Tack vare denna tråd har jag fått en tydligare bild av trafiken mellan Paris och Skandinavien. Men hur det gick till när Scandinavie-expressen senare Paris-Scandinavie-expressen lanserades är fortfarande oklart för mig.
Från Paris fanns Nord-expressen, som hade flera förgreningar med vagnar som gick från både Paris och Ostende till både Köpenhamn (vissa år till Oslo och Stockholm) och Berlin, (och senare Warszawa och Moskva).
Under åren 1947 och 1949-1956
gick på sommaren ett annat tåg från Paris (ett dubbleringståg för Nord-expressen men på helt andra tider) kallat
Scandinavie-express.
För året 1947 medförde detta tåg direktvagnar Paris-Köpenhamn, mellan Paris och Köln, vagnarna kopplades sedan på FD 291/292 till Osnabrück, där dessa vagnar sedan sammankopplades med
Skandinavien-expressen FD 191/192 (Hoek van Holland-Köpenhamn)
är detta tåg samma som Skandinavien-Holland-expressen?.
Om detta schema även fortsatte under perioden 1949-56 är jag osäker på, men inget annat alternativ är beskrivet i mina källor
någon som har upplysningar om detta? . Däremot nämns att från 1950 gick endast en SNCF resgodsvagn hela vägen till Köpenhamn, övriga vagnar stannade i Nyborg.
Scandinavie-expressen byte sedan namn till
Paris-Scandinavie-express 1955 och kanske att sträckningen och hopkopplingen med
Skandinavien-expressen då också upphörde men jag har inget underlag som beskriver det
någon som vet?. Mina källor anger detta år (1955) som start för sträckningen över Grossenbrode?.
Om detta stämmer är det väl rimligt att anta att Skandinavien-Holland-expressen även framförde SNCF/CIWL vagnar Paris-Köpenhamn/Stockholm under åren 1947 och 1949-56, på sträckan i Skandinavien, eller?
Åren därefter gick Paris-Scandinavie-express året om.
Nordexpress