt från fabrik. Ska försöka ändra på nivåerna på tyfonen samt kompressorn/Kent
Jag fick min DM i veckan är jättenöjd,några småsaker bara, jag tycker att en Norrlandsplog skulle varit med.Sedan instruktionen till ljuddekodern är lite tunn. Tydligen är det en Zimo dekoder som sitter i loket. Jag sänker ljudet ganska mycket på mina lok eftersom det alltid är för högt inställt från fabrik. Ska försöka ändra på nivåerna på tyfonen samt kompressorn/Kent
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rocos Dm 936-937
Välkommen till Mötesspåret! Har du också en känsla av att dekoderljudet är inspelat inuti loket snarare än utanför?
Re: Rocos Dm 936-937
Tack!
Jag tror också att ljudet låter som det gör i lokhytten, kuggdrev och uppkoppling hörs. Jag skulle vilja ha det ljudet svagt i i bakgrunden men få fram kompressor ljudet mera.Men Dm loket passar bättre på mj än Dm 3, efter som dom drog vanliga godståg också tycker jag.
Jag tror också att ljudet låter som det gör i lokhytten, kuggdrev och uppkoppling hörs. Jag skulle vilja ha det ljudet svagt i i bakgrunden men få fram kompressor ljudet mera.Men Dm loket passar bättre på mj än Dm 3, efter som dom drog vanliga godståg också tycker jag.
Re: Rocos Dm 936-937
Kjedlund, ta med loket till klubben den 16:e så ska vi se om inte min SPROG kan justera ljudet lite.
#JB17
Re: Rocos Dm 936-937
Tuve, jag har kommit på hur man kommer åt CV-nummer högre än 255 med multiMAUS-en, se
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=14&t=1484
Jag har sänkt ljudnivån, och skulle även vilja ändra woa-woa-woa-frekvensen i kuggväxelljudet. Det "hänger" inte riktigt med när loket ökar farten, tycker jag. Vi kan ju leka lite med SPROG-en och se om det går.
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=14&t=1484
Jag har sänkt ljudnivån, och skulle även vilja ändra woa-woa-woa-frekvensen i kuggväxelljudet. Det "hänger" inte riktigt med när loket ökar farten, tycker jag. Vi kan ju leka lite med SPROG-en och se om det går.