Toppbilden, visa:    


Gp-lok

Anders69
Inlägg: 35
Blev medlem: 08 jan 2017, 18:45

Gp-lok

Inlägg av Anders69 »

Hej.

Så är äntligen modellen av Gp 3118 klart. Jag har delat koppelstängerna i tre delar per sida samt så att drivaxel 2 och 3 kan röra sig så mycket som möjligt i sidled. jag har monterat lång koppeltapp på axel 2 och 4 samt minskat främre löphjulets spårmått till 8,5 mm mellan hjulens insida. (Skall vara 8,9 mm till spårvidd 10,5 mm).

Nu fungerar loket utmärkt och kan köra i radie på 600 mm samt i Shinoharas växlar typ #6. Den tar sig även igenom växlar #4. Mindre radie än så är inte att rekommendera. Säkert går det att göra fler ändringar så även mindre radie fungerar, ex tunnsvarvar hjulflänsar.

Loket är försett med ESU Micro ljuddecoder samt fått ett hemmabyggt powerpack tillkopplat.
All elektronik ligger i tendern.
Dock så trivs inte ESU ihop med Mashima-motorer så bra utan loket ryckte gärna vid start och stopp. Jag har även haft problem med HNJv typ N6/Åt som har samma motor och ESU-decoder.
Men det går att rätta till med ändring av CV-värderna så nu går loket perfekt.

Jag har en artikel om loket som skall sändas in till tidningen Smalspårigt, så därför vill jag inte berätta så mycket mer här utan jag hänvisar istället till den artikeln.

Bild
Gp 3118 har ankommit Wilseleda med godståg från Mållösa.

Hälsningar
Anders Göth

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Gp-lok

Inlägg av BR78 »

Tips CV54 skriv in 0 sätt den på körspår eller gör det med programmeraren tryck på F1 man måste ha en bit spår ca 180 cm för att vara säker loket drar iväg och när dekoren har lärt sig motorn stannar det tryck på F1 justera sedan justera toppfart Min 0 Mitt 50 Max 100 som exempel funkar bra det är så nära man kan komma utan att behöva skruva på parametrar för motor typ vilket kan vara frustrerande.
[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Gp-lok

Inlägg av Johan Molin »

Vilken juvel, Anders! Jag fick ju Olas mail igår också om löd-lördagen, så jag fick se den på bild redan igår!

Vilken tur att inte FVÖJ hade sådana lok, annars hade jag nästan fått gräma mig av avundsjuka. Du måste vara jättenöjd, med all rätt! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Anders69
Inlägg: 35
Blev medlem: 08 jan 2017, 18:45

Re: Gp-lok

Inlägg av Anders69 »

Hej igen.
Visst är jag nöjd. Men det finns alltid en del saker som kunde blivit bättre.
Jag har fått en av mina önskemodeller och just 3118 har lite speciellt utseende. Jag tror att jag fått ett lok som inte många andra har, även om det är fler som bygger/kommer bygga Gp-lok.
Nu kan jag sätta upp tåg 9811/9812 på linjen Växjö-Oskarshamn i modell. Vagnarna hade jag och det är nu kompletterat med rätt lok.


Hälsningar
Anders Göth

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Gp-lok

Inlägg av 1956 »

Instämmer, det här ser finfint ut! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Gp-lok

Inlägg av BR78 »

Instämmer dessutom fint Lok
[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Gp-lok

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev:Vilken juvel, Anders!
Vilken tur att inte FVÖJ hade sådana lok, annars hade jag nästan fått gräma mig av avundsjuka. Du måste vara jättenöjd, med all rätt! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Men VGJ hade. tur att jag köpte en byggsats. En artikel ger god hjälp, när jag väl får tid att bygga. :-J

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ånglok"