Toppbilden, visa:    


Ryktet som besannades....

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Ryktet som besannades....

Inlägg av LYR »

Bild

För någon tid sedan, fanns en tråd här som hade rubriken "Ryktet går..." och nu är vi alltså där enligt denna annons:
http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLan ... &pid=72525
så det finns hål att stoppa pengarna i framöver......
/LYR

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Ryktet som besannades....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Jovisst, tråden från 24 februari 2012 såg ut så här
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=59&t=458

Nu skall det bli spännade och se om den andra delen
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=59&t=518
om Mas-vagnar från samme producent också stämmer.

/Ola

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ryktet som besannades....

Inlägg av 1956 »

Trevligt, mycket trevligt!

När jag klickade på länken kunde jag dessutom se att Heljan kommer med en ny version av F-Ångloket med utlovade bättre gångegenskaper. Jag köpte ett F-1200 guldversionen från Luleå som visserligen var delvis i bitar när jag fick det :roll: men som efter lite lim "här och där" har uppfyllt mina förväntningar mer än väl. Loket går helt perfekt och dessutom med trevligt ljud. Jag undrar vad man skall ändra på i drivningen!
Senast redigerad av 1956 den 11 jan 2013, 18:11, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Ryktet som besannades....

Inlägg av loktok »

Jag prata med Jimmy Wallin igår om DM loket från Roco.De vet inte än om det är äldre versionen.

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Ryktet som besannades....

Inlägg av Magnus P3 »

loktok skrev:Jag prata med Jimmy Wallin igår om DM loket från Roco.De vet inte än om det är äldre versionen.
Intressant nyhet! [JC_doubleup.gif]

Äldre version betyder stora strålkastare och ekerhjul. Något mer?

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Ryktet som besannades....

Inlägg av Kjedlund »

Bilden ser ut att vara ett Dm-lok ur 1200-serien av ventilationsgallrens utseende att döma. Enligt ”Svenska Ellok” hade 1200-seriens lok SAB-hjul från början. De levererades 1963 och kopplades ihop med Dm3-delar redan 1967, om jag tyder skrifterna rätt, vilket betyder att lok med detta utseende endast fanns under en fyraårsperiod. Det är lite synd om det är så, - det skulle ha varit lok ur 800-serien i stället eftersom de kom redan 1953 och gick som Dm ända in på 1990-talet. De hade ekerhjul från början och fick SAB-hjul på 1970-talet.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Ryktet som besannades....

Inlägg av BoJ »

Kjedlund skrev:Bilden ser ut att vara ett Dm-lok ur 1200-serien av ventilationsgallrens utseende att döma. Enligt ”Svenska Ellok” hade 1200-seriens lok SAB-hjul från början. De levererades 1963 och kopplades ihop med Dm3-delar redan 1967, om jag tyder skrifterna rätt, vilket betyder att lok med detta utseende endast fanns under en fyraårsperiod. Det är lite synd om det är så, - det skulle ha varit lok ur 800-serien i stället eftersom de kom redan 1953 och gick som Dm ända in på 1990-talet. De hade ekerhjul från början och fick SAB-hjul på 1970-talet.
Det är väll troligt att det är en Dm i 800/900 serien. Kommer också som El 12 i grönt utförande för Norska marknaden tror jag.
BJ
Bilder på Dm som vi önskar att Roco kommer med.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=104752
Senast redigerad av BoJ den 12 jan 2013, 10:28, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

el_vikingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 dec 2011, 14:50
Ort: Karlstad

Re: Ryktet som besannades....

Inlägg av el_vikingo »

Annat rykte gör gällande att även Märklin är på gång med Dm/Dm3. Kan bara hoppas att de väljer de stora lamporna och Roco de små. Önskar även treaxliga malmvagnar från båda, men olika modeller.

lokf
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:08

Re: Ryktet som besannades....

Inlägg av lokf »

Kjedlund skrev:Bilden ser ut att vara ett Dm-lok ur 1200-serien av ventilationsgallrens utseende att döma. Enligt ”Svenska Ellok” hade 1200-seriens lok SAB-hjul från början. De levererades 1963 och kopplades ihop med Dm3-delar redan 1967, om jag tyder skrifterna rätt, vilket betyder att lok med detta utseende endast fanns under en fyraårsperiod. Det är lite synd om det är så, - det skulle ha varit lok ur 800-serien i stället eftersom de kom redan 1953 och gick som Dm ända in på 1990-talet. De hade ekerhjul från början och fick SAB-hjul på 1970-talet.
Det tycks råda en allmän missuppfattning om att alla dm i 1200-serien fick SAB-hjul från leveransen. Så var inte fallet. De första i denna serie fick MV-hjul med löstagbara motvikter.
Det skrevs två kontrakt för leverans av dessa lok det första 1961-05-13 och det andra 1962-12-28. Jag tror (här vet jag inte) att det första kontraktet omfattade serien 1201 tom 1216 och det andra kontraktet omfattade serien 1217 tom 1230.
Dm-lok 955 hade ju gått som provlok från 7 febr 1962 och säkert var erfarenheterna så goda att man bestämde sig för att alla lok skulle få SAB-hjul, därav det andra kontraktet från dec 1962 som då kom att innefatta att resterande lok skulle ha SAB-hjul från leverans. Jag stödjer mitt antagande på att det finns ett leveransfoto av 1217-18 med SAB-hjul. Man ville förmodligen dokumentera detta för att det var det första lok som gick ut från ASJ med SAB-hjul redan vid leverans.

Under 1963 levererades första loket i serien 1201-1230 enl René Sjöstrand. År 1965-10-28 skrevs kontrakt på 15 mittdelar till dessa och de hade alla från början SAB-hjul.
Har inga uppgifter på hur länge de första loken gick med MV-hjul, men sannolikt började man succesivt byta ut dessa i mitten på 60-talet vid större revisioner.

Här under ett par dåliga bilder på 1202 och 1208 med MV-hjul och löstagbara motvikter. Varav bilden på 1208 från år 1964.
Bild

Bild

Bild

Bild

lokf
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:08

Re: Ryktet som besannades....

Inlägg av lokf »

Magnus P3 skrev:
loktok skrev:Jag prata med Jimmy Wallin igår om DM loket från Roco.De vet inte än om det är äldre versionen.
Intressant nyhet! [JC_doubleup.gif]

Äldre version betyder stora strålkastare och ekerhjul. Något mer?
För snart ett år sedan fick jag från Roco prototypritningar att yttra mig över vad beträffar lok Dm och El 12. Eftersom det inte längre är någon hemlighet att dom tänker ge ut en Dm tänkte jag lägga ut ett par bilder av dessa samt de ändringar och påpekande jag då framförde till Roco. Vill med en gång påpeka att jag inte vet om Roco tog någon notis om mina synpunkter, men märkligt är det väl om man vill ha förslag och sedan inte bryr sig om dom. Därför tror jag att vi kommer att få en mycket fin och efterlängtad Dm.
De loknr som förekommer har Roco själva satt ut på förslagen. Om det blir dom eller andra som kommer i handeln vet jag inte, men jag har fått hålla mig till dom för att inga missförstånd skall uppstå. Vill också påpeka att Roco valt att bara göra MV-hjul med löstagbara motvikter och inte den varianten med dom långa motvikterna. Detta sagt som förklaring till mina kommentarer längre ner.
Dessutom finns ingen bekräftelse på att alla varianter som här omnäms kommer. Jag fick mig tillsänt flera varianter att tycka till om. Jag tyckte dock att det verkade så lovande alltsammans att jag tog mig friheten att göra en sammanställning på hur jag skulle vilja att en mindre serie Da-lok skulle vara. Lägger ut den i en egen tråd.

Eftersom min tyska är begränsad har Finn fått översätta och därför är detta här under skrivet till han på svenska och han har sedan vidarebefordrat det på tyska till Roco och som jag återger oförändrat.

NSB El12 2113-2114 epok 3 Skall inte ha stegen vid sidodörren och inga handtag nederst på dörrarna. Inte heller tyfoner på taket eller hjul med löstagbara motvikter.
NSB El12 2117-2118 epok 4 Skall ha stege och handtag nederst på dörren Skall inte ha tyfoner på taket eller hjul med löstagbara motvikter
NSB El12 2119-2120 epok 4 Skall kanske hjul med löstagbara motvikter, kan också ha centralkoppel om det är det dom ritat. Skall inte ha tyfoner på taket.

SJ Dm 836-837 epok 3 Skall ha samma hjul och norrlandsplog som El12. Skall inte ha tyfoner på taket eller handtag nederst på dörrarna.
SJ Dm 840-841 epok 3-4 Skall ha samma hjul och norrlandsplog som El12. Skall inte ha tyfoner på taket eller handtag nederst på dörrarna.
SJ Dm 954-955 epok 3-4 Här får dom sätta på hjul med löstagbara motvikter eftersom det blir fel hjultyp oavsett, (men denna passar bättre än den tidiga varianten) och norrlandsplog typ El12. Skall inte ha tyfoner på taket
SJ DM 974-975 epok 4 Skall ha hjul med löstagbara motvikter och norrlandsplog samma som El12. Skall inte ha tyfoner på taket
SJ Dm 985-986 epok 5 Skall ha hjul med löstagbara motvikter alternativt med SAB- hjul valfritt med norrlandsplog eller med de små plogskären. Skall inte ha tyfoner på taket.

Jag vet inte varför dom satt tyfoner uppe på taket. Om det har funnits kan det ha varit i samband med något försök för det var problem med att snön yrde in i tratten och det blev svårigheter med att ge signal. Därör satte man upp en utvändig tratt som man vände neråt som du ser på en del lok. Jag vet att man gjorde försök på Rc med att placera tratten på taket för att samtidigt dämpa ljudnivån i hytten, men det stannade med försök för det blåste in lika mycket i tratten uppe på taket och då provade man med att vända tratten åt fel håll, alltså bakåt i färdriktningen men då hördes den knappt framför loket så det blev inget med det. Det kan ju ha ändrats efter min tid vilket skulle bli epok 5 och senare då, men man måste ju ha gjort samma erfarenhet som på Rc- loken, att det blåste in lika mycket snö i alla fall. Dessutom var det omöjligt att komma åt att rensa tratten på taket. Det kunde man när den satt i fronten. Utan fungerande tyfon fick man inte fortsätta köra. Max 40 km in till närmaste station. Tror därför inte på att det någonsin har funnits permanent. Jag tycker dom skall ta bort taktyfonerna för ingen kommer att efterfråga dessa och dom var inte med från början.

Lok 954-955 hade ju MV-hjul med långa motvikter, men om dom sätter på dom med lösa motvikter så blir det mest riktigt trots att det är fel.
Vid leverans från Falun/Motala hade loken de små plogskären, men gick aldrig i reguljär trafik med dom utan man bytte dom till norrlandsplogar direkt dom kom till Kiruna. Senare när man sände iväg loken söderut på 80-talet fick dom åter de små plogarna och därför har jag satt valfritt på 985-986 eftersom den skall föreställa epok 5 och sannolikt hamnade söderöver.

El12 hade ju inte hjul med löstagbara motvikter, men möjligen fick 2119-2120 som kom 1957 Mv- hjul med långa motvikter och skulle då på samma felaktiga sätt som 954-955 få hjul med löstagbara motvikter i brist på dom rätta.

På vissa av ritningarna ser det ut som dom placerat den röda baklyktan fel, men det kanske är en synvilla. I vilket fall får du poängtera att den alltid skall sitta till vänster om huvudstrålkastaren när man står framför loket och helst också lysa. Verkar som att det är det allra viktigaste här i vårt land så mycket som det har diskuterats på forumen.

Har inte funnit något att anmärka på Dm3- varianterna annat än den röda baklyktan. Om dom vill kan dom ju göra en eller två av dessa också med centralkoppel. I så fall någon av epok 5 eller 6. Alla Dm3 i 1200 serien borde ju egentligen ha SAB hjul. Har dom inte gjutformarna kvar till dessa hjul efter förra serien.
Ja du får väl se vad du får ut av detta. Du kan väl meddela mig när du fått mailet så jag vet om det kommit fram. Lika så får du fråga om något är oklart.

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Ryktet som besannades....

Inlägg av BoJ »

Tack B
För att du delger oss detta. Mycket intresant!
Så Roco kommer med en Dm i 8/900 serien om jag förstår saken rätt. Själv hoppas jag på et lok levererat 1953 (800 serien) för då kan detta gå på MRW (som har 1940 till 1956 som förebild)
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Ryktet som besannades....

Inlägg av alsum »

Har gjort förut Dm av UGJ kåpan. Spela inga roll vilket år Dm kåpan. Huvudsaken Dm och Dm3 rulla på räls och trevligt ut. Hoppas att Roco kommer snart och hur ser ut Dm lok.
Senast redigerad av alsum den 14 jan 2013, 07:33, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Ryktet som besannades....

Inlägg av mikath »

@lokf
Tusen tack för denna omfattande redogörelse!

/Mika
Bild

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Ryktet som besannades....

Inlägg av Kjedlund »

Tack "lokf" för vederhäftig information om Dm-lokens hjul m.m. under olika tidsperioder. Jag har noterat i marginalen i mitt exemplar av "Svenska Ellok". Det blir till att lägga in ett Dm-lok i årets budget!

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ellok"