Toppbilden, visa:    


Bokhyllan.....

Tips om MJ-relaterade filmer, TV/radio, andras anläggningar, annonser, m m
HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av HKN »

Eftersom Carl Gustaf von Rosen dök upp i gissningsleken så vill jag ge ett tips i bokfloran: Dödsorsak Ogaden, skriven av svärdottern Heli von Rosen. Den ger en bra bild av C G själv men ännu djupare ges bakrunder till de många konflikter på Afrikas horn som lever än i dag.

/Hasse
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Sture Bylén

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Sture Bylén »

Oj, här var det många tips för dem flygintresserade! :o [JC_doubleup.gif]
Arne Lindgren skrev:Det som intresserar mig mest är när han inspekterade Roland Garros flygplan, hans tankar då
"Allt de kan göra kan jag göra bättre". Enligt honom själv presenterade han en bättre lösning (som sedan även blev standard på fiendesidan) inom 48 timmar.
Sikforsände skrev:rekommenderar jag "Yeager - En självbiografi".
Finns i min hylla. Även den en riktig "pojkbok". Snart dags för omläsning, tror jag.
Arne Lindgren skrev:sanna skrönor som får både Hästholmen och Tyskby att verka trovärdiga
Det verkar ju otroligt! :o :o
HKN skrev:Eftersom Carl Gustaf von Rosen dök upp i gissningsleken så vill jag ge ett tips i bokfloran: Dödsorsak Ogaden, skriven av svärdottern Heli von Rosen
Intressant att hans namn dyker upp igen. En annan bok som jag räddade från att kasseras från en annan skola är Ralph Herrmanns biografi om von Rosen, utgiven 1975.

Knappt att man vågar visa att man läser sådana här gamla pojkböcker. Man borde förstås klämma några tusen sidor Knausgaard i stället....... :(

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Stefan S »

Kan även rekomendera Adolf Gallands "The first and the Last".

Stefan

Sture Bylén

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Sture Bylén »

.... och Paul Brickhills "Han gav sig aldrig" om Douglas Bader".

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av 1956 »

Bild

Tror att många medlemmar här på Mötesspåret tillhör skaran som tycker om "Piratenhumor". Flera noveller rör sig kring Järnvägen och det kanske inte är så märkligt eftersom hans pappa var stationsinspektör i Vollsjö. Piratensällskapet är Sveriges största litterära sällskap och jag kan verkligen rekommendera ett medlemskap. Då får du flera ex om året av Piratenposten och årsboken.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Idag för en vecka sedan var jag i Wien. Fick äntligen möjlighet efter ett år "bara av elände" en möjlighet att koppla av och inte tänka på allt som skett mig. Förutom att njuta av våren, uteserveringar, god mat (det var t.ex. sparrisveckor just nu) och god öl passade jag på att besöka stadens alla spännade hobby- och bokhandlare. Ett fynd som väl passar, trots rubriken, i min bokhylla var denna lilla skrift om målning av DDR lok- och moteorvagnspark 1949-1993.

Bild

Även om jag inte är en vän av just DDR var det intressant att se att t.ex. de motorvagnar som trafikerade Malmö var målade i olika färgsättningar beroende på tidpunkt;

Bild

En annan nyhet för mig var detta elektriska provlok;

Bild

/Ola

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Kjedlund »

Virginia Lee Burtons barnbok, Mike Mulligan and his steam shovel, som i svensk översättning av Jan Lööf heter Grävskopan Amanda, har inspirerat till ett bygge av en modell av en ånggrävmaskin Erie B-2. Byggsatsen är en Jordan Highway Miniatures.

Bild
Bokomslaget

Bild
Modell av Grävskopan Amanda

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Stefan S »

På tal om litterära sällskap är jag med i detta

Bild

Har några av Albert Engströms böcker också

Bild

Och ang Piraten så ligger ju Bombi Bitt och Jag ute på Öppet arkiv hos SVT.

Stefan

thorpe
Inlägg: 2392
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av thorpe »

Skulle vilja rekommendera Knut Ståhlbergs böcker om Frankrike, de Gaulle och hans älskade antagonist W S Churchill. Klart läsvärda enligt min mening. Man får en bra bild av den europeiska efterkrigstiden, mer mänsklig på något sätt. Lägger man sedan till de Gaulles memoarer och Adenauers minnen får man en ganska god uppfattning om varför det blev som det blev!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Stefan S »

Gick igenom en bokhylla hemma med böcker som min mamma hade och hittade detta verk om en typ av byggnad som under åren inneburit lättnad för många [JC_doubleup.gif]

Bild


Stefan

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Härmed varder du nu självutnämnd expert i huru de byggnader äro skapta runt jernvägsstationer och andra allmänna platser, inuti vilka herrar kan lätta på det så kallade trycket! Vi emotse med spänning rapport om huru dessa (byggnaderna alltså, inte herrarna) skola förfärdigas! 8-)

Vilket påminner mig om min kollega i Helsingborg som alltid hävdade, att när det blåste styv kuling på Öresund så var det ett j-a urologväder ...

thorpe
Inlägg: 2392
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av thorpe »

Stefan S skrev:Gick igenom en bokhylla hemma med böcker som min mamma hade och hittade detta verk om en typ av byggnad som under åren inneburit lättnad för många [JC_doubleup.gif]

Bild


Stefan
Ah, det lilla plåttemplet! [JC_doubleup.gif]

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Stefan S »

Hittade en till bok på samma tema, denna gången genomgång av historiska och nutida (1967) bekvämlighetsinrättningar i Göteborg.

Bild

Stefan

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Un vespasiano!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Liksom Graffen uppenbarligen just nu har en D&RGW-period hade jag en sådan för 15 år sedan. Denna resulterade i vad som idag är en låda med diverse obskyra plast- trä- och mässingsbyggsatser av just smalspårsfordon i skala HOn3 som aldrig blivit byggda. Kanske dags att återuppväcka den galmla tråden från tiden före Mötesspåret om vad som döljs i min Garderob?

Så till trådens rubrik. Jag håller på att sortera om mina böcker i bokhyllan och hittade idag en bok som döljt sig bakom andra men som jag hade ett vagt minne av att jag ägt och från och till letat efter. Denna bok skaffade jag tydligen år 2000, allt enligt följebrevet som låg instucket i boken, och är en "bibel" över alla godsvagnar som funnits vid D&RGW.

Bild

Vill minnas att jag läste om boken i "The narrow gauge and Shortline Gazette" och kontaktade författaren Robert E. Sloan. Boken var visst utgiven på eget förlag och strax därefter hade jag ett exemplar i min ägo.

Bild

Jag vill helt fräckt påstå att boken, som innehåller ritningar, skisser och foton, ger all information om banans alla godsvagnar. I tabellform kan man följa individerna olika ombyggnader och öden - helt enkelt "bibeln" för den intresserade och inte minst modellbyggaren.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

DIVERSE:

Bild

Hittade såväl Lennarts järnvägsvärld i svartvitt (underbar som inspirationskälla om hur man faktiskt "gjorde förr"!) som
Sista tåget ut! — om kvarvarande smalspårsbanor i Sverige under 1970- och 1980-tal, inklusive två som ligger mitt hjärta nära, kvarvarande smalspårsbanan Finspång - Hjortkvarn, samt stumpen Fågelsta - Vadstena. Båda böckerna stora inspirationskällor!

Säkerhetsordning från 1924 tror jag jag har berört innan (om transport av lik mm).

Boken med en utvikningskarta över Vättern från 50 år tidigare, 1874, är en liten pärla att ha i samlingen!

Till slut, Now for something completely different! Bokverket om svenska illustration från 1900-talets början (Jenny Nyström, Elsa Beskow och John Bauer bl a) över alla berömdheter fram till våra dagar var ett fantastiskt verk dels för alla som uppskattar den typen av bokverk i sig självt, dels för alla som vill bygga en miljö från en viss tid och vill insupa vad den epoken hade att bjuda på. En kär försenad födelsedagspresent som dök upp igår.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av mikath »

Dessa är mina senaste tågböcker!

Bild
Bild

/Mika
Bild

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lasse M »

Johan Molin skrev:DIVERSE:

Bild

Sista tåget ut! — om kvarvarande smalspårsbanor i Sverige under 1970- och 1980-tal, inklusive två som ligger mitt hjärta nära, kvarvarande smalspårsbanan Finspång - Hjortkvarn, samt stumpen Fågelsta - Vadstena. Båda böckerna stora inspirationskällor!
Sista Tåget Ut!, är det en nyutgiven bok? Har aldrig sett denna bok. Förlag?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Sprillans ny! Stenvalls.

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lasse M »

Ok, tackar. Googlade boktiteln lite men inga träffar, men tänkte inte på att kolla Stenvalls direkt.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Arne Lindgren »

Läser just Lasse Anrells "Skaffa dig ett liv 2". Om Hammarby, historier och året då vi äntligen vann nåt. Vad har det med modelljärnväg att göra?
Citat:
"Tolv timmar gamla majonnäsrester på en tallrik är ingen vacker syn. Det såg overkligt ut. Det såg ut som ett landskap till ett elektriskt tåg. Glaserat förfall".

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Frågan är nu bara VEM av oss han har besökt innan han skrev boken? :mrgreen:

Jag satsar på att det är någon som brukar sätta upp sin tågbana på köksbordet "raw" s.a.s. ...

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Hittade en rolig "gammal" bok hos Stenvalls i veckan;

Bild

Inte minst intressant nu när det är ett tröskverk på väg ut i HO

Bild

som dock inte lär vara en Munktellare.

Däremot kanske nedanstående kan fungera som inspiration för en modell?

Bild

/Ola

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av loktok »

Gordon Gravett som jag blev tipsad av Thomas R. i förra smalspårigt är fin fina böcker för tips till lyckat landskapsbygge.


Bild

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan i Hok »

Jag var på Skillingaryds bibliotek med min son i dag. Där såldes utgallrad litteratur och jag kom ,förutom barnböcker, över ett ex av "Svensk byggnadskultur" av Sigurd Erixon. Där kan man lära sifg det mesta om Bågsaxkåtor, Gavelhus,Högloftsstugor Förkökshus och mycket annat om äldre svensk bebyggelse, Det mesta kanske stammar från tiden före järnvägarna, men en fantastisk bok är det! Fick också med mig "Den moderna staden tar form" av Eva Eriksson.

Johan i Hok

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lasse M »

Blev intresserad av Gordon Gravett boken Modelling Grassland ovan och kollade Bokus. Modelling Grassland boken kostar 456:-, kan det stämma, den ser inte precis tjock ut, eller? Var fick du tag på böckerna Loktok?

thorpe
Inlägg: 2392
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av thorpe »


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Pendon Museum har också samtliga böcker i den serien (dvs två om trädbyggen och så denna). Kom inte ihåg vad de kostade, men det är fantastiska inspirationskällor!

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lasse M »

Tack för länken thorpe, lite billigare där, beroende vad frakten blir förvisso. Ja boken är utgiven på Wild Swan P. har aldrig blivit besviken på någon bok jag köpt utgiven av det förlaget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

... och här är länken till Pendons bokhandel:

http://www.pendonmuseum.com/shop/index.php?category=6

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av PeO »

Lasse M skrev: Ja boken är utgiven på Wild Swan P. har aldrig blivit besviken på någon bok jag köpt utgiven av det förlaget.
Flera av deras böcker har nu trettio år på nacken, men har fortfarande MYCKET att ge.
Det visar på vad jag sett mycket av under femton års besökande av Intermodellbau: Engelsmän har legat i täten vad det gäller modellbyggande i allmänhet och landskap i synnerhet. En stor uppfinningsrikedom har funnits, när det gäller att hitta materiel från olika branscher, dom passar för avbildande av naturen.
På senare år har i och för sig några tyska fabrikanter kommit med köpematreriel speciellt avsett för modellerande av en specifik art, (Silhouette, Mini Natur, Langmesser etc.) men då lutar det lite åt köpehobby, engelsmänner är mer genuina.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

De har dessutom i regel en förmåga att presentera det så att man nästan tror att man skulle kunna göra det lika bra själv ...

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev:De har dessutom i regel en förmåga att presentera det så att man nästan tror att man skulle kunna göra det lika bra själv ...
...och med mycket mer humor.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Ett livselixir med vilket livet och umgänget med sina medresenärer på livets resa blir mycket lättare!

thorpe
Inlägg: 2392
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av thorpe »

Det slog mig att The Book Depository har en del litteratur och de skickar fraktfritt.
(http://www.bookdepository.com/search?se ... =Find+book)
Håller med Johan, utan humor står Fantomen still! :lol:

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lasse M »

Tack för tipset thorpe, en hel del intressant läsning där.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ett nytt boktips;

Bild

Allt (?) du behöver veta om traktorer i försvarets tjänst, nja nästa allt .....

Bild

Alldeles färsk från tryckeriet, rekomenderas. Mer hittar du här;
http://www.maskinskyddarna.nu/Nyhetsblad_1.html

/Ola

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av alsum »

Bilden visade NOHAB traktorn. Aldrig hört om det. :o

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan i Hok »

Som det sades vid ett nobelpristillkännagivande: Äntligen! Som jag har längtat efter en bok som listar försvarets traktormodeller!

Johan i Hok

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Somliga dagar är det roligare att komma hem än andra ...

Bild
Gurklisten har visserligen oftast ett rätt utpräglat Vadstena-perspektiv men understundom lyfter man blicken ända bort till västra Östergötland, och det är mycket trevligt när så sker!

Småböckerna är allesamman inhandlade i Pendon Museums webb-shop. Där kan man ofta hitta för hobbyn synnerligen intressant böcker, och jag misstänker efter en snabb genombläddring att även dessa kommer att roa åtskilligt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Jag hamnade givetvis på förlagets hemsida. Här finns hur mycket som helst om nästan allting! Bläddra på sidorna och njut!!!

http://www.shirebooks.co.uk/store/section.aspx

thorpe
Inlägg: 2392
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av thorpe »

"Can´t speak, I´m salivating.". Många tack! [JC_doubleup.gif]

thorpe
Inlägg: 2392
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av thorpe »

Johan Molin skrev:...bläddra på sidorna och njut!!!
"Can´t speak, I´m salivating.". Många tack! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Johan Molin »

Lagom till Italiensemestern dök de här båda skrifterna upp i min brevlåda (tillsammans med en del annat roligt ...):

Bild

Känns som båda kan vara användbara för MHJ:S fortsatta öden!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Jullitteratur

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Har laddat upp ordentligt inför julen, och därför inte önskat att någon tomte skulle komma med dessa alster.

Model Railroader: Här finns Andy Sperandeos absolut sista artikel, innan han vandrade vidare till de saligas ängder. Med hans egna ord: So long, Andy!
Paul Dolkos har sålt sin fina Boston& Maine-bana och håller som värst på med att bygga hamnmiljöer runt Baltimore. Läsvärt.

Allt om Hobby har redan kommenterats på annan plats. Sture är alltid trevligt att läsa!

MIBA Jahrbuch 2015 recenserar allehanda lok och motorvagnar utkomna under året. Jag var på vippen att be tomten komma med en DR-variant på litt 03, då det är det enda ånglok jag åkt snälltåg efter (från Sassnitz till Berlin på den gamla onda tiden ...)

Model Rail var som alltid läsvärd. Temat denna gång var hur man bygger tunnlar och broar, men cloun för mig var ett tvåsidigt uppslag med en kort intervju med Allan Downes, en husbyggare av guds nåde som jag följt i mer än 35 år vid det här laget. Han får det nästan att låta enkelt att bygga husmodeller i tudor-stil, med otroliga korsvirkessniderier ...

Nummer två av Vorbild und Modell har utkommit (nr ett handlade om virkestransporter, ett ämne där man lätt kan råka i luven på dem som tror sig veta hur det ska vara, även fast man är beväpnad med SJ:s lastföreskrifter); denna gången handlade det om småbehållare, och hur man kitbashar fram de vägfordon som behövdes för konceptet. Tydligen kommer uppfinningen ursprungligen från Nederländerna. Min excellenta tyska-kunskaper till trots ( :? ) tar det sin rundliga tid att läsa sig igenom denna rätt tekniska skrift, så jag kan inte ge något större omdöme om den ännu, mer än att harangera initiativet!

Smalspårigt är alltid läsvärd, med en bildkavalkad från mötet i Gärsnäs förstås. Mina blygsamma små kartongbåtar fick trängas med betydligt mer avancerad byggakrobatik i tyngre material ...

Lokstall och verkstäder är omsorgsfullt recenserad annorstädes på forumet. Ska man möjligen agera en liiiiiten slav på vagnen, så hade jag önskat mig mer information om hur lokstallsinteriörerna kunde ha sett ut, såsom amatör som till nöds som trettonårig grabb fått lov att titta runt i lokstallet i Halmstad, där ett N-lok och ett E-lok stod uppställt (år 1968 alltså ...), lämnar ens kunskaper mycket övrigt att önska ...

Järnvägsbilder 1 innehåller den av mig redan nämnda odödliga bilden av en föregångare till "Bergslagståg" eller vad det nu heter, ståendes på Mjölby station. Lite grann av "coffee table"-litteratur att ha liggandes framme om det kommer folk på besök som man vet är omåttligt förtjusta i Nordmark - Klarälvens Järnväg och Karlstad c (?).

Om inte alla måsten hade trängt sig på hade läsfåtöljen varit gjuten i många dagar framöver således!

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Arne Lindgren »

Jag brukar läsa biografier och memoarer flera gånger.
Ibland dyker det upp tåg...
"Ett Bluesliv" om Cornelis och en om Monica Z ligger i pipeline för omläsning. Inget tåg.
Geoffrey Wellum's "Jaktflygare i RAF", Jerry Williams memoarer och Brock Yates "Sunday Driver" har jag läst 4 ggr var.
Särskilt Jerrys.. en massa "Jobbade dom ihop?" upptäckter. Och där fanns det tåg, dom åkte till campingen i Bålsta med tåg och kastade av bagaget i farten vid campingen och gick tillbaka från stationen.

Nu läser jag Neil Youngs "Fredsförklaring". Första kapitlet handlar om Lionel-tåg, han var tydligen sponsor till ett digitaliseringsprojekt.
Den kommer säkert att läsas om med youtube inom räckhåll.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så kom den, boken om TJOJ lok och vagnar, till sist.

Bild

Utgiven hos Stenvalls till ett pris om 295 kronor. På 320 sidor och med en DVD med 2 timmars TGOJ tåg som bonus. Ett första intryck är dock att boken spretar och lämnar fortsatt en del frågetecken om TGOJ:s lok och vagnar men dock, den bästa TGOJ boken hittills.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Letade i bokhyllan efter en byggbeskrivning, utan resultat, men hittade två böcker (av ett stort antal) som jag tog vara på när vi tömde föräldrahemmet för två år sedan.

Pappa hade ett stort spårvägs- och järnvägsintresse som innebar ätt han samlade på sig en del udda böcker som dessa två;

Bild

Bild

Den förstnämnda utgiven av Stockholms stads gatunämnd och Aktiebolaget Stockholms Spårvägar 1957 ger en intressant teknisk beskrivning av tunnelbanan mellan Slussen och Hötorget på 150 sidor. Den andra från 1964, utgiven av samma som den första, är en trevlig bildkavalkal på 85 sidor. Tänker med tacksamhet på pappa som samlade på sig dessa intressanta publikationer som nu står i min bokhylla.

/Ola

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3883
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av ford1929 »

Lihkströmsverken skrev:Letade i bokhyllan efter en byggbeskrivning, utan resultat, men hittade två böcker (av ett stort antal) som jag tog vara på när vi tömde föräldrahemmet för två år sedan.

Pappa hade ett stort spårvägs- och järnvägsintresse som innebar ätt han samlade på sig en del udda böcker som dessa två;

Bild

Bild

Den förstnämnda utgiven av Stockholms stads gatunämnd och Aktiebolaget Stockholms Spårvägar 1957 ger en intressant teknisk beskrivning av tunnelbanan mellan Slussen och Hötorget på 150 sidor. Den andra från 1964, utgiven av samma som den första, är en trevlig bildkavalkal på 85 sidor. Tänker med tacksamhet på pappa som samlade på sig dessa intressanta publikationer som nu står i min bokhylla.

/Ola
på tal om udda böcker så har jag väl samlat på mej lite saker som nu inte ligger på järnvägsidan.däremot på bil o lastbilssidan
kul att ha ifall man skulle vilja bygga chassi till en lastbil i modell..dom blev över när vårat bolag flyttade lastbilssidan en bit utanför stan
o "hamster"som man är,så tog jag reda på dessa +andra böcker av intresse..
Bild
Bild
Bild

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3883
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Bokhyllan.....

Inlägg av ford1929 »

Bild

kul bygge,,,,ursäkta bildklvaliten


Roger(Forden)
Roger(Forden)

Skriv svar

Återgå till "Inspirationskällor"