Toppbilden, visa:    


M3t

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

M3t

Inlägg av KOLO »

M3t

Konstiga lok har alltid fascinerat mig, R, Ma/Mb (ångloken) och inte minst M3t:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Hon är vacker är hon inte, dessutom drar hon malm. Allt som behövs för att man ska gå i gång på alla tolv cylindrar (kunde ha sagt åtta här men tolv känns mer rätt i sammanhanget, möjligen sex raka)

Hur tar man itu med ett sån här best? Man får helt enkelt skaffa sig ritningar och börja fundera. Sen får man dra upp en del skisser för att se om teori stämmer med verklighet:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ovan några idéer om hur ramen skulle kunna se ut, till att få sin slutgiltiga form på de nedre bilderna.

När man börjar känna sig hyggligt nöjd med ritandet får man ta och börja tillverka delarna:

Bild
Bild
Bild

Kvalitetskontroll är som alltid extremt viktigt, fick klart underkänt här, gör om gör rätt :D
Bild

Någonstans under resans gång inser man att det inte duger med hjul som har fel diameter och fel antal ekrar. Så vad gör man:

Bild
Bild

Ungefär så här långt har jag kommit med projektet. Det hela är provrullat på MRW's anläggning. Flex upphängningen av chassit är testat, men behöver justeras. Tyngdpunkten behöver flyttas något för att det ska balanseras ut ordentligt. Koppelstänger behöver fräsas och testas. En del jobb återstår innan man kan säga att ramen är klar, men det tar sig sakta men säkert.

Någon månad till (kanske till mitten av juni) så ska det kanske gå att köra runt ramen…..

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: M3t

Inlägg av 1956 »

Minst sagt imponerande, jag tror att jag går över till pappslöjd istället! :shock:

tågtyckarn

Re: M3t

Inlägg av tågtyckarn »

Lite antagligen dumma småfrågor.

Vilken typ av fräs använder du , vilka fräshuvuden och vilka material väljer du? :)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19925
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Johan Molin »

Ojojoj! Det värsta är att när det är någon som verkligen kan sina saker, då ser det så lätt ut!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: M3t

Inlägg av Svante Andersson »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Och att det är TGOJ, fast visserligen före "min" period, gör ju inte saken sämre!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av mikath »

AWESOME!!!!

/Mika
Bild

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: M3t

Inlägg av S Johansson »

Bild
Så roligt att få se här på forumet dessa fina lok, vagnar, hus och annat som växer fram. Mycket kunskaper och mycket arbete! Dessutom: Är den gemensamma nämnaren att man måste ha katt för att lyckas?
SJ, tyvärr numera utan katten Gäsper

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19925
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Johan Molin »

Är den gemensamma nämnaren att man måste ha katt för att lyckas?
Tack Stig! Nu har jag äntligen någonting att skylla på, som aldrig haft katt!

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: M3t

Inlägg av PeO »

Krister Brandt skrev en gång att meningsfullt modellbyggande är omöjligt utan katt.
På en hemsida med 009 Lynton and Barnstaple finns en högskolemässig utredning med utvikningar, deras "organic method" är värd mycket.
Banan fanns f.ö. utställd i Dortmund för två år sedan, granne med Jaques Treves och Bernard Junk. Jag nämde om min och Lasses uppskattning av "the organic method" och fick svaret: "Oh, I see you're a cat lover".
Hemsidan finns på: http://www.009.cd2.com/

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

1956 skrev:Minst sagt imponerande, jag tror att jag går över till pappslöjd istället! :shock:
Jo, pappslöjd kan ju vara nog så svårt,…., du är för rolig Rickard, kommentaren uppskattas :)

tågtyckarn skrev:Lite antagligen dumma småfrågor.

Vilken typ av fräs använder du , vilka fräshuvuden och vilka material väljer du? :)
Det är en Proxxon MF70 som är konverterad till CNC, 20 000 RPM. Fräsar från 0.4 till 1.5 mm. (borren som är på bilden är 0.3 mm). Det jag har fräst är i 0.5 till 3 mm mässing.
Johan Molin skrev:Ojojoj! Det värsta är att när det är någon som verkligen kan sina saker, då ser det så lätt ut!
Tack Johan.
Svante Andersson skrev:[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Och att det är TGOJ, fast visserligen före "min" period, gör ju inte saken sämre!

SA
Men det är väl dags att börja köra riktiga lok i stället för det där moderna "el tjafset" du håller på med :D

mikath skrev:AWESOME!!!!

/Mika
Tack Mika!
S Johansson skrev: Så roligt att få se här på forumet dessa fina lok, vagnar, hus och annat som växer fram. Mycket kunskaper och mycket arbete! Dessutom: Är den gemensamma nämnaren att man måste ha katt för att lyckas?
SJ, tyvärr numera utan katten Gäsper
Stig, ingen katt, det går inte, vi har en tokstolle som kan sitta, räcka tass och apportera. Sen har vi en annan som inte kanske är lika duktig men de sa att de gärna flyttar hem till dig (inget att ha i hobbyrummet, de tror att det bygger bäst själva….) ;) .
PeO skrev:Krister Brandt skrev en gång att meningsfullt modellbyggande är omöjligt utan katt.
På en hemsida med 009 Lynton and Barnstaple finns en högskolemässig utredning med utvikningar, deras "organic method" är värd mycket.
Banan fanns f.ö. utställd i Dortmund för två år sedan, granne med Jaques Treves och Bernard Junk. Jag nämde om min och Lasses uppskattning av "the organic method" och fick svaret: "Oh, I see you're a cat lover".
Hemsidan finns på: http://www.009.cd2.com/
Håller med så länge de stannar utanför hobbyrummet, i alla fall de katter vi har de är alldeles för nyfikna för att hålla tassarna borta.

Lite bilder på hur byggbordet ser ut just nu (borde kanske städa upp lite, blir mindre och mindre yta kvar att bygga på, känns kanske igen? ).

Bild

Bild

Bild

Bild

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Martin N
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 feb 2012, 14:06
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Martin N »

Trevligt Kjell
Imponerad av jobbet du lägger ner.
/Martin

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: M3t

Inlägg av Svante Andersson »

KOLO skrev:


Men det är väl dags att börja köra riktiga lok i stället för det där moderna "el tjafset" du håller på med :D


Kjell
Nä, nu har den sista spiken slagits i kistan. Det blir inga mer tåg för mig! Tydligen var ju inte pappslöjd heller så enkelt men klarar Rickard det så ska jag ägna mig åt att vara åskådare när han bygger i papp. :roll:

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Svante Andersson skrev:
KOLO skrev:


Men det är väl dags att börja köra riktiga lok i stället för det där moderna "el tjafset" du håller på med :D


Kjell
Nä, nu har den sista spiken slagits i kistan. Det blir inga mer tåg för mig! Tydligen var ju inte pappslöjd heller så enkelt men klarar Rickard det så ska jag ägna mig åt att vara åskådare när han bygger i papp. :roll:

SA
Jag tolkar svaret som att det bara blir ånglok för dig framtiden :)

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: M3t

Inlägg av PeO »

Apropå katter, jag kanske skulle gett en direktlänk till sidan, http://www.009.cd2.com/cats_and_modelling.htm , börjar två tredjedelar ner på sidan.
Fortsätt gärna att leta i alla fall, sidan har oerhört många byggtips, alla väl utprovade.
John har många synpunkter på hur anläggningar ställs ut, provade "the hard way", han sitter i rullstol. Bl. a. inverkar detta på anläggningens höjd, anpassas för sittande personer. Ett alternativ är att tillhandahålla ett periskop för kortväxta, uppskattades mycket av ett par engelska skolpojkar på en utställning jag besökte.
En amerikanare som hamnade i rullstol efter en olycka förekom i Model Railroader för ett par nummer sedan, han hade före olyckan köpt en anlägning som Dave Frary byggt och visat i tidningen för tjugo år sedan, nu fick han planera om. Ett antal bekanta + Dave, som råkade bo i närheten, hjälpte honom med grovarbetet, själv byggde han framför allt en mängd hus (Bar Mills och FSM tjänade nog en hacka)
Ursäkta avvikelsen från ämnet, modelljärnvägande ÄR en mångfacetterad hobby.

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

@PeO, ingen fara alltid kul med lite katthistorier.

Bild

En närbild på ett av hjulen. Det tar en rackans tid att fräsa ett centrum. Men det blir ganska bra när det är klart.

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

tågtyckarn

Re: M3t

Inlägg av tågtyckarn »

Fler frågor.

Vilket CAD program använder du och vilken typ av filer konverterar du till.

Är fräsen sedan självgående eller måster du jobba moment för moment. :?:

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: M3t

Inlägg av Kjedlund »

Snyggt! Detta är verkligen ett scratchbygge av prima klass som tilltalar en gammal maskiningenjör!

Det väcker också frågor om fräsmaskinen.
- Är CNC-konverteringen av egen konstruktion eller ett kit? (Det lär finnas sådana på marknaden).
- Har skruvarna för X- och Y-matningen tillräcklig precision, dvs litet glapp, i originalutförandet, eller är de ändrade? Det är ju i grunden en liten ”billig” maskin som går att köpa för ca 250 € i Tyskland.

En färdigbyggd Proxxon MF70 CNC finns på marknaden för drygt 1000 €.

http://www.usovo.de/shop/CNC-Maschinen/ ... ::261.html

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

tågtyckarn skrev:Fler frågor.
Vilket CAD program använder du och vilken typ av filer konverterar du till.
Är fräsen sedan självgående eller måster du jobba moment för moment. :?:
Jag har använt SolidWorks för att rita loket, men det spelar ingen större roll vilket CAD program man använder bara att de kan exportera i ett format som är förståligt för programmet som genererar koden till fräsen (blev det begripligt?). För 3D fräsbanorna så exporterar man STL (i det här fallet) och för 2D har jag använt mig av DWG. Sen får man importera STL eller DWG i programmen som genererar G-kod till fräsen och välja verktyg, matning, etc. Generera G-kod (fräs program) som fräs mjukvaran kan förstå.
I det här fallet så kan fräsen gå själv så länge man använder sig av samma verktyg (fräs). Jag har inget automatiskt verktygsbyte i maskinen (lite för komplicerat på en sån här liten maskin). Så man får vara där och byta då och då, men annars så funkar den av sig själv.
Kjedlund skrev:Snyggt! Detta är verkligen ett scratchbygge av prima klass som tilltalar en gammal maskiningenjör!
Det väcker också frågor om fräsmaskinen.
- Är CNC-konverteringen av egen konstruktion eller ett kit? (Det lär finnas sådana på marknaden).
- Har skruvarna för X- och Y-matningen tillräcklig precision, dvs litet glapp, i originalutförandet, eller är de ändrade? Det är ju i grunden en liten ”billig” maskin som går att köpa för ca 250 € i Tyskland.

En färdigbyggd Proxxon MF70 CNC finns på marknaden för drygt 1000 €.

http://www.usovo.de/shop/CNC-Maschinen/ ... ::261.html
Tack Kjedlund (från en annan maskinare :) )
Det är precis den fräsen som du länkar till som jag använder mig av. Men den är "trimmad" med kulskruvar och en ER11 chuck. Kulskruvarna för att få bättre precision (mindre backlash) i X/Y/Z, ER11 chucken för att kunna välja mellan ett större antal fräsar och lite bättre precision. Sen köpte jag på mig en verktygslängds sensor för att kunna byta fräsar i programmet.
Ganska mycket jobb innan man får det att funka, men det är förbenat kul att sitta och titta när fräsen "plockar" fram en ramsida eller ännu roligare när det hela börjar kunna fräsa dubbelkrökta ytor.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: M3t

Inlägg av Kjedlund »

Det var det jag misstänkte att det fordras kulskruvar för att det ska fungera med tillräcklg precision, Snyggt blir det i alla fall! Tack för svaret.
/ en annan Kjell

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »


En liten film på en provrullning av flex-upphängningen. Alla hjul är länkade (utom, förståss, hjulet med växellådan).

Kjell

(och nej, det ska inte var stjärnekerhjul med spetslagrade axlar på löphjulet, men det var det jag hade hemma med hyggligt rätt diameter :D )
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Lite mer övning med fräsen under natten/dagen:
Bild
Man kan konstatera at det tar tid att fräsa en ram.
Första försöket till tenderunderredet:
Bild

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »



Efter mycket pill och justerande har man fått snurr på grejorna. Det hela rullar riktigt smidigt (om jag får säga det själv :) ).
Återstår en del arbete med underredet innan jag känner mig helt nöjd. Rullstället är förresten inköp i Skövde, en riktigt trevlig konstruktion om som funkar riktigt bra. Var som vanligt trevligt att vara där och prata med liksinnade.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19925
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Johan Molin »

Ojojoj! Lyckan måste vara fullständig för varje sann TGOJ-vän att följa denna tråd -och givetvis för oss andra med! [JC_doubleup.gif] ( :mrgreen: )

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: M3t

Inlägg av 1956 »

Rejäl dregelfaktor på det här...som alltid när KOLO visar något!

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: M3t

Inlägg av MatsN »

Kan bara instämma med föregående talare.
Såg grejorna *irl* i Skövde och kan bara säga att det var bland det "vassaste" jag sett.
Mycket fint och snyggt arbete in i minsta detalj.
Och jag lovar... detaljerna är många.
Imponerad över de utfrästa hjulnaven också.
De filar man inte ut för hand hur som helst.
Fast det finns ju de som gjort det också...

Ska bli spännande att se fortsättningen, Kjell!

/Mats

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Johan. Mats och Rickard,

Tackar för kommentarerna, uppskattas!

Lite mer bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Snygg decoder installation :)

Trevlig Midsommar!

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: M3t

Inlägg av Lihkströmsverken »

Kjell, vilket projekt och vilken fantastisk konstruktion! Finns egentligen inte mer att säga än att önska en "Trevlig Midsommar".

Jo, en Midsommardröm skulle förstås kunna vara att locka dig att titta närmre på G-loket (det äldsta alltså), ursprungsloket som du skulle behöva till dina gamla malmvagnar (tänk dig tre kopplade framför en rad M-vagnar) och jag till mina gamla godsvagnar. Eller varför inte en smalspårsutmaning, Malletloketen från DONJ, men då skulle du ju behöva gå över till smalspår så.....

Världen är full av utmaningar.

/Ola

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Lihkströmsverken skrev:Kjell, vilket projekt och vilken fantastisk konstruktion! Finns egentligen inte mer att säga än att önska en "Trevlig Midsommar".
Jo, en Midsommardröm skulle förstås kunna vara att locka dig att titta närmre på G-loket (det äldsta alltså), ursprungsloket som du skulle behöva till dina gamla malmvagnar (tänk dig tre kopplade framför en rad M-vagnar) och jag till mina gamla godsvagnar. Eller varför inte en smalspårsutmaning, Malletloketen från DONJ, men då skulle du ju behöva gå över till smalspår så.....
Världen är full av utmaningar.
/Ola
Har kanske inte funderat på G loket men däremot så har jag tänk en hel del på SNJ's 8 kopplade lok. Vi får se vart det hela slutar.

Vad jag också tänkt en hel del på är hur man får till pannan på M3t. Visst den ska normalt sätt etsas (och så även i det här fallet någon gång), men som allrid är det inte helt lätt att bocka en plåt så att man får helt rätt form. Sen har man ju problemet att det inte är helt lätt att rita plåten till rätt form i första försöket (CAD programmet hjälper ju till en del här men man vill ändå prova).

Vad jag efter en del funderande bestämde mig för att prova var att bygga pannan som man bygger en flygplanskropp eller ett båtskrov med spant. Sagt och gjort ritade upp ett antal spant som följer formen på panna, eldstad, etc. Ritade också upp en fixtur som man sätter fast spanten under lödning.

Bild
Bild
Bild
Bild

Nu kan man fräsa ut beklädnaden i mindre delar och löda fast mot spanten (låter ju enkelt… :shock: ) och på det sättet borde det vara enklare att få rätt form på det hela. Fortsättning följer…..

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19925
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Johan Molin »

Jag säger som Sten Broman: Synnerligen intressant!

Jan B
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 dec 2011, 08:50

Re: M3t

Inlägg av Jan B »

Det här ser spännande ut. Ser med intresse fram emot fortsättningen.
/Jan
Normalspår Bergslagernas järnvägar
Smalspår Uddevalla-Lelången banan
http://www.lelangenbanan.se/

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Lite mer försök under kvällen.

Provade att fräsa ur pannbeklädnaden i 0.15 mm mässingsplåt. Plåtbitarna glödgades och bockades över spanten, drog ihop dem med tråd och lödde fast. Gick förvånansvärt lätt.

Bild
Bild
(om någon ser något som skulle kunna tänkas vara nitar på sotskåpet så ser ni fel…. Ett litet misslyckat försök att göra nitar i en plåtbit, man ska ge f..n i att prova för mycket på en gång)

Bild

Vad man kan konstatera är att plåten (som alltid) blir väldigt mjuk efter glödgningen och man skulle nog ha behövt ett antal spant till för att inte trycka den platt på undersidan av pannan. Alternativt att man rullar den utan att glödga. En bieffekt av byggsättet är (tror jag innan man får färg på det) att man får mer "liv" i pannan. Om man tittar på en riktig pannbeklädnad så är den ju inte direkt jätte jämn, utan har lite "bucklor" och "skiftningar" i plåten. Kanske kan man få till det på det här sättet.

Känner mig ganska nöjd med första försöket, ska prova att klä hela pannan innan jag lägger till fler spant (och framför allt får jag nog ta och öva mig på att göra nitar…… ;) ).

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: M3t

Inlägg av P Falk »

Otroligt snyggt, Kjell. Att du kan få till det så fint, de e helt otroligt. Du konstruerar väl pannan nu som man gör i skala 1:1, gissar jag. Numera fusk att använda helrör i mässing i fortsättningen. Vinner man något att bygga på detta sätt, eller är det mer kosmetisk och för att se om det går? Hur som helst, himla snyggt är det infalla fall.
Har du börjat semestern ännu, förresten? 8-)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

thorpe
Inlägg: 2392
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: M3t

Inlägg av thorpe »

Elegant! Just det där litet "ojämna" skulle vara intressant att se.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: M3t

Inlägg av 1956 »

Vilket bygge! :shock:

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

P Falk skrev:Otroligt snyggt, Kjell. Att du kan få till det så fint, de e helt otroligt. Du konstruerar väl pannan nu som man gör i skala 1:1, gissar jag. Numera fusk att använda helrör i mässing i fortsättningen. Vinner man något att bygga på detta sätt, eller är det mer kosmetisk och för att se om det går? Hur som helst, himla snyggt är det infalla fall.
Har du börjat semestern ännu, förresten? 8-)
Tack Peter. Plåtsvepen går som på originalet. Vet inte om man vinner något på det här sättet, det som känns enklare är att man har mindre bitar att bocka åt gången (nu kanske det inte var så enkelt som undertecknad trodde från början..). Nix går inte att bygga panna av gamla rör i fortsättningen.

Jajemän jag har semester! Köpte ny kedja till motorsågen häromdan, men av någon anledning så ligger den kvar i förpackningen……..
thorpe skrev:Elegant! Just det där litet "ojämna" skulle vara intressant att se.
Tack, vi får se hur det ser ut när man fått färg på det hela.
1956 skrev:Vilket bygge! :shock:
Tack Rickard.

Tittade som sagt på motorsågskedjan och bestämde mig för att löda… :D Nu blev det betydligt svårare. Provade också för första gången Carr's 140 gradiga tennpasta (ingen bra idé alls kladdade något fruktansvärt). Har efter mycket om och men fått dit plåtarna, men det är en hel del på spantkonstruktionen jag måste ändra på om det ska bli bekvämt att bygga. Så här är det ju när man provar nya grejer man måste prova, fundera och ändra allt eftersom. Men jag tror fortfarande att det kan bli jäkligt bra om man får till konstruktionen med spanten.

Bild
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: M3t

Inlägg av P Falk »

Jajemän jag har semester! Köpte ny kedja till motorsågen häromdan, men av någon anledning så ligger den kvar i förpackningen……..
Ja, låt den ligga där den ligger. Annars får du bara börja slipa den direkt efter att den använts... Det e sååå jobbigt! ;)
Väldigt läckert sätt att bygga på. Men nog är det så att man höjer ribban lite för varje gång. Man måste ju testa om det går...?
Metodutveckling och arbetet kring detta är min vardag, så jag förstår hur du tänker. Ett försök är inget försök, två försök är en början... 8-)
Ha en skön semester och lycka till med sågningen, förlåt lödningen, menar jag...
Inte säkert det blir MRW för mig imorgon, vi får se hur dagsverket klaras av här hemma först... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

P Falk skrev: Ja, låt den ligga där den ligger. Annars får du bara börja slipa den direkt efter att den använts... Det e sååå jobbigt! ;)
Väldigt läckert sätt att bygga på. Men nog är det så att man höjer ribban lite för varje gång. Man måste ju testa om det går...?
Metodutveckling och arbetet kring detta är min vardag, så jag förstår hur du tänker. Ett försök är inget försök, två försök är en början... 8-)
Ha en skön semester och lycka till med sågningen, förlåt lödningen, menar jag...
Inte säkert det blir MRW för mig imorgon, vi får se hur dagsverket klaras av här hemma först... ;)
Slipa motorsågskedjor är förbenat jobbigt, det var därför jag köpte en ny. Men den är tyvärr inpackad i en sån där jobbig ny plastförpackning som får en att börja undra om man är efterbliven när man ska ha ut eländet. Så den få ligga och mogna i en dag till.

Metod, absolut, det här är ju första försöket och man brukar få köra några rundor innan man hittar rätt. Ribban ligger på 2.80 och jag ska göra ett försök på 2.85, skämt åsido, självklart försöker man att pressa det hela, ibland så går det och ibland kraschar det. Men jag tror på att det här ska funka (envis som en gris :D ).
Bild

Ska se om jag får något lött, menar sågat i morgon. Tittar nog inte ner måste ju såga.........

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av mikath »

Spännande lösning på pannan!

/Mika
Bild

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Lite mer har jag hunnit gjort på pannan
Bild
Den här gången glödgade jag inte plåten utan rullade den som dem var. Känns mycket mer lättarbetat än den glödgade plåten. Tricket är väl att rulla plåten så att man blir av med spänningar i den innan man löder fast. Nitarna är gjorda med ett GW tools nitverktyg. Tog nog i lite för mycket, har gått hål på ett antal ställen. Men det tar sig sakta men säkert.
Kjelle  
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19925
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Johan Molin »

Ja, man kan bara bli stum av beundran. Det är människor som du som sakta men säkert knuffar vår hobby framåt i kunskap och teknik. Jag ska härnäst försöka bygga färdigt min silo med kartonghus och löda ihop några Np-vagnar ... :?

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Har inte direkt byggt så mycket på M3t den senaste tiden. Däremot har jag varit hyggligt flitigt med ritandet och rättat till sånt som inte var så bra på de första versionerna.

Bild

Har som man kanske kan se jobbat en del med bromsarna på loket. Tror jag har fått till det på ett sätt som gör att man ska kunna få dit dem hyggligt enkelt och att de inte tar i hjulen och kortsluter det hela (känns problemet igen med bromsbackar som kortsluter hela tiden?).

Nästa steg är att försöka lista ut hur fjäderpaketen ska göras och fästas, sen borde det vara dags att dra igång fräsen igen.

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

tågtyckarn

Re: M3t

Inlägg av tågtyckarn »

Förlåt en okunnig fråga, men hur åstadkommer du innerradier, speciellt kring skorstensfoten? :)

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

tågtyckarn skrev:Förlåt en okunnig fråga, men hur åstadkommer du innerradier, speciellt kring skorstensfoten? :)
Det är ingen dum fråga alls. Jag har funderat en hel del på det själv. Jag tror att antingen skaffar man sig en 4:e axel till maskinen (finns att köpa) så att man kan snurra på delen och komma åt över allt. Eller så får man fräsa skorstenen i två halvor och löda ihop. På skorstenen kan nog två halvor funka men på domen blir det värre.

Vet inte riktigt hur man ska hantera den ännu. Men man får ta det problemet när man kommer dit. Sen kan man alltid 3D-printa……

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Lite mer har blivit fräst:

Har efter mycket ritande gett mig på att fräsa ramsidor version 72 eller något sådant.
Bild
Bild

Bromsupphängning, skruvarna är M0.6, gängat i ramen……
Bild
Bild



Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: M3t

Inlägg av MatsN »

KOLO skrev:
Har efter mycket ritande gett mig på att fräsa ramsidor version 72 eller något sådant.

Bromsupphängning, skruvarna är M0.6, gängat i ramen……
Du é inte klok Kjelle! :mrgreen:

Fantastiskt snyggt!
Mycket hög imponeringsfaktor...
...tror du det nånsin blir färdigt? :roll:

/Mats

wen
Inlägg: 45
Blev medlem: 14 jan 2012, 18:09

Re: M3t

Inlägg av wen »

Ja grymt imponerande Kjell!
Men det är klart att den blir färdig, det har ju bara gått ett år sen vi var och mätte upp henne i Grängesberg och i mj-världen är det inte mycket att bråka om. [JC_doubleup.gif]
/Stefan V

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: M3t

Inlägg av MatsN »

Ja, med det argumentet får jag nog vika mig.
Man är ju van att vänta några år på "kommande" modeller.
Jag brukar aldrig ha brått.
Menade mest att vara lite "elak". ;)
Dessutom... min Oa började jag bygga på 1987....
...det är 26 år sedan...
...och den är inte färdig ännu :lol: :oops: :lol:

Keep up the good work och som sagt, mycket snyggt!
/Mats

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

MatsN skrev: Du é inte klok Kjelle! :mrgreen:
Fantastiskt snyggt!
Mycket hög imponeringsfaktor...
...tror du det nånsin blir färdigt? :roll:
/Mats
Självklart är man helt knäpp som ger sig på något sånt här :D
wen skrev:Ja grymt imponerande Kjell!
Men det är klart att den blir färdig, det har ju bara gått ett år sen vi var och mätte upp henne i Grängesberg och i mj-världen är det inte mycket att bråka om. [JC_doubleup.gif]
/Stefan V
Vi får väl se hur lång tid det tar innan (om) man blir klar, men som sagt ett år har gått sedan vi mätte upp loket. Men det känns som jag är över den värsta puckeln nu (nu snackar jag helt säkert en massa gojja…… :mrgreen: ), det hela rullar ju fint, sen är det bara resten kvar (nästan inget jobb alls :mrgreen: )
MatsN skrev:Ja, med det argumentet får jag nog vika mig.
Man är ju van att vänta några år på "kommande" modeller.
Jag brukar aldrig ha brått.
Menade mest att vara lite "elak". ;)
Dessutom... min Oa började jag bygga på 1987....
...det är 26 år sedan...
...och den är inte färdig ännu :lol: :oops: :lol:
Keep up the good work och som sagt, mycket snyggt!
/Mats
Tack grabbar för de uppmuntrande orden! Jag satsar på att spöa dina 26 år Mats (vi får väl se hur det går med det)

Bromsbackar frästa i 0.5 mm mässing, väldigt små att hantera. En del försvann i tvätten, så det blir till att fräsa ett nytt gäng, måste nog ha några i reserv.
Bild
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: M3t

Inlägg av loktok »

Verkligen både imponerande o spännande att se detta projektet växa fram.Ett av få ånglok jag verkligen saknar som modell...

tågtyckarn

Re: M3t

Inlägg av tågtyckarn »

Jag har försökt att studera modellen men jag kan inte se isoleringen, vare sig av tappar eller lager.

Finns det någon grundkurs i mässingsbygge på nätet där man själv kan ta reda på den här typen av grundfrågor. :)

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ånglok"