Toppbilden, visa:    


God mat- och dryckeskultur

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av H0n3 »

Får väl bidra med något jag också. Dagens övning började med ett "Jag orkar inte hjälpa till med maten - gör nå´t gott" från yngsta tösen (21) och grabben varken hörde eller såg nå´t annat än datorspelet så det blev att drälla ner i köket och veva ihop nå´t ätbart. Det blev det...
Bild
Ugnsstekt kyckling med ris och curry för jag orkade inte heller med något avancerat. Trots allt vardag vilket betyder vatten till maten.

Men det dög uppenbarligen för det försvann fort från tallrikarna.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av ollef »

En fredagsöl värd namnet

Bild

Nils Oscars "Ctrl Alt Delete" kan ju passa som fredagskvällsomstart för en datanörd efter en avverkad arbetsvecka.
Här tillsammans med en plockbricka med tunnskuret kött, korvar, kyckling och frukt.

Och mycket riktigt, hustrun har just somnat i soffan och har ännu inte "bootat" om.

Ha en trevlig helg :)
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19968
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av Johan Molin »

Underbar bild! Är det någon röllakansliknande matta man skymtar?

Berra
Inlägg: 316
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:00
Ort: Väskinge

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av Berra »

Efter att forumbroder Magnus63 triggade mitt intresse för hembrygd har jag bryggt 2 x 10 l öl.
Nummer ett var god, men inte perfekt.
Nummer två som rent tekniskt vart ett misslyckande, för mycket malt, för lite vatten och fel jäst, blev smakmässigt en succe :mrgreen:
Bild
Skulle ha blitt en engelsk ale enligt recept från Magnus, men blev nog en skotte (OG1070) med engelsk touch.



,
/Berra
Det är en hobby, inte Riksantikvarie ämbetet!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av ollef »

Johan Molin skrev: Är det någon röllakansliknande matta man skymtar?
Joo, det är den man får hålla sig på resten av kvällen :P
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19968
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av Johan Molin »

Tycker att det är dags att uppväcka denna saligen avsomnade tråd igen, nu när det är sommar!

Sommar är för mig lätt mat, alla goda sallader som Insalata Caprese, suverän i sin enkelhet med basilikablad, buffelmozzarella och tomater, eller Salade Niçoise (Insalata Nizzarda för den mer italienskinspirerade) med tonfisk, sardeller, oliver, hådkokta ägg, sallad, haricoter, kall kokt potatis, tomater och kanske kronärtskocksbottnar, allt med en god vinaigrette). Det senare är ju dock en hel maträtt för sig; insalata caprese blir perfekt till i princip vad som helst.

Sedan är det ju det där med grillning. Förra helgen lät vi svärsonen (grillmäster i familjen) grilla senaste mode-styckningsdelen, flankstek, och OM det blev gott! Årets favorit, definitivt.

Yngste svågern bistod för många år sedan med "industrispionage", vilket handlade om att göra grillolja själv, enklare men godare än den man kan köpa. Med olja, soja, tomatpuré, vinäger, svartpeppar, paprikapulver och pressad vitlök. Enkelt men otroligt gott.

Potatis kan man väl göra på allehanda sätt, allt från att bryna potatisklyftor med dito vitlök och calamata-oliver i olivolja, till en busenkel potatissallad med persilja, basilika, salt, peppar, olja och vinäger. Idéerna kan mångfaldigas!

Mer god sommarmat, någon? (Och då har jag ju inte ens tagit med vitello tonnato, bland de godaste maträtter Italien presterat!)

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av vonWow »

Sitter här med min stressmage och blir irriterad :-BS :-BS :-BS
Johan du kan visst en del om mat [JC_doubleup.gif] låter gott med dessa sallader [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av ford1929 »

Bild
Bild

"Bäckmetad" öring rökt i en ABU rök...de är smaskens :-J

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19968
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av Johan Molin »

Det där är lika enkelt och genialt som en italiensk fritto misto! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev:Det där är lika enkelt och genialt som en italiensk fritto misto! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
godast är "Harren". ljus o fin i köttet
bäckmete är kul o avkopplande om det inte vore för dom dära envetna "Moskitos" som verkar trivas bland ris o snår..men man blir
immun mot dom också..

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19968
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av Johan Molin »

Inga bromsar, hoppas jag? (Det kanske går att skydda sig med någon form av bromsolja? :=u )

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av thorpe »

Efter en varm och kladdig dag: Pasta Putanesca!
Spagetti med en lätt sås av sardeller, kapris, svarta oliver och tomatpuré. Tillsätt vitlök efter behag + en aaaaning olivolja. Svalkar och mättar.
Eller varför inte: Pickled eggs, onions, whole wheat bread, cheddar cheese + a pint of ale? [JC_doubleup.gif]


Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av bermod »

Kom hem för ca 45 min. från byggkväll i Hallsberg ,så nu slafsar jag i mig en bakad potatis med Skagenröra och en 5,5a sen är det bara att gå och slagga. :)
bermod

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev:Inga bromsar, hoppas jag? (Det kanske går att skydda sig med någon form av bromsolja? :=u )
:lol: näe en får använda ""Djungelolja" som Tarzan :-CO

Roger(Forden)
Roger(Forden)

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av vonWow »

Ge dom små asen stryk bara, på med smörjolja.

Vi hade malaria i en del områden vi var i, funkade alldeles utmärkt med nät och myggolja och rena fötter (fotsvett gillar myggen)

Men nu kanske man tappar matlusten, ber om ursäkt :=S

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av ollef »

Vad har det här med god mat att göra??

Bild

Jo, vi gjorde ett lite överraskande fynd när vi var ute vid vårt gamla nedbrända svampställe i utkanten av Hälleskogsbrännan.
Terrängen är idag rätt ogästvänlig där vi förut strövade fritt :=nee
Men resultatet av skogsturen blev det här till kvällsmålet.

Bild

En panna med en blandning av skogens gula och svarta guld.
Förutom en halvliter vanliga kantareller dök vi alltså på en rejäl koloni med svart trumpetsvamp, en hel systemkasse fylld till brädden.
Di svarte har aldrig växt här tidigare vad jag kan minnas och då har vi plockat svamp på just denna plats i snart 30 år.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell


Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av Stefan S »

Vad jag vet är det bara två seriefigurer som har ett eget öl, Rocky är den ena och Werner är den andra

Bild

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av ollef »

Stefan S skrev:Vad jag vet är det bara två seriefigurer som har ett eget öl, Rocky är den ena och Werner är den andra
Herman Hedning brygger sin öl vid Strömsholms Brygghus i Köping.

(varken seriefiguren eller ölen tillhör mina favoriter, men smak är ju något högst personligt)

Bild
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19968
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Civilisationen har äntligen kommit till Sverige – eller i varje fall Skåne ...

Inlägg av Johan Molin »

Vi var på Emporia för att handla helgmat (tänkt att bli torskrygg med havskräftor, kräftsås och en bädd av lättkokt skivad fänkål mm godsaker, and lo and behold vad vi hittade strax innanför entrén!

Bild

Dessa italienska tomater är världens godaste! Ser ut som f-n men består nästan enbart av solmoget gott fruktkött och inte en massa slafs. Vi har haft tomatkärnor med från Italien och fått landskapsingenjören, dvs dotter, med stor köksträdgård, att odla dem. Det går utmärkt, men de smakar närmast vatten när de inte blivit utsatta för medelhavsklimatets sol och värme. Men dessa är direktimporterade från Italien!

Dessutom för första gången någonsin har jag sett fior di zucche i Sverige, alltså zucchiniblommor. Man tar helt enkelt och fyller varje blomma med någon sardell och lite buffelmozzarella, doppar i uppvispat ägg och mjöl och friterar. Himmelskt!

Hoppas, hoppas att det inte är en engångsnyck. De hade också små carciofi, alltså kronärtskockor, som man kan använda till "carciofi alla giudea", man hugger av yttersta delen av kronan, pressar ut bladen och friterar dem som de är. En underbar romersk specialitet från Roms judiska ghetto.

Och auberginer stora som handbollar nästan ... Nu får il Conte di Melanzane i MHJ-skrönorna något att fundera på!

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1045
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: God mat- och dryckeskultur

Inlägg av magnus63 »

Ätet i utlandet de senaste åren:

Soppa på komage. Låter inget vidare och egentligen är det soppa på en spik, den hade varit godare utan magen. Buljong, grädde, äggulor, en skvätt vinäger eller vitt vin, lite vitlök, inlagd paprika och lite strimlad våmm.

Mici - grillade lammjärpar med perslija och vitlök. Det är gott.

Kumminstuvad vitkål med griljerad fläsklägg - åt i Polen, kanongott. Och öl bryggd i källaren på krogen. Stekt torsk med hemgjord remouladsås åt jag i Gdansk, bland de bättre torskar jag ätit.

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"