Toppbilden, visa:
SJ G11
Re: Gissa modellen....
Ånglok litt E???
Re: Gissa modellen....
Med tanke på fyra ovanliga drivhjul med avvikande ekrar, vilka är lite dåligt belysta, så slår jag till med en gissning på SJ G11 (DJH-satsen).
/ LYR
/ LYR
Re: Gissa modellen....
Rätt Lars !!
Blev kanske lite för enkelt med hjulsidorna redan på plats
Är i momentet med att bygga underredet.Den ände jag brukar börja i.
Varit lite trixigt bestäma vilken växellåda/motor som passar bäst.Efter att ha velat en hel del så hamna valet på en Branchline slime växellåda med en Mashima 1020 motor.Största anledningen till detta valet är att det ska gå enkelt skruva fast ånglokets gångbord/panna med underredet.Innermåttet gjorde att jag fick max ha 12 mm i bredd.
Kommer lite mer bilder framöver.
Någon annan som byggt loket får väldigt gärna visa bilder eller komma med lite tips mm hur de löst bygget.
Jag har inte sett någon färdigbyggd modell på nätet eller MJ träffar.
Blev kanske lite för enkelt med hjulsidorna redan på plats
Är i momentet med att bygga underredet.Den ände jag brukar börja i.
Varit lite trixigt bestäma vilken växellåda/motor som passar bäst.Efter att ha velat en hel del så hamna valet på en Branchline slime växellåda med en Mashima 1020 motor.Största anledningen till detta valet är att det ska gå enkelt skruva fast ånglokets gångbord/panna med underredet.Innermåttet gjorde att jag fick max ha 12 mm i bredd.
Kommer lite mer bilder framöver.
Någon annan som byggt loket får väldigt gärna visa bilder eller komma med lite tips mm hur de löst bygget.
Jag har inte sett någon färdigbyggd modell på nätet eller MJ träffar.
Re: Gissa modellen....
... JECO/DJH G11
Re: Gissa modellen....
Här finns en bildlänk på hur det riktiga loket såg ut när det var i Sverige.
http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... /G11/j.jpg
http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... /G11/j.jpg
Re: SJ G11
Om jag är rätt underrättad så gick de bl.a på fd HNJ när det begav sig. De ansågs vara starka men ej så omtyckta av personalen. Dessa uppgifter fick jag från en HNJ-förare på 1950-talet. Originalloken byggdes ju om en del av SJ. Bl.a. så kortades tendern från 4 axlar till 3 axlar p.g.a att de skulle få plats på vissa vändskivor. Ett lok såldes till en engelsk museibana och återställdes till originalutförande. Loktypen var ju ursprungligen ett engelskt "krigslok" och SJ köpte två lok från Holland. Hur läget är för loket i dag vet jag inte.
PLj
PLj
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: SJ G11
Ursäkta Lasse som jag sa igår på telefon,det är en bastard,på nått vis fulsnyggt.
bermod
bermod
Re: SJ G11
Sugen på släppa den till bra pris Mika ? jag vill ha 2 bara för att reta Bertil
Re: SJ G11
@loktok
Ja, det är inte helt omöjligt.
Hör av dig till mig på 0500 - 41 20 01 så får vi se vad vi kan göra.
Jag plockade fram och tittade på den, alla delarna ligger i sina påsar, men jag har filat bort lite gjutskägg på gångbordet och pannan.
/Mika
Ja, det är inte helt omöjligt.
Hör av dig till mig på 0500 - 41 20 01 så får vi se vad vi kan göra.
Jag plockade fram och tittade på den, alla delarna ligger i sina påsar, men jag har filat bort lite gjutskägg på gångbordet och pannan.
/Mika
Re: SJ G11
loktok skrev:Sugen på släppa den till bra pris Mika ? jag vill ha 2 bara för att reta Bertil
bermod
Re: SJ G11
Tackar för snabb affär
Tyvärr är ICA/Posten stängt när jag slutar jobba ikväll.
Ska bli trevligt kunna bygga 2 st G11 lok samtidigt. Det ena kommer att få slutstation Nacka.
Tyvärr är ICA/Posten stängt när jag slutar jobba ikväll.
Ska bli trevligt kunna bygga 2 st G11 lok samtidigt. Det ena kommer att få slutstation Nacka.
Re: SJ G11
Går framåt med G11 loket.Växellådans drev är nu fastlimmat på drivaxeln.Nästa steg är få dit alla stänger o styrningar.
Delarna på bilden sitter inte fast än så länge.
Delarna på bilden sitter inte fast än så länge.
Senast redigerad av loktok den 13 apr 2012, 13:55, redigerad totalt 2 gång.
Re: SJ G11
Det påminner en hel del om A-loket!
Re: SJ G11
Ja,vad säger man
Min kära hustru vände sig nyss om o kika på senaste bilden o utbrast spontant - FULT !!
Min kära hustru vände sig nyss om o kika på senaste bilden o utbrast spontant - FULT !!
Re: SJ G11
En skön hustru du har Lasse.loktok skrev:Ja,vad säger man
Min kära hustru vände sig nyss om o kika på senaste bilden o utbrast spontant - FULT !!
bermod
Re: SJ G11
Hoppas det blir bra till sist Mika
Just nu ser det inte så mycket ut för världen...
Många delar är inte fast monterade på bilderna.Även hyttakets bakkant ser lite konstig ut på andra bilden,men det är helt.
Just nu ser det inte så mycket ut för världen...
Många delar är inte fast monterade på bilderna.Även hyttakets bakkant ser lite konstig ut på andra bilden,men det är helt.
Re: SJ G11
Jag har gjort några ändringar vad gäller underredet.
Jag har monterat gängade koppeltappar av 2 olika sorter.Första ,andra o fjärde axeln har en ny typ där muttern=bussningen.Den tredje axeln har lös bussning innerst,sen mutter.Sist kommer det lödas fast en motvev på den tappen.
Detta har jag gjort för att lättare kunna montera av hjulen efter behov.Orginal lösning är ogängade tappar där man låser med limma/löda en bricka ytterst på tappen.
Dessa nya koppeltappar har jag köpt av Sture Holmberg som säljer båda typerna av gängad tapp/bussning.
Koppelstängerna har jag brotchat upp till ca 1,8 mm.
Även motor/växellåda är bytt till en starkare Escap drivning.
Det är mycket ont om plats utanför första axeln när man senare monterar gejdern, vars fäste kan ta emot första axelns koppeltapp.Jag har först sett till att axeln inte kan röra sig i sidled mha brickor.Sen har jag filat ner koppeltappens bussning så pass att koppelstången har minimalt spel.
Kommer visa mer bild på detta senare....
Jag har monterat gängade koppeltappar av 2 olika sorter.Första ,andra o fjärde axeln har en ny typ där muttern=bussningen.Den tredje axeln har lös bussning innerst,sen mutter.Sist kommer det lödas fast en motvev på den tappen.
Detta har jag gjort för att lättare kunna montera av hjulen efter behov.Orginal lösning är ogängade tappar där man låser med limma/löda en bricka ytterst på tappen.
Dessa nya koppeltappar har jag köpt av Sture Holmberg som säljer båda typerna av gängad tapp/bussning.
Koppelstängerna har jag brotchat upp till ca 1,8 mm.
Även motor/växellåda är bytt till en starkare Escap drivning.
Det är mycket ont om plats utanför första axeln när man senare monterar gejdern, vars fäste kan ta emot första axelns koppeltapp.Jag har först sett till att axeln inte kan röra sig i sidled mha brickor.Sen har jag filat ner koppeltappens bussning så pass att koppelstången har minimalt spel.
Kommer visa mer bild på detta senare....
Re: SJ G11
Tack Mika
Mer bilder hur drivet ser ut.Ska ta mer bilder från sidan sen.
Mer bilder hur drivet ser ut.Ska ta mer bilder från sidan sen.
Re: SJ G11
Tycker att växellåda och motor ser ut som en leverans från centralverkstan.
Re: SJ G11
Närmar sig målning med några få detaljer kvar att montera.
Allt är inte monterat fast på dessa två bilder.
Allt är inte monterat fast på dessa två bilder.
Re: SJ G11
Ett fult lok som ser ut att bli riktigt vackert!
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: SJ G11
Håller med, en mycket fin modell av ett lok som jag varit svag för länge!
Re: SJ G11
Tack
Jag håller med om det inte är allt för vackert,men ju mer jag byggt på modellen + ordnat bilder på förebilden, så har jag sakta ändrat uppfattning.Är väl mest drivhjulen som jag inte är svag för än.
Har sett många färdigbyggda Jecomodeller från byggsatser,men detta lok har jag inte sett konstigt nog varken på nätet eller på MJ träffar/klubbar...måste finnas fler såklart.
Jag håller med om det inte är allt för vackert,men ju mer jag byggt på modellen + ordnat bilder på förebilden, så har jag sakta ändrat uppfattning.Är väl mest drivhjulen som jag inte är svag för än.
Har sett många färdigbyggda Jecomodeller från byggsatser,men detta lok har jag inte sett konstigt nog varken på nätet eller på MJ träffar/klubbar...måste finnas fler såklart.
Re: SJ G11
Ett superfint bygge i vanlig ordning Lasse av det i mina ögon fulaste ångloket som har traifkerat Svenksa järnvägar,lyfter på hatten för bygget.
bermod
bermod
Re: SJ G11
Jadu Bertil,jag vet din åsikt men jag tror säkert VI kan komma på andra styggare skapelser som figurerat på svenska spår...
Jag har precis tvättat av loket inför målning.Har jag tid över blir det kanske klart i veckan som kommer.
Bild på drivet.Jag har monterat i mån av plats strömupptagning ,vilket inte är optimalt för utseendet skull.Har tänkt ev. montera pilzkontakter på nästa G11 bygge.
Bild från undersidan.
För enkelt koppla tendern med loket har jag lödat fast inne i hytten ett 0,7 mm ns tråd, som går genom ett hål i tendern.
Jag har precis tvättat av loket inför målning.Har jag tid över blir det kanske klart i veckan som kommer.
Bild på drivet.Jag har monterat i mån av plats strömupptagning ,vilket inte är optimalt för utseendet skull.Har tänkt ev. montera pilzkontakter på nästa G11 bygge.
Bild från undersidan.
För enkelt koppla tendern med loket har jag lödat fast inne i hytten ett 0,7 mm ns tråd, som går genom ett hål i tendern.
Re: SJ G11
Målat loket i helgen.Svart färg är ModellMaster Dragon Black.Sotskåp o hyttak utspätt med Panzar Grå.
Det som återstår är nu märka loket med diverse dekaler(ingår inga till byggsatsen),montera bromsslangar o glasa fönster.
Det som återstår är nu märka loket med diverse dekaler(ingår inga till byggsatsen),montera bromsslangar o glasa fönster.
Re: SJ G11
Var så väldigt fina ånglok och mycket snyggt färger.
Ett besvärligt måla på drivhjul. Hur gjorde du måla på?
Jag har provat spruta färg på drivhjul men jobbigt rengöra efter målning på
drivhjul fläns och skena. he he
Ett besvärligt måla på drivhjul. Hur gjorde du måla på?
Jag har provat spruta färg på drivhjul men jobbigt rengöra efter målning på
drivhjul fläns och skena. he he
Re: SJ G11
Jag limma först på motvikterna.Sen blånera jag hjulen med vapenblåneringsvätska.Sen har jag sprutmålat lokhjulen.Då har jag torkat av färgen på hjulbanan med tops doppad i aceton efteråt.
Re: SJ G11
Det finns många betydligt fulare förebilder än G11, svenska som utländska.
Din modell ser fin ut
Din modell ser fin ut
#JB17
Re: SJ G11
Jag tycker förebilden ser helt OK ut. En fulsnygg arbetshäst, skulle jag vilja säga.
Och MODELLEN ser ju mycket mer än OK ut - mycket snyggt bygge!!
Och MODELLEN ser ju mycket mer än OK ut - mycket snyggt bygge!!
Re: SJ G11
Du är mycket duktig, Lasse! Jag tycker inte förebilden är så ful.. Nu har jag inte läst hela tråden men funderar du på att väderbita, Lasse?
Re: SJ G11
Tack
Jag gillar loket (maffig panna),annars skulle jag inte bygga 2 st men av Jeco`s ånglok-byggsatser så är den kanske på sista plats.Jag är svag för N + Ke loket hmm alla dom andra oxå säger vi ...
Trist aldrig J eller B blev av.När jag börja med hobbyn fanns de som planerade modeller i Hobbyexpertens katalog.
Jonas : detta loket ska till Nacka ovädrat.Mitt eget ska bli lätt vädrat.Blir säkert fler skillnader när det väl är klart.Är bara i startskottet för andra bygget.
Jag gillar loket (maffig panna),annars skulle jag inte bygga 2 st men av Jeco`s ånglok-byggsatser så är den kanske på sista plats.Jag är svag för N + Ke loket hmm alla dom andra oxå säger vi ...
Trist aldrig J eller B blev av.När jag börja med hobbyn fanns de som planerade modeller i Hobbyexpertens katalog.
Jonas : detta loket ska till Nacka ovädrat.Mitt eget ska bli lätt vädrat.Blir säkert fler skillnader när det väl är klart.Är bara i startskottet för andra bygget.
Re: SJ G11
Har börjat på nästa G11 bygge.Största utmaningen för min del vad gäller byggsats-lok,speciellt ånglok ,är att få de gå bra.
Strömupptagning är en viktig punkt som man bör tänka på i tidigt skede.Denna gång ska loket få sk. pilzkontakter.Beställt av MRW som säljer sådana bla..
Jag fäster drivhjulet centrerat med en klämma på ramsidan.Markerar sen var jag ska borra.Den fjädrande kontakten ska hamna på hjulflänsens baksida som tar upp ström från rälen.Jag använder isolerade hjul bara på denna sidan.Så det är bara en ramsida som behöver dessa kontakter.Nackdel är om man glömmer detta vid oisolerat koppel mellan lok o vagn.Då kan det bli kortslutning.Är man osäker eller ovan är det bäst använda isolerade hjul på båda sidor.Jeco`s byggsatser till deras ånglok är alltid vad jag vet, uppdelat med isolerade resp. oisolerade hjul.
Pilen visar var hålet ska borras.Lämpligt är tänka ut var växellåda,ramstöd mellan rambalkarna finns mm,så kontakterna hamnar på lämpligt ställe .
Strömupptagning är en viktig punkt som man bör tänka på i tidigt skede.Denna gång ska loket få sk. pilzkontakter.Beställt av MRW som säljer sådana bla..
Jag fäster drivhjulet centrerat med en klämma på ramsidan.Markerar sen var jag ska borra.Den fjädrande kontakten ska hamna på hjulflänsens baksida som tar upp ström från rälen.Jag använder isolerade hjul bara på denna sidan.Så det är bara en ramsida som behöver dessa kontakter.Nackdel är om man glömmer detta vid oisolerat koppel mellan lok o vagn.Då kan det bli kortslutning.Är man osäker eller ovan är det bäst använda isolerade hjul på båda sidor.Jeco`s byggsatser till deras ånglok är alltid vad jag vet, uppdelat med isolerade resp. oisolerade hjul.
Pilen visar var hålet ska borras.Lämpligt är tänka ut var växellåda,ramstöd mellan rambalkarna finns mm,så kontakterna hamnar på lämpligt ställe .
Re: SJ G11
Lasse det blev kanon
bermod
bermod
Re: SJ G11
Har du ändrat inställning till loket nu Bertil ?
Så faslig stor skillnad mot de andra G maskinerna är det inte tycker jag..
Så faslig stor skillnad mot de andra G maskinerna är det inte tycker jag..
Re: SJ G11
När jag ser ditt bygge Lasse så är man inte sämre än man kan ändra uppfattning,ditt bygge är skitsnyggt.
bermod
bermod
Re: SJ G11
Snyggt bygge Lasse, som vanligt! Men visst är det lite av "Den fula ankungen" över det! Visserligen finns det klara likheter med andra G-lok men det är ändå särpräglat, tycker jag.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: SJ G11
Så fint! Jag lägger särskilt märke till det inoljade maskineriet.
Re: SJ G11
Tack för vänliga tillrop
Lokets premiärkörning sluta med noll framfart. "någon/ekonom?" hade missat fylla på med kol
Lokets premiärkörning sluta med noll framfart. "någon/ekonom?" hade missat fylla på med kol