Toppbilden, visa:    


HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

Köpte in ett Brawa V15-lok med tillhörande konverteringssats från HNJ Verkstad på Tradera.
Jag var lite osäker först när denna modell kom ut, men ju mer tiden gick blev jag mer och mer sugen på loket.
Tanken är att jag skall bygga denna modell och sedan lägga ut den på Tradera när loket är klart, men skulle det vara så att jag har svårt att skiljas från modellen kommer jag att behålla den.

Bild

Brawa-loket går mycket fin vid provkörning.


Första snittet gjort! 8-)

Bild

Det var inte så svårt, och det följer med en mycket bra ritning som visar exakt vad man skall ta bort och vad som skall behållas.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

Massakern fortsätter...

Jag har ett bra spår att följa så nu är det bara att såga på. Det är lite segt i zinken men ett vasst sågblad gör halva jobbet.

Bild

/Mika
Bild

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

Färdigsågad! 8-)
Med hjälp av den bifogade ritningen var det bara att såga på och allt gick som en dans, och som jag sa tidigare så gjorde ett vasst sågblad halva jobbet.

Bild


Det jag har kvar att ta bort är klacken på ovansidan till vänster, sedan skall det stämma enligt ritningen.

Bild

Eftersom jag sågade noga så behöver jag inte justera måtten något.
Nu skall jag bara fila till snitten lite så de blir lite snyggare.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

Testar det nya gångbordet från HNJ Verkstad på det kapade Brawa-loket, ja eller det som är kvar när man tar bort allt utom Z64:an.

Bild

/Mika
Bild

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

Allt borta som inte tillhör Z64:an nu från Brawa-loket.

Bild

/Mika
Bild

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

Monterat åter drivningen.

Bild

Noterade att jag missat ett mått på ritningen där lite mer skall tas bort utanför svänghjulet.
Drivet rullar otroligt fint, och modellen har alla förutsättningar till att gå otroligt fint med en Zimo-dekoder monterad.
Vågar man sikta på en med ljud... ;)

/Mika
Bild

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av BoJ »

Ljud får du nog strunta i. Torde bli svårt att få till. Finns väll inte så många i drift att ta upp ljud ifrån.
Däremot så skulle mindre hjul sitta bra. Förebilden har 850 mm drivhjul (9,7mm H0).
Kanske något N / TT skala hjul skulle kunna fungera med lite handpåläggning?
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

@BoJ
Visst vore det skoj med rätt hjul, men skulle man hitta några i rätt diameter så kan man ge sig den på att avstånd mellan hjulaxel och koppeltapp inte stämmer.
Det slår på ca. 1,5 mm så den kompromissen får man nog leva med lika mycket som att det är fel avstånd mellan de båda axlarna och mellan blindhjulet.
Modellen, drivningen, är en kompromiss då den bygger på en "liknade" förebild.

Ljud kan man nog hitta, om inte ett svenskt, men ett snarlikt tyskt eller så.


Filat till buffertbalkarna så det ser lite bättre ut.

Bild

/Mika
Bild

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av Arne Lindgren »

Häftigt. Btw, vad gör du med skalet, lokkåpan? Är det till salu?

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

@Arne Lindgren
Några grejor från kåpan har jag sparat för "skrotlådan" men det som är kvar kan du få.

Bild

PM:a adress om du fortfarande är intresserad.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

Lite provmontering.

Bild

Buffertbalken fram är lödd, men allt annat är löst.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

Båda buffertbalkana lödda.

Gångbord och så passar perfekt på drivningen.

Bild

/Mika
Bild

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

Fått ihop hytten också.

Bild

Hyttens sidor är lödda, men själva hytten, taket och huven är fortfarande lösa mot gångbordet.

/Mika
Bild

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av Lasse M »

Kul att se en byggtråd för denna byggsats. Jag har den själv liggandes obyggd och har ett svagt minne av att det inte finns någon beskrivning eller ens förslag på hur man löser att fästa kåpan i chassiet. Så det ska bli intressant att se hur du väljer att lösa det, för inte tänker du väl bara lägga kåpan löst på chassiet gissar jag.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

@Lasse M
Ja, det ligger nog en hel del obyggda misstänker jag.
Modellen är inte svårbyggd med sina få delar och följer man bara den ritning över hur Brawa-loket skall kapas så skall det gå utan problem.

Drar man en skruv genom drivet, här genom den plana ytan till höger, kommer skruven upp inne i hytten.

Bild

/Mika
Bild

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »



/Mika
Bild

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av Magnus P3 »

Detta byggprojekt ser lika bra ut som alla andra som bär din signatur. Om jag är lite vaknare vid nästa Tradera-auktion (och inte blir överkörd av någon västgöte ;) ) kanske kan jag själv kan bli ägare till en byggsats. Den ser ju lättbyggd ut jämfört med andra i metall.

Jag gillar Brawas underreden p g a bra gångegenskaper och bra koppelmontage. Här tycks ju byggsatskonstruktören Mr HNJ ha utgått från att man använder TB-koppel. Om man vill använda Brawa-chassiets NEM-ficka måsta man ta hål i buffertbalkarna. Klarar vitmetallen av borrning och filande utan att den går i flera delar?

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

@Magnus P3
Tack Magnus!
Jag blev lite förvånad att jag fick den så pass "billigt" med tanke på att det ingick ett Brawa-lok som drivning till Z64:an.

Det finns en dum grej med drivningen och det är det att drivet är "live" vilket gör att hela drivet och kåpan har en strömupptagningspol. Detta gör att om man har metall koppel typ TB eller något så går strömmen även över till vagnen (vagnarna) efter loket.
Det bästa vore om man på något vis kunde isolera drivningen och kåpan.
Nu kanske jag ser problem som egentligen inte finns, men lite fundersam är jag över detta. Det fungerar på Jecos vitmetall-lok så nog borde det fungera även här tycker jag.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

På något vis...

Inlägg av Svante Andersson »

mikath skrev:@Magnus P3
Tack Magnus!
Jag blev lite förvånad att jag fick den så pass "billigt" med tanke på att det ingick ett Brawa-lok som drivning till Z64:an.

Det finns en dum grej med drivningen och det är det att drivet är "live" vilket gör att hela drivet och kåpan har en strömupptagningspol. Detta gör att om man har metall koppel typ TB eller något så går strömmen även över till vagnen (vagnarna) efter loket.
Det bästa vore om man på något vis kunde isolera drivningen och kåpan.
Nu kanske jag ser problem som egentligen inte finns, men lite fundersam är jag över detta. Det fungerar på Jecos vitmetall-lok så nog borde det fungera även här tycker jag.

/Mika
Kortslutningar och tokiga vägar för strömmen att gå kan uppstå på helt oväntade ställen. Efter att ha sett hur ett par löphjulsvaggor med tillhörande axlar på två multade Roco Da smälte och brann upp vid körningen i Borlänge senast så har jag stor respekt för vad matningen i digitalsystemen skickar ut. Alltså... ISOLERA! (OBS! Inte något av mina lok...)

För att isolera kåpan från drivningen.

Fila lite till på alla ytor där kåpan berör chassiet. Ilsolera dessa ställen med två-tre lager kaptontape (den som du fick till lödningen) och fäst kåpan med isolerande bussningar på eventuella skruvar.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av Johan Molin »

Och här är väl alla lokomotorer som du kan välja mellan!

http://www.svenska-lok.se/motor.php?s=2 ... &typenr=88

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av Kjedlund »

Johan Molin skrev:Och här är väl alla lokomotorer som du kan välja mellan!
Om man endast vill bygga med SJ som förebild, ja. TGOJ hade fem lokomotorer av denna typ och MLJ, Mackmyra Sulfit och Stråssa Gruva hade också var sitt exemplar.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av kilowatt »

Kjedlund skrev:
Johan Molin skrev:Och här är väl alla lokomotorer som du kan välja mellan!
Om man endast vill bygga med SJ som förebild, ja. TGOJ hade fem lokomotorer av denna typ och MLJ, Mackmyra Sulfit och Stråssa Gruva hade också var sitt exemplar.
Mackmyra sulfit, är det vad som säljs på statens utskänkningställen för drycker a´ 675:- / förpackning :?:

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av Arne Lindgren »

kilowatt skrev:
Kjedlund skrev:
Johan Molin skrev:Och här är väl alla lokomotorer som du kan välja mellan!
Om man endast vill bygga med SJ som förebild, ja. TGOJ hade fem lokomotorer av denna typ och MLJ, Mackmyra Sulfit och Stråssa Gruva hade också var sitt exemplar.
Mackmyra sulfit, är det vad som säljs på statens utskänkningställen för drycker a´ 675:- / förpackning :?:
Kan nog vara, själv har jag barkat gran till Gammal Norrlands Akvavit en sommar på Hörnefors Sulfitfabrik.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

Börjat med att fila bort ingöt och minska de överdrivet tjocka fästbanden som sitter runt lufttanken.

Bild


Även fått på hyttfotstegen.

Bild

Jag väntar också på lite delar jag har beställt till lokomotorn.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

Bild

/Mika
Bild

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

Gjorde mönstret i fronten lite tydligare eftersom det skall föreställa ett jalusi som går att öppna och stänga.

Bild

Jag följde bara det befintliga mönstret.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

Hittade något gammalt galler som jag snott åt mig från Kicki för länge sedan kommer väl till pass nu. 8-)

Bild

Bitarna är bara små fyrkanter men lagom (tur för mig) stora att de precis passade i fronten på lokomotorn.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

Fixade till den andra sidan också.

Bild

/Mika
Bild

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

Idag fick jag några minuter över mellan slungning av honung och jag passade på att löda på en lufttank under gångbordet på loket.

Bild

Hytten och huven ligger fortfarande löst på och behöver justeras för bästa passform.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

Fått lite gjor på denna igen efter lång vila...

Bild

Många delar sitter fortfarande löst monterade.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av Johan Molin »

Prydligt!

Vad var egentligen Kickis galler avsett att föreställa? ;)

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av alsum »

Ajaj man blir mer och mer avundsjuka på Mikath diesellok. Men det är ju jäkla snyggt byggt. Kan inte lika bra bygga som honom. :o [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av mikath »

@Johan Molin
Kommer inte ihåg så noga, men om jag inte är helt fel ute så var det ett nät som satt i en gammal hårfön.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: HNJ Verkstad - SJ litt. Z64.

Inlägg av Johan Molin »

Jag ska genast demontera min dito! Som en man utan hår sedan 30 år tillbaka tror jag alla förstår att det är dags att skrota min hårfön ... 8-)

Skriv svar

Återgå till "Svenska Diesellok"