Toppbilden, visa:    


Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av H0n3 »

Tack alla! Jovisst Peter, låna idén du bara.

Sture, jag hade faktiskt inte läst eller noterat den sagan om Peter och Petra, men småfolk är vi ju vana vid om än i 1:87, så varför inte i lite större skala också.

Jag tyckte det var en kul idé och något ska man ju ha i trädgården för att göra den intressant för en besökare. Lite upptäckarlusta om man så vill. jag tycker det blir mer då utöver växter och rabattanläggningar något som retar nyfikenheten.

Dessutom är det en bra present när man går bort och ska ha något litet med sig. Den ena dörren lär aldrig bli den andra lik så det är väl bara att köra på.

Man kan ju alltid ställa en liten kvast bredvid dörren också, de är ju renliga av sig småfolket och vill inte ha skräpigt på golvet :-BS

Må så gott :=KOMP

Så visa upp era varianter om ni gör någon, bara kul att se.
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

Bild


Man kan ju alltid bygga en "Voiture Dynamise" [JC_doubleup.gif] . Ännu en gammal återutgiven Lindbergbyggsats som kräver lite jobb minst sagt :-CO På byggbordet (mitt vardagsrumsbord) syns även ett av de andra pågående byggena, en Nissan Silvia. Byggandet sker medans jag lyssnar på senaste Yello skivan Toy som släpptes i fredags [JC_doubleup.gif]

Helt har dock bygget på Kleinbahnan inte avstannat, har senast fixat till en Biltema gräsklippare (en sådan trehjulig som jag själv har vid min sommarstuga)


Stefan

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Johnny »

Johan Molin skrev:Det är det som kallas "samhällsutveckling", gode Mats (eller var det samhällsavveckling?).
Hela tanken på att bolagisera, privatisera och lägga ut samhällsservice på entreprenad handlar väl om att allting ska bli billigare – sedan är det väl få som längre tror på amsagorna att det samtidigt blir bättre ...

Detta innebär i klartext att vissa paket kan jag hämta direkt på Hemköp på Triangeln, två kvarter bort, andra måste jag promenera iväg bortom Möllevångtorget till Möllans Te (!!!) på Clasgatan för att hämta ut, återigen andra till Davidhalls Livs på andra hållet ...

Nu behöver jag ju inte åka till "grannbyn" (Köpenhamn?), och att promenera lär vara nyttigt. Men det finns ju gränser för hur nyttig man vill vara när tiden är knapp.

Beställde en ljuddekoder till den DSB MO jag köpte av Mölle-Mats från ett företag i Odense. Det tog tolv dagar för Postnord att få paketet från en central i Kungsbacka till Coop i Frillesås. De ville att jag skulle hämta i Kungsbacka, men jag vägrade eftersom vi har ett bra postombud i Frillesås, 1,3 km från stugan, till Kungsbacka är det tre mil enkel väg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Johnny skrev: Beställde en ljuddekoder till den DSB MO jag köpte av Mölle-Mats från ett företag i Odense. Det tog tolv dagar för Postnord att få paketet från en central i Kungsbacka till Coop i Frillesås. De ville att jag skulle hämta i Kungsbacka, men jag vägrade eftersom vi har ett bra postombud i Frillesås, 1,3 km från stugan, till Kungsbacka är det tre mil enkel väg.
Men den som väntar på något gott ... :D

Är bra sugen på en sådan där ljuddekoder till min kvarvarande MO, du får rapportera utfallet av ditt projekt här på forumet (gärna med en liten videosnutt med ljud)!
Also sprach der Matserschmitt!

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Johnny »

Mölle-Mats skrev:
Johnny skrev: Beställde en ljuddekoder till den DSB MO jag köpte av Mölle-Mats från ett företag i Odense. Det tog tolv dagar för Postnord att få paketet från en central i Kungsbacka till Coop i Frillesås. De ville att jag skulle hämta i Kungsbacka, men jag vägrade eftersom vi har ett bra postombud i Frillesås, 1,3 km från stugan, till Kungsbacka är det tre mil enkel väg.
Men den som väntar på något gott ... :D

Är bra sugen på en sådan där ljuddekoder till min kvarvarande MO, du får rapportera utfallet av ditt projekt här på forumet (gärna med en liten videosnutt med ljud)!

Det kommer, ska bara försöka få isär MO för att få in dekodern... :-BS

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Johnny »

Äntligen fick jag isär MO och monterat ljuddekodern. Det låter bra, även om jag bara kunde provköra med en Lokmaus 2. Senare i veckan ska jag pröva med Multimaus eller z21, då kommer jag åt alla CV. DEkodern har funktioner upp till CV 15. :-T

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

Ännu en gammal byggsats som måste byggas. Den här gavs först ut 1965 och har precis återutgivits 50-år senare [JC_doubleup.gif]

Bild

Stefan

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av P Falk »

Men, vad i hela Hisingen är detta... En galen dirigent! :o
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av PeO »

Tja.... inte mycket galnare än den här.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

P Falk skrev:Men, vad i hela Hisingen är detta... En galen dirigent! :o
Dessutom motoriserad så han kommer att röra på armar och huvud :-BS

Kul också att byggsatsen till största delen är tillverkad i USA, dekalerna är dock tryckta av Cartograf i Italien [JC_doubleup.gif]

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av BAn »

PeO skrev:Tja.... inte mycket galnare än den här.
En vanlig afton i Kullywood Bowl, eller vad tror du PeO?

/Bengt :=Koko
- en rest från sent fyrtiotal

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av PeO »

I Kullywood är nog alla aftnar ovanligt galna :-CO :=Koko :-CO

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av P Falk »

Ja, nu föll bitarna på plats... :-BS
Just det framträdandet har jag inte tidigare sett, underbart galet!! [JC_doubleup.gif] :=Koko
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:I Kullywood är nog alla aftnar ovanligt galna :-CO :=Koko :-CO
:=f :=f :=f :=f :=f

Fast jag tror att det här Youtube-klippet beskriver min galenskap ännu bättre när jag får syn på alla deljlige muntert sorte danske damplokomotiver som jag hittar på nätet:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 599
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av St. Mikael »

H0n3 skrev:Visste väl att jag hade "extrahjälp" i trädgården. Saker som flyttar sig själva osv.... Ja ni vet.

Idag såg jag var de bor de små rackarna - i stenpartiet förstås :o 8-)
Bild

Nej, jag fick bara en vild idé av en av mina bekanta om kul saker i en trädgård. På byggbordet såg den ut så här:
Bild

En bit 28x120 tryckt som stylats om en aning :-BS

Tebax till macken nu :oops:

/Peter
Detta är väl inte direkt att sinka hobbyn, utan kanske mer att flytta den ut i trädgården:
http://forum.mjf.no/ministenhus_topic9966.html
Kan också fint knytas an mot "Awnuts"-begreppet :=Koko

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av H0n3 »

Tack St Mikael det var ena granna byggnader.

jag kommer nog aldrig (OBS nog) att ha en trädgårdsbana, men lite bus (spök) får det plats i en trädgård ändå.

Nu blev listan med idéer ännu längre :=Koko

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

BAn skrev:
PeO skrev:Tja.... inte mycket galnare än den här.
En vanlig afton i Kullywood Bowl, eller vad tror du PeO?

/Bengt :=Koko
Håret liknar i alla fall :=Koko

Bild

Lite jobb kvar och så skall ju motorn kopplas in....

Stefan

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

När jag ändå är inne på musikrelaterade byggsatser, den här köpte jag i lördags på Hobbycenter [JC_doubleup.gif]
Hade missat att den redan funnits ute en tid

Bild

Bild

I märkningsbeskrivningen står faktiskt hur två av motorerna var målade efter olyckan i Chile när två motorer skadades och fick bytas ut.

Stefan

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

Klar och motoriseringen fungera också 8-) Jag är imponerad över folk som kan löda ihop lok o vagnar med tanke på hur svårt det var för mej att löda fast trådarna till motoriseringen :-CO

Bild

Bild

Det roliga är att Round 2 hittat formarna till en liknade byggsats som aldrig släpptes. En figur med en flugsmälla. :D

Stefan

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ford1929 »

Häftig "gubbe" [JC_doubleup.gif]

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2972
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av cgn1954 »

Jo.... snöskottning sinkar definitivt - det mesta... inte så kul heller, inte med en snökanon som definitivt la den mycket av snön på vår tomt och i vår branta backe upp dit. Usch... :=u

Man blir lite trumpen . . .

Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Jo.... snöskottning sinkar definitivt - det mesta... inte så kul heller ...
Nä, att ryggskotta masmöggel och få snöskott (eller hur det nu var) är defintivt sinkande, och att det "inte är så kul" var ju den här dagens understatement.

Även här "by the sea" så var marken täckt av ett vitt täcke när jag vaknade i morse, ungeför lika många millimeter som ni tycks ha fått decimeter i Stoch´kholms-trakten. Men tack oc lov så klättrade temperaturen uppåt någon grad vid lunchtid, så nu är ordningen återställd! :-T

Vi har ju inte sett den nu klassiska bilden från Hedemora, där den stora myggsmällan byter plats med ishackningsmaskinen - blev herr Bylén helt tagen på sängen i år så han missade? :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av HKN »

CIMG2519y.jpg
Inga kommentarer...
Senast redigerad av HKN den 14 jan 2018, 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Mölle-Mats »

HKN skrev:Inga kommentarer...
Åkej åkej, ska för omväxlings skull hålla tand för tunga ... :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av HKN »

Mölle-Mats skrev: Åkej åkej, ska för omväxlings skull hålla tand för tunga ... :-CO
Det uttalandet är dock värt en kommentar i sig...
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Mölle-Mats »

HKN skrev:
Mölle-Mats skrev: Åkej åkej, ska för omväxlings skull hålla tand för tunga ... :-CO
Det uttalandet är dock värt en kommentar i sig...
:-JJ :-JJ :-JJ :-JJ :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av ford1929 »

HKN skrev:Bild
Inga kommentarer...

en vit jul i alla fall :-J
Roger(Forden)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av P Falk »

Se där, Hasse! Nu har du fått lite o pyssla med.. [JC_doubleup.gif]
En radiostyrd hjullastare hade varit roligt! :-J
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

En drottningbil och en fiskbil :-BS Suzukin finns i en mängd variationer, roligast är nog den rullande spelhallen med racespel komplett med ratt och stol.

Bild

Stefan som fått igång Photobucket igen [JC_doubleup.gif]

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

Ryssen kommer :-CO

Bild

Hela spektrat vad gäller byggsatskvalitet alltifrån Eastern Express Il96:an till Zvezdas underbara modeller [JC_doubleup.gif]

Bild

bonus till den som kan identifiera planet bakom Tu 134:an :)

Nu skall vi se om jag vågar skicka efter en Red Wings Tu 204 från Ryssland....

Stefan

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av HLS »

Får man gissa på en Tupolev 334?
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

HLS skrev:Får man gissa på en Tupolev 334?
Helt rätt, bara byggt i två ex. Kom ju tyvärr fram i helt fel tid, samtidigt med Sovjetunionens sönderfall.

Rätt kass byggsats är det i alla fall.

Stefan

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

Nästa klara ryssbygge, målningen är ju läcker [JC_doubleup.gif]

Bild

Stefan

ps upptäckte till min glädje att jag kunde ladda upp bilder från min gamla digitalkamera till min nuvarande dator, jag behöver inte gå omvägen genm min gamla XP laptop :-CO ds

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av HLS »

Tack och lov en A319 :-)
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

Mer ryska/sovjetiska flygplan hämtade idag Bild

Bild

Jag har modeller så jag klarar mej resten av livet :-CO

Stefan

ps några tidigare inköp, 737:an så sent som förra helgen. Mycket hög klass på Zvezdas byggsatser, nu kan man skippa Revells 737:a :-CO

Bild

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

Man behöver inte bli sysslolös i framtiden i alla fall :-BS

Bild

Bild

Stefan

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av modeljernbane »

O.M.G. Måske skulle du opne en butik men alle de grejer du har :shock:

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Långväga besök till trafikstart.

Inlägg av PeO »

Vintern blev långdragen detta året, våren kom i februari - mars, men kom av sig i april.
I helgen fick jag dock tagit mig samman för de tio minuternas rälsputsning efter vinterns ärgangrepp.
Förra året träffae jag en modellbyggare på Intermodellbau och fick med en USB-sticka med mycket bilder hem. Han fick tillbaka den detta året, med lite fler bilder på. För ett par veckor sedan ringde hans kamrat och frågade om övernattningsmöjlighet, jag hade pratat om en stuga i närheten . till helgen kom de upp från trakten av Celle och Peine i en bil med registrteringsnummer PE- 9000, trots att bilen var en 9-5, på väg till SAAB-träff i Trollhättan. Bilen var säkert avsevärt tyngre på väg hem, båda hade äldre SAABar under renovering. Ett par långa pratstunder hann vi med i alla fall, första kvällen vid banan inne, andra eftermiddagen på uteplatsen vid banan, Em-On hade lagat middag.
Trafiksäsongen startad, återstår att se om det blir tid till renoveringen av stationshuset och utbyggnad av banan i år :-r2
Bild
Roland, till vänster, har ställt ut många dioramor, oftast som åskådningsmaterial vid tillställningar som inte är rena modellträffar.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

En av mina sommartraditioner är att åka med några kompisar till Grevens Glue Galore i Borensberg. Stor modellträff med utsälda modeller och mycket att handla. Detta blev mitt facit 8-)

Bild

Som bonus han vi med ett besök på flygvapenmuseum också [JC_doubleup.gif]

Stefan

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 599
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av St. Mikael »

I tillägg til at alla mina bilder blev plockade bort av fotohinken, har jag oxå varit djupt engagerad i skala 1:1 projekter: En stor ommöblering på gården har skett, och jag håller nu på att montera upp en ramverkstad där mitt tågpyssel tidigare höll till. Jag har vidare jobbat hårt med trädgårdshuset till Ingrid (the womancave)Som om det inte är nog håller jag på att innreda en ny tågverkstad
För säkerhets skull har jag oxå gett mig på min gamla fula stuga, och skal göra några fixar som jag har gått och tänkt på i 10 år...(inte på bild)
Woman c.jpg
rmmeverkst.jpg
Bilagor
Tågverkstd.jpg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 599
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av St. Mikael »

En bild av ett ånglok som sinkar Mj-hobbyn??
Tyr.jpg
Historien är som fölger: 94år gammal dog min pappa i starten av juni månad. Han var stort sett helt frisk till december-16. Utöver våren-17 förstod vi vilken väg det skulle gå. Eftersom jag bor i Norge blev det många långa bilturer för att hälsa på pappa på slutet :( Pappa var den som planterade mj-hobbyn hos meg i mitten av 60-talet. Han uppmuntrade alltid mitt byggande och var väl nästan lika intresserad som jag var.
Bilden visar ångloket Tyr som nu är placerat utanför Bergviks industrimuseum. Jag letade upp Tyr på morgonen efter att pappa hade vandrat och jag plötsligt hade en hel dag till stillhet, eftertanke och inga tider som måste passas.
Tyr II.jpg
Tyr trafikerade Askesta- Sandarne industribana. Loket hade sina sista turer när jag var barn, men för min del försvann det, och dessa bilderna visar den första gången jag återser det på närmare 50 år..
Tyr III.jpg
Hur avsluta denna historia? Tiden som går.. Livslöp som avslutas och barndomsminnen som hämtas fram i ljuset igen.. Jag har också ett litet sadeltanklok till min trädgårdsjärnväg som jag har döpt "Tyr"

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 599
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av St. Mikael »

Eftersom jag tidigare skrev att jag också skulle ge mig på min gamla stuga, visar jag bilder från den gågna veckan:
Gmmlhytt 0,5.jpg
Jätte jätte ful stuga som är bygd på en fd. transportabel arbetarbarrack.
Gmml hytta I.jpg
Jag har alltid gått och fantiserat om vad jag kunde göra för att få den till att se lite bättre ut. Därför har jag flyttat på några fönster,och satt in ett nytt. Jag ger mig själv mycket extra arbete, för som ni ser måste jag nu gå på utvändig (och invändig) klädning också. hurra

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

Två gamla härliga rod byggsatser i 1/32 från 60 talet men i nyutgåva. Väldigt kul byggen [JC_doubleup.gif]

Bild

Bild

Stefan

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

Udda är bara förnamnet vad gäller denna flygande sak :-CO

Bild

http://z4.invisionfree.com/NSDraftroom/ar/t11851.htm

Stefan

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

Dags att bygga ännu en gammal goding, i detta fallet en fd Palmer byggsats :o

Bild

Skrov i fyra delar som passar förvånantsvärt bra vid ihopsättningen.

Bild

Stefan

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

Så var Tu334:an klar. Tror det är en av Eastern Express första byggsatser, kvaliteten är rätt så tveksam men med en hel del jobb ser den rätt ok ut. En miss var att landningsställen var på tok för långa, fick ta bort ca 5 mm så att det skulle se rätt.

Att få målningen runt nosen att stämma med dekalen var en utmaning men det gick 8-)

Bild

Bild

Bild

Stefan

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

Bygget går vidare. Som gammal Palmerbyggsats kräver den sin man men den är rätt kul att bygga 8-)

Bild

Härligt med kromdelar med en massa gjutskägg.........

Stefan

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av Stefan S »

Har kommit en till bit på vägen till färdigställandet. Ett tips, se till att böja frontrutan så den passar mot däcket innan rutorna sätts i rutramen. Se också att fördäcket är olika graverat på höger resp vänster sida. Palmer när det är som bäst :D Eastern Express framstår plötsligt som ett högkvalitativt märke 8-)

Bild

Stefan

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2972
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av cgn1954 »

Gjorde ett litet kollage på några av de besökare vi haft genom åren vid fiskdammen...

Skurken längst ned till höger gillar fisk.
Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Sån´t som sinkar MJ-hobbyn ...

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Fina bilder [JC_doubleup.gif]

Vad är det för krabat som syns mellan duvan och ekorren ?

MvH
Pär

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"