Toppbilden, visa:    


Bruksmuseet i Tumba

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Bruksmuseet i Tumba

Inlägg av StefanChrister »

Hallå alla modelldiggare, mjölnare, garnar, 2-metermän i skägg och rookies!

Har idag, under det att regnet strilade ner från den askgrå himlen besökt en ljuspunkt i Tumba. Bruksmuseet som på ett fint sätt visade upp både en liten utställning av framställandet av sedlar. Där vi fick en guidad tur som på ett pedagogiskt sätt visade och lät oss ta del av papperstillverkningsprocessen för just sedeltillverkning, spruthuset där bruket hade en egen brandstation från 1926 och slutligen kliva in i Kölnan, byggt under brukets barndom 1763 för att se hur de anställda bodde och levde. Mycket trevligt besök som inte kostade en spänn... Rekommenderar denna pärla som drivs tillsammans med kungliga myntkabinettet och ingår i statens historiska museer (SHMM).

Bild
Ja, det var inte bara regnet som "sprutade" över Stockholmsområdet idag

Bild
Jaha, då var det slut på det roliga... :-Dia "Brännvinsdraken" en nykterhetsplansch med rötter i Tyskland (1800-tal).

Bild
Nästa bygge kanske...

Bild
Arbetarbostäder (1917) som fortfarande fanns bevarade. Har alltid funnit ett intresse i just arbearbostaden och dess olika skepnader. DETTA kanske blir nästa bygge...

Bild
Brandbil. "Ford 1946" var den info man fick t del av... Här finns det säkert nån som vet mycket mer.
Bild

Bild

Bild
ÄNTLIGEN!!! ETT DRAGSPEL!!! RAJRAJRAJRA!

Bild
Hårda gossar...

Hoppas detta inlägg inspirerat till ett besök. Jag och frun min var mycket nöjda när vi styrde in mot innerstan igen.

Tjosan!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Bruksmuseet i Tumba

Inlägg av PeO »

StefanChrister skrev: Bild
Jaha, då var det slut på det roliga... :-Dia "Brännvinsdraken" en nykterhetsplansch med rötter i Tyskland (1800-tal).Tjosan!
Den var säkert motiverad, på 1870-talet när arbetar- väckelse- och nykterhetsrörelserna växte fram, till en början hand i hand, var superiet våldsamt utbrett i alla åldrar, med början att spädbarnen kunde få en indränkt trasa att lukta på för att sova och vara tysta.

Sture Bylén

Re: Bruksmuseet i Tumba

Inlägg av Sture Bylén »

Verkar vara ett mycket trevligt besöksmål.
StefanChrister skrev:ÄNTLIGEN!!! ETT DRAGSPEL!!! RAJRAJRAJRA!
Så ska det låta! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Bruksmuseet i Tumba

Inlägg av StefanChrister »

Sture Bylén skrev:Verkar vara ett mycket trevligt besöksmål.
StefanChrister skrev:ÄNTLIGEN!!! ETT DRAGSPEL!!! RAJRAJRAJRA!
Så ska det låta! [JC_doubleup.gif]
.

Visste att jag kunde lita på dig, Sture! [JC_doubleup.gif] :-JJ

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Bruksmuseet i Tumba

Inlägg av Mölle-Mats »

StefanChrister skrev:
Sture Bylén skrev:Verkar vara ett mycket trevligt besöksmål.
StefanChrister skrev:ÄNTLIGEN!!! ETT DRAGSPEL!!! RAJRAJRAJRA!
Så ska det låta! [JC_doubleup.gif]
.

Visste att jag kunde lita på dig, Sture! [JC_doubleup.gif] :-JJ
Jag behöver inte kommentera de här inläggen, va? :=Koko

umba bruksmuséum verkar vara ett intressant ställe (dr-gsp-let till trots), speciellt kul är ju att få se hur "vanligt folk" levde förr! Har själv varit några dagar vid Sveriges geografiska medelpunkt Ytterhogdal och forskat lite kring min farfar, hans familj och de levnadsbetingelser som rådde för dem som jobbade för skogsbolagen där uppe kring förra sekelskiftet (farfarsfar flyttade upp från Värmland för att jobba med avverkning och flottning av timmer).
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Bruksmuseet i Tumba

Inlägg av StefanChrister »

Mölle-Mats skrev:
StefanChrister skrev:
Sture Bylén skrev:Verkar vara ett mycket trevligt besöksmål.
StefanChrister skrev:ÄNTLIGEN!!! ETT DRAGSPEL!!! RAJRAJRAJRA!
Så ska det låta! [JC_doubleup.gif]
.

Visste att jag kunde lita på dig, Sture! [JC_doubleup.gif] :-JJ
Jag behöver inte kommentera de här inläggen, va? :=Koko

umba bruksmuséum verkar vara ett intressant ställe (dr-gsp-let till trots), speciellt kul är ju att få se hur "vanligt folk" levde förr! Har själv varit några dagar vid Sveriges geografiska medelpunkt Ytterhogdal och forskat lite kring min farfar, hans familj och de levnadsbetingelser som rådde för dem som jobbade för skogsbolagen där uppe kring förra sekelskiftet (farfarsfar flyttade upp från Värmland för att jobba med avverkning och flottning av timmer).
Intressant! Glad midsommar, Mats! :-JJ

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Bruksmuseet i Tumba

Inlägg av Mölle-Mats »

StefanChrister skrev:Intressant! Glad midsommar, Mats! :-JJ
Japp, mycket intressant - speciellt när man tänker på hur många människor slet under stora risker med livet som insats (min farfarsfar omkom i en flottningsolycka t ex) för att göra träbaronerna snuskigt rika, så de bl a kunde bygga flotta palats i Kungl. Hufvudstaden (vill minnas att bl a "vårt" Hallwylska palats är byggt med sådana pengar). Ger lite perspektiv, det ohejdade själviska "rofferiet" är inte bara en nutida företeelse ... :-r2

Önskar dig, din bättre hälft och "kulan" (samt alla andra Mötesspårare förstås) ett riktigt härlig midsommar!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19953
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bruksmuseet i Tumba

Inlägg av Johan Molin »

Min bättre hälfts farmor, som blev 101 år gammal och bodde i Ljusne, hade MYCKET att säga om grevinnan Hallwyl – och det var tydligtvis ingen skönsång ...

Arbetarna krävda bl a att få inskrivet i sina arbetsvillkor att de skulle slippa äta lax sju dagar i veckan ...

Ungefär som de fattiga i västra Östergötland som i princip fick livnära sig på att fiska kräftor i Vättern och tjuvjaga änder i Tåkern. Det är otroligt vilken skitmat man tvingades äta förr ... :-CO

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Bruksmuseet i Tumba

Inlägg av StefanChrister »

Johan Molin skrev:Min bättre hälfts farmor, som blev 101 år gammal och bodde i Ljusne, hade MYCKET att säga om grevinnan Hallwyl – och det var tydligtvis ingen skönsång ...

Arbetarna krävda bl a att få inskrivet i sina arbetsvillkor att de skulle slippa äta lax sju dagar i veckan ...

Ungefär som de fattiga i västra Östergötland som i princip fick livnära sig på att fiska kräftor i Vättern och tjuvjaga änder i Tåkern. Det är otroligt vilken skitmat man tvingades äta förr ... :-CO
Intressant. Jag arbetade på Hallwylska i 10 år. Och det hände sig ofta att folk från södra Hälsingland kom in för att berätta hur det gick till i Ljusne och Voxna. Wilhelm Kempe fick mest skit (Wilhelminas far) och han var en ganska gräslig typ. Walther Von Hallwyl (Wilhelminas make) tog ju över sågverket 1883 och gjorde vissa förbättringar men det var långt ifrån bra. Facket avskydd han som pesten. Jag ansåg Der alltid vara viktigt att framföra detta vid guidade visningar. Det är otroligt viktigt att besökaren blir varse var pengarna kom ifrån. Kan rekommendera skriften "Skogen bakom palatset" som tar upp Ljusne Voxna AB.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19953
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bruksmuseet i Tumba

Inlägg av Johan Molin »

Tack för det tipset! Kanske något för min bättre hälft rentav ...

Sedan var väl antagligen Hallwyl inte så mycket värre än andra bruksägare. Bara rikare än de flesta ...

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Bruksmuseet i Tumba

Inlägg av StefanChrister »

http://hallwylskamuseet.se/sv/livet-i-ljusne

Här är en webbsida med "digital utställning" om skogen bakom palatset...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Skogsbolagens baggböleri

Inlägg av Mölle-Mats »

StefanChrister skrev:http://hallwylskamuseet.se/sv/livet-i-ljusne

Här är en webbsida med "digital utställning" om skogen bakom palatset...
... och här är lite om de levnadsbetingelser som de som drabbades av skogsbolagens baggböleri (vilken härlig term! :-T ) fick leva under/fly ifrån:
Bild

Fann denna i en pärm om utvandringen från Härjedalen (dit Ytterhogdal väl räknas ibland, trots att det ligger i Hälsingland) på Ytterhogdals bibliotek. Ett par av min farfars bröder utvandrade i unga år till det stora förlovade landet i väster och åtminstone den ene gjorde en rejäl "klassresa" från fattig faderlös (farfarsfar omkom i en flottningsolycka när Onkel Karl bara var dryga året och farfar Nestor inte ens var född än) arbetargrabb till finansman och borgmästare i Long Beach, CA. Deras mor "storänkan" Märta emigrerade till Kanada (men hon återkom nog till Sverige igen tror jag, måste forska vidare kring detta). Farfar Nestor hamnade ju i Dalarna, där han bl a var Konsumföreståndare i Hedemora (av alla ställen ... :roll: ) några år innan han tog över en bosättningsaffärs-kedja med den grufliga staden Falun som centralpunkt.
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"