Toppbilden, visa:    


Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Debattskrot, urspårningar etc. Det går ej att posta här, men väl fylla på i trådarna.
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av HJP »

Johan Molin skrev:Jag skrev också tidigare att den som är utan synd kaste första stenen.

Jag tror inte ett ögonblick att det aldrig överhuvudtaget sägs något sladderaktigt om någon annan innanför Mässingsjuntans lokaler, och detta är INTE sagt för att förringa sammanslutningen som sådan. Tvärtom tror jag att du Hans gör Mässingjuntan en otjänst genom att framställa juntan som en samling moraliska övermänniskor. I Arnes fall tycks det ju ha lett till en funderibg om huruvida han vågar sig dit, trots att han hävdar att upplevelsen var till 98% positiv. Det är mänskliga fundamentalvillkor, att vi alla är de vi är på gott och ont. Ofelbar tror faktiskt jag att ingen är.

Och nej, jag är föga benägen att prata en massa skit om andra människor. Men någon moralisk übermensch är jag inte.
****
Jag ska nöja mig med att bemöta detta: "Tvärtom tror jag att du Hans gör Mässingjuntan en otjänst genom att framställa juntan som en samling moraliska övermänniskor".
Jag har aldrig framställt Mässingsjuntan "....som en samling moraliska övermänniskor". Det är heller inte min uppfattning att den är det.
Det blir omöjligt att föra ett seriöst resonemang, när man möts av påhittade saker, som sedan används som sanna argument. Efter nästan sex år, kommer ibland jag på mig med att tänka på vilken ovanligt sympatisk grupp Mässingsjuntan utgör, och det gör mig glad. Därmed inte sagt att vi är ofelbara, det är ingen. Det enda jag säger, är att vi inte pratar skit om andra. Sedan kan du vränga till det som du vill, det ändrar inget.

Nu tänker jag inte delta i detta resonemang mer, och jag hoppas slippa sådana provokationer i framtiden, att jag känner mig nödsakad att återkomma med ett nytt inlägg.

HJP

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19926
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Det enda JAG har hävdat, är att man inte med någon rim och reson kan hävda att en samling människor är komplett felfria, och att man därför kanske inte vara så snabb att döma andra. Arnes upplevelser som han beskrivit är ju genuina för honom; att kalla honom för lögnare vore förstås ett gravt övertramp.

Räcker det inte med att vi måste försöka betrakta varandra som människor UTAN att i tid och otid ha moraliska klisterlappar tillhands eller mentala bilder av den enes förträfflighet och den andres uselhet?

Det Arne har beskrivit är givetvis synd; att han känt sig utsatt kan väl ingen hävda är bra. Att därifrån försöka se det som ett hot mot Mässingsjuntan tycker jag faktiskt är att förringa Mässingsjuntan som sådan. Jag ser hellre framför mig Mässingsjuntan som en samling människor, var och en med sina egenheter, men där det råder en generellt god stämning. Bilden av en grupp felfria helgon skrämmer faktiskt mig. Och är man inte det så är det väl självklart att enstaka incidenter kan hända. Jag förstår fortfarande inte att det skulle vara så farligt. Än mindre förstår jag att det skulle vara provocerande att framföra detta.

Ska vi någonsin nå varandra så måste vi se varandra helt enkelt som människor och inte som klichébilder.

GSJ
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 sep 2012, 13:35

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av GSJ »

Bästa modellrallare!
Efter en längre tids frånvaro från Mj-forumvärlden, inklusve grannforumen så har jag spenderat en hel del tid att läsa allehanda trådar som givit en hel del inspiration och breda leenden.
Tills denna oroväckande aktiva tråd dök upp. Läste den från början och den fick mig att minns en del tidigare vändor i samma anda på andra forum, med avhopp/avstängingar som konsekvens.

Någonstans i bakhuvudet dök frågeställningen "orsak och verkan" upp. Ser en hel del verkan här, men mycket lite orsak. Är det tidigare upplevda oförätter som skall hämnas? När är kvoten i såfall uppfylld?
Eller skall tråden ses ur ett socialpsykologisk perspektiv, där inläggens funktion utgör en säkerhetsventil för surmagade skribenter att fritt feltolka, felcitera, martyrisera och tillskriva varandra allehanda mindre smickrande omdömen? I sann " I love to hate you"-anda. Eller bottnar allt i inkompatibel personkemi?


Sammanfattningsvis: Much Ado About Nothing

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Svante Andersson »

GSJ skrev:

Sammanfattningsvis: Much Ado About Nothing
Något som jag bara kan instämma i! Hur f.n orkar ni! :cry:

Och jag har ett litet förslag... ägna för i h....te er dyrbara tid till något vettigare än att slå varandra i skallen med en massa utslitna klyshor! Och det gäller i båda lägren.

Så får jag föreslå en liten köpfest? Stöd våra modellproducenter eller om de inte har något att erbjuda er... grotta ner er på ebay några dar istället för att puckla på varandra!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av HLS »

Flera av vännerna på forumet ber om frid.
Det är en demokratisk rättighet att få säga sin mening, men inget nytt kommer fram, och forumet far illa av den hårda tonen.
Det här är ett i grunden trivsamt forum, låt oss jobba på att göra det ännu trivsammare.
Dags att lägga ned vapnen, alltså.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Berra
Inlägg: 316
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:00
Ort: Väskinge

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Berra »

Svante Andersson skrev:
GSJ skrev:

Sammanfattningsvis: Much Ado About Nothing
Något som jag bara kan instämma i! Hur f.n orkar ni! :cry:

Och jag har ett litet förslag... ägna för i h....te er dyrbara tid till något vettigare än att slå varandra i skallen med en massa utslitna klyshor! Och det gäller i båda lägren.

Så får jag föreslå en liten köpfest? Stöd våra modellproducenter eller om de inte har något att erbjuda er... grotta ner er på ebay några dar istället för att puckla på varandra!

SA
Stöder GSJ och Svante [JC_doubleup.gif]
Själv åker jag till England nästa helg för köpfest,http://nationalgardenrailwayshow.org.uk :D
Tyvärr skall både Vingelkroka och the Beer Line läggas ned under senvåren/försommaren pga att vi kommer att flytta.
Men de kommer att återuppstå, var så säkra.
/Berra
Det är en hobby, inte Riksantikvarie ämbetet!

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Cor van der Meijde »

Det har ingenting att göra med stora egon?
Och den misstanken vill inte förstå varandra?
Det finns fortfarande diskussion.
Så det kan komma. Fortfarande bra

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av cgn1954 »

HEJ HEJ

.. och Wow - vilken skittråd! :x
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Svante Andersson »

cgn1954 skrev:HEJ HEJ

.. och Wow - vilken skittråd! :x
Jaha... och vad tillförde det där? Precis lika dumt och onödigt som en massa annat i den här tråden.

Men som ordspråket lyder... den som nämndet, han klämdet!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av bermod »

cgn1954 skrev:HEJ HEJ

.. och Wow - vilken skittråd! :x
Hur fan orkar men hålla på.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19926
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Urologerna brukar vara bra på att hjälpa.

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Cor van der Meijde »

Jag kan tänka mig att folk här få nog.
Dock är detta ämne tänkt att föra människor tillbaka tillsammans och för varandra att få förståelse.
I den meningen är det inte nonsens ämne.

Rune

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Rune »

Ju mer man som person går in och försvarar sig, som i detta fall av båda parter, så blir gropen större av misstro, för att ena parten ska försöka få sin syn av saken att bli rätt.
Historiken blir snarare en uppdiktad ( efterkonstruerad ) berättelse.
Ingen av parterna vinner i dessa diskussioner, utan snarare faller på sitt eget grepp.
Forumsmedlemmarna tröttnar av dessa diskussioner.
Släpp detta och gå tillbaka det forumet är tänkt för ”modellbygge”
[JC_doubleup.gif]

GSJ
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 sep 2012, 13:35

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av GSJ »

Några strofer från Alf Henrikssons penna:

Mannen från Hökarängen

reste sig upp och sa

min fru häller smulor i sängen

annars är alltig bra

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19926
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

För information: Jag har ikväll haft telefonsamtal med HJP. Vi har kommit överens om att dra ett streck över gammalt groll. Ingen är väl enskilt offer och ingen är väl enskilt förövare. I den mån jag iklätt mig den senare rollen har jag bett vill jag be om ursäkt. Jag vill hoppas att alla parter i dessa första trådar som har hamnat i Vislanda förstår att det finns gemensamt ansvar för att saker och ting kan gå helt på tok.

Tyvärr råkade jag ringa HJP vid nattagående; jag ber om överseende för det till honom och hans hustru.

Jag uppfattar att han alltfort har en genomgående negativ syn på Mötesspåret, och den knuten kan förstås inte jag lösa per telefon vid en enskild kontakt. Jag vill dock hoppas att vårt telefonsamtal ska bidra till att inte gamla surdegar ska fortsätta poppa upp, utan att fortsättningsvis över forumgränser det går att låta bli att baktala varandra, utan att försöka leva efter devisen "Live and let live".

Jag vill fortfarande hoppas att gamla surdegar som denna ska gå att överbrygga; jag kan egentligen inte se vitsen med att vår hobby ska vara omgärdad av konflikter och behov av att hävda sin egen förträfflighet på andras bekostnad. Den väsentligaste förutsättningen för att vi ska kunna hygga oss tillsammans i vår relativt lilla hobby är att vi inte misstänkliggör varandra. It's a long and winding road, men jag vill fortfarande hoppas att vi alla ska finna en gemensam nämnare i detta.

Godnatt, alla tågälskare!

Edit 11/10: På sign HJP:s önskan har jag ändrat hans namn till hans signatur. Då detta inlägg tydligen väckt utomordentligt stor anstöt har jag gjort en lättare redigering av detsamma också.
Likafullt kvarstår min syn på att det är fullkomligt oaptitligt och odrägligt att i all oändlighet älta gamla oförrätter. Varför jag har förklarat att jag är beredd att för egen del dumpa denna barlast överbord.
Senast redigerad av Johan Molin den 11 okt 2015, 19:02, redigerad totalt 1 gånger.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Pennstativ »

:-CO :-CO
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av HJP »

Johan Molin skrev:För information: Jag har ikväll haft telefonsamtal med HJP. Vi har kommit överens om att dra ett streck över gammalt groll. Ingen är väl enskilt offer och ingen är väl enskilt förövare. I den mån jag iklätt mig den senare rollen har jag bett om ursäkt. Jag vill hoppas att alla parter i dessa första trådar som har hamnat i Vislanda förstår att det finns gemensamt ansvar för att saker och ting kan gå helt på tok.

Tyvärr råkade jag ringa HJP vid nattagående; jag ber om överseende för det till honom och hans hustru.

Jag uppfattar att han alltfort har en genomgående negativ syn på Mötesspåret, och den knuten kan förstås inte jag lösa per telefon vid en enskild kontakt. Jag vill dock hoppas att vårt telefonsamtal ska bidra till att inte gamla surdegar ska fortsätta poppa upp, utan att fortsättningsvis över forumgränser det går att låta bli att baktala varandra, utan att försöka leva efter devisen "Live and let live".

Jag vill fortfarande hoppas att gamla surdegar som denna ska gå att överbrygga; jag kan egentligen inte se vitsen med att vår hobby ska vara omgärdad av konflikter och behov av att hävda sin egen förträfflighet på andras bekostnad. Den väsentligaste förutsättningen för att vi ska kunna hygga oss tillsammans i vår relativt lilla hobby är att vi inte misstänkliggör varandra. It's a long and winding road, men jag vill fortfarande hoppas att vi alla ska finna en gemensam nämnare i detta.

Godnatt, alla tågälskare!
****
Jag betackar mig för sådant patetiskt struntprat, och har inte bett om att bli uthängd på detta sätt. Det har inte mycket med vårt telefonsamtal, att göra.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av cgn1954 »

Hmmm... alltså. I vissa fall spelar det ingen roll vad man gör. Tydligen. Det är som med alkoholister - regnar så är det fel, skiner solen så är det fel. Inget att hänga upp sig på... det finns faktiskt positiva människor oxå.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Pennstativ »

HJP skrev:
Johan Molin skrev:För information: Jag har ikväll haft telefonsamtal med HJP.

Den väsentligaste förutsättningen för att vi ska kunna hygga oss tillsammans i vår relativt lilla hobby är att vi inte misstänkliggör varandra. It's a long and winding road, men jag vill fortfarande hoppas att vi alla ska finna en gemensam nämnare i detta.

Godnatt, alla tågälskare!
****
Jag betackar mig för sådant patetiskt struntprat, och har inte bett om att bli uthängd på detta sätt. Det har inte mycket med vårt telefonsamtal, att göra.
Varför inte låta grollet fortgå UNDER YTAN!:
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19926
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

HJP:
****
Jag betackar mig för sådant patetiskt struntprat, och har inte bett om att bli uthängd på detta sätt. Det har inte mycket med vårt telefonsamtal, att göra.
cgn1954:
det finns faktiskt positiva människor oxå
Ja, gudskelov. Tack för det! Åter således till mer konstruktiva samtal ...

tågtyckarn

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av tågtyckarn »

Ring Putte och Barre också på en gång. :mrgreen:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19926
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

? Nu är jag inte alls med (bara så du vet hur det blir när man fyllt 60!) ???

I övrigt, tågtyckarn: Vi har understundom låtit diskussionens vågor gå höga, men jag uppskattar mycket din humor och din person, och upplever aldrig någonsin att vi varit ovänner, även fast vi varit osams ibland. Heder åt dig!

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av HJP »

Johan Molin skrev: Edit 11/10: På sign HJP:s önskan har jag ändrat hans namn till hans signatur. Då detta inlägg tydligen väckt utomordentligt stor anstöt har jag gjort en lättare redigering av detsamma också.
Likafullt kvarstår min syn på att det är fullkomligt oaptitligt och odrägligt att i all oändlighet älta gamla oförrätter. Varför jag har förklarat att jag är beredd att för egen del dumpa denna barlast överbord.
****
Du har inte ändrat p.g.a. "min önskan". Jag har aldrig framfört en sådan önskan.
Du har skrivit ett inlägg, som jag inte vill förknippas med. Min önskan är att du aldrig skrivit det. När du nu gjort det, så är min önskan att du raderar det.
Om du nu, av någon underlig anledning, måste skriva om mig, mot min vilja, så är det ett rimligt krav, att du håller dig till sanningen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19926
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Jag kan återigen bara beklaga att detta skulle bli resultatet av den kontakt jag tog. Kontakten togs för att se om det gick att få slut på stridigheter och åstadkomma en mer normal umgängeston. Tyvärr övertolkade jag uppenbarligen HJP:s önskningar när det gäller det, och skrev därför mitt inlägg i en sorts förhoppningsfull men tyvärr ogrundad eufori i en tro att ha nått fram.

Att tolka det som ren illvilja från min sida är svårbegripligt, och att det var ett försök till "påhopp", men jag tror inte jag ska veckla in mig vidare i det resonemanget, då det riskerar att leda till än mer aggressioner.

Det är rätt sorgligt alltsammans.

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av SWJ »

Hej hopp alla Mötesspårare!
Numera är det långt mellan mina besök här på forumet vilket beror på
att intresset för MJ bara tvärdog i början av året – fråga mig inte varför
ty det begriper jag ej själv.
Nåväl, när jag understundom går in här och läser alster från både gamla
och nya medlemmar så känns det att det finns en vitalitet i forumet - skönt.
Trots att besöken är väldigt sporadiska så känns det ändå gammalt och
hemvant när man tittar in – Sture mörkar något fönster här eller där
och HJP svarar på fredstrevare med sedvanlig diplomatisk finess.
Jag har ju under ett antal år försökt att överta HJP:s position som Sveriges
drygaste MJ-rallare men kan bara konstatera att han genom tidigare och här
ovanstående inlägg är helt oslagbar.
Jag lägger därför ner och låter HJP behålla ledartröjan samt sträcker
fram handen och önskar lycka till. :=S
Tommy(SWJ)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19926
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mötesspåret, SvMjF och Stinsen, diverse synpunkter.

Inlägg av Johan Molin »

Trevligt att höra från dig, Tommy! Hoppas du vill fortsätta frekventera Mötesspåret framöver också!

När det gäller fredspipor kan jag bara konstatera att det tyvärr var ett dödfött projekt. Mot fanatism hjälper inte framsträckta händer – det har vi väl konstaterat i dessa sista av dagar ...

När det gäller ditt försök att framstå som mj-hobbyns drygaste representant har du ett stort handikapp i bagaget. Du har humor.

Så överlåt den stafettpinnen till dem som slåss om att få överta den.

Skriv svar

Återgå till "Vislanda"