Toppbilden, visa:    


Internationella tåg genom Skandinavien

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Traveller skrev:Raskeste forbindelse Oslo - London var tog til Bergen, båt til Newcastle (Bergenske Dampskipsselskap), tog til London:

Bild
Turbinskipet Venus (20 knop), bygget Helsingørs Jernskibs- og Maskinbyggeri 1931

LNER hadde vogner reservert "Bergen Line" Newcastle - KX.

Bild
Litt post festum, men her er et filmklipp fra KX som viser tog for Bergen Line:
https://www.youtube.com/watch?v=gw0QvgR ... 156.144217

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Det är väl det tråkiga med den här tråden; i praktiken allt är post festum i dag ... :-cry

Trevlig liten film, men båten fick vi ju inte se mycket av!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1952

1952 var året då kulturpersonerna åkte tåg till Skandinavien, då tyskarna började designa nya personvagnar, och då de internationella tågförbindelserna över Padborg var som flest; hela 7 t o r - förbindelser.

DB: Nya personvagnar
Konstruktionen av nya vagnar påbörjades så snart embargot mot nykonstruktioner lyfts.
Dittills hade man endast förmått bygga 21 m långa vagnar; nu kunde man åstadkomma vagnar med 26,4 m längd.
Först ut var vagnar till pendeltåg, klass ”yl”. 1952 kunde Westwaggon i Köln bygga en vagn för expresståg med samma längd, betecknad ”m”. Denna vagn utrustades med de nydesignade boggierna MD33 (Minden-Deutz). De första prototypvagnarna kom att levereras 1953, av typen ABC4üm-52 och AB4üm-52.

Skandiapilen går dagligen året runt.

Danmark 1952:
Englænderen (Köpenhamn - Esbjerg)
MK/FC - AC- WR - AD/AY - MO


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Bild

Carmen van Vliet (till höger i förgrunden) i Holland-Skandinavien-Expressen på väg till Sverige. Hon turnerade med sin balett Braziliana. Fotot ska vara taget i Utrecht 1952. Från http://www.iisg.nl/hbm

Bild
Carmen van Vliet var modell och dansare, bördig från Surinam.

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1952 forts.

1952, 1953: Under sommaren körs nattdubbleringståg Oslo - Köpenhamn.

Och så Sassnitz-expressen respektive Balt-Orientexpressen:

Bild

Från och med oktober 1952 till augusti 1953 måste åter tysklandstrafiken gå Trelleborg – Warnemünde istället för till Sassnitz ”av militära skäl”.

Bild
Foto som rimligen finns på Samlingsportalen nu. Jag har tyvärr inget foto-nummer.

Så lite kuriosa:


 Co15 (Ao2) (fr o m 1956 WLBo15) går åtminstone åren 1952 till 1956 sommartid Stockholm-Luleå i [ svenska! ] Nordpilens dubbleringståg.



 (Alpen Express, nytt tåg 1952)
München 12:00 - Roma T 07:25

Med följande vagnar från Danmark:
AB4ü Nyborg - München - Roma
C4ü Nyborg - München - Roma
C4ü Nyborg - München - Roma

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Johan Molin skrev:
Skandinavien express sammansättning-1.jpg
Skall denna tågsammansättning tolkas som att NS Ovaalramen vagnarna slutat gå på Stockholm, ersatta med DB vagnar redan 1952?
eller delade DB och NS på ansvaret för Stockholm - Amsterdam / Hoek v Holland vagnen i Skandinavien-expressen?

Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 04 nov 2017, 00:20, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Detta verkar vara en DB-vagn m/28.

Bild
Tysk ABC4ü m/28. Notera två småfönster ovanför varje kupéfönster.

Bild
Tyvärr lite mörk bild av AB-Ovaalramer, med TRE småfönster ovanför varje kupéfönster.

Jag kan inte hitta källan till att det var en DB-vagn som gick till Sverige 1952, men ovanstående verkar bekräfta det.

1953 var det definitivt en DB-vagn (men fortfarande förkrigstyp, det var ju inte förrän 1954 som 26 m-vagnarna började komma i drift).

DB-vagnar började bli vanliga i de internationella tågen från Skandinavien just 1952. Det berodde väl på att ett stort antal vagnar friställts för civil trafik av de (väst-)allierade ockupationsmakterna året dessförinnan.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Jag insåg att det måste mer till av vinglaset för att få hyfsat bra bilder av vagnarna ...

Bild
Den tyska vagnen, NB med svanhalsboggier för att kunna färjas över ...

Bild
... och den holländska ovaalramer!

Här framstår det väl som än mer tydligt att den vagn som fotograferades just 1952 i trafik Hoek van Holland - Stockholm var tysk.

Vagnarna är inte färdiga för trafik ännu. Bl a saknas fortfarande färje-öglorna!


( För övrigt kan konstateras att detta är ögonblicksbilder från min högst provisoriska bygghörna på köksbordet. Det finns ju belackare till Rikards bok om sin anläggning, som vägrar att acceptera att han byggt lok, hus mm själv, eftersom v b inte råkat få syn på någon byggplats.
Alla av oss har inte tre dedikerade platser i sitt hem att bygga modeller på, definitivt inte jag. Men gud nåde den som skulle ens försöka hävda att jag inte byggt mina båtar själv!
Så här ser det nog ut för många av oss, misstänker jag. )

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Bild
Detta verkar vara en DB-vagn m/28.
Men kjære doktor Molin; dette er en vogn av gruppe 34.

For å gjenta meg selv: Naglet = gruppe-28. Sveiset = gruppe-34. Enkleste "spotting feature" er at sveisede vogner ikke har synlig vognramme/stendere. Det er heller ikke synlige plateskjøter under vinduene.

Mvh P.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Hujedamej! Det har du ju rätt i! En tröst får bli att jag ändå identifierade den som tysk! Och i det jag skrivit i vagnförteckningen ovan är avsett att inkludera "modell 1929" och "modell 1934" också ( det står ju "modell 1928/1935"). Det viktiga budskapet där är att det fortfarande var förkrigsvagnar som sattes in, och att det inte var Schürzenwagen.

Så tack för att du styrkte min tes att det var en tysk vagn som gick Hoek vanHolland - Stockholm, även om jag trodde på fel vagn! [JC_doubleup.gif] ( :=u )

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Och i det jag skrivit i vagnförteckningen ovan är avsett att inkludera "modell 1929" och "modell 1934" också ( det står ju "modell 1928/1935"). [JC_doubleup.gif] ( :=u )
Dette kan være litt forvirrende ... DRG (og siden DB) ordnet vognene i grupper: Gruppe 23 ("Hecht"), Gruppe 28, Gruppe 34, Gruppe 39 (Schurzenwagen). Årstallet er første gang vogner av denne grunnkonstruksjonen ble bestilt. Innen hver gruppe var det mange ulike litra/konstruksjoner, som benevnes med årstall for denne bestemte typen/litra (f.eks.) PW4ü-29 - som altså er en Gruppe 28-vogn siden den kom før 1934.

Hos DB fikk ombyggede vogner gjerne dobbelt årstall: WRB4ü-28/54 er en halvspisevogn ombygget fra ABC4ü-28 i 1954.

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Den här förteckningen gör det hela i så fall ännu mer förvirrande (hämtad från en tysk hemsida), i varje fall för mig ... :-CO

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Traveller skrev:
Nordexpress skrev:
Johan Molin skrev: Är PW4ü m/1929 den vagn som Fleischman gett ut som ref 5630?
En lite mindre bild - 400 px bred

Nordexpress
Nei, Flm-vognen du viser tilhører "Gruppe 34", som var sveisede vogner. PW4ü 1929 tilhører "Gruppe 28" (Liliput, Roco) og var klinket.

Mvh Traveller
Ja, speciellt om denna resgodsvagn skall vara "grupp 34" så blir det ett stort frågetecken för min del?, tabellen tar ju endast upp en resgodsvagn "grupp 37" om jag förstår rätt?.
Johan Molin skrev:Bild
Den här förteckningen gör det hela i så fall ännu mer förvirrande (hämtad från en tysk hemsida), i varje fall för mig ... :-CO
Men tabellen kanske inte är uttömmande, det kanske fanns andra vagnar som inte tagits upp där?.

Nordexpress

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Det blir ju alltid så när man citerar andra skribenter utan att det finns direkta källhänvisningar. Det här pusselläggandet är definitivt inget "spekulerande" som elaka tungor velat göra gällande annorstädes, men man får vara på det klara med att den exakta sanningen går förstås aldrig att nå. Jag har sett ett fotografi på Skandinavien-Italienexpressen med en gammal tysk 3-klassvagn av KPEV-typ t ex (från år 1953), och detta är definitivt ingen vagnstyp som nämns när man citerar tågsammansättningar på olika håll. Undantag och tillfälligheter har givetvis alltid funnits.

Mest underhållande blir väl därför denna typ av tråd när man blir motsagd och när det vaskas fram ny kunskap i den. Att jag ska mässa ensam som en gammal skolmagister förvandlar mig till någonting som jag definitivt inte är. Jag presenterar det jag hittat så gott jag kan; kan någon annan rätta och komplettera så är det bara att tacka och ta emot. Att gemensamt söka sanningen är bra mycket roligare än att tro att man själv besitter den!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Nordexpress skrev:
Traveller skrev:
Nordexpress skrev:
Johan Molin skrev: Är PW4ü m/1929 den vagn som Fleischman gett ut som ref 5630?
En lite mindre bild - 400 px bred

Nordexpress
Nei, Flm-vognen du viser tilhører "Gruppe 34", som var sveisede vogner. PW4ü 1929 tilhører "Gruppe 28" (Liliput, Roco) og var klinket.

Mvh Traveller
Ja, speciellt om denna resgodsvagn skall vara "grupp 34" så blir det ett stort frågetecken för min del?, tabellen tar ju endast upp en resgodsvagn "grupp 37" om jag förstår rätt?.
Johan Molin skrev:Bild
Den här förteckningen gör det hela i så fall ännu mer förvirrande (hämtad från en tysk hemsida), i varje fall för mig ... :-CO
Men tabellen kanske inte är uttömmande, det kanske fanns andra vagnar som inte tagits upp där?.

Nordexpress
Dette med Verwendungsgruppe må ikke forveksles med konstruksjonsår for enkelte vogntyper/litra! "Gruppe 23", "Gruppe 28", "Gruppe 34", "Gruppe 39" angir vogner som i sitt yttre er relativt like og dermed kan brukes i sammen i de viktigste ekspresstogene, slik at toget fremstår som enhetlig og attraktivt selv om det er satt sammen av mange ulike vogntyper: AB4ü-34, C4ü-34, WR (Mitropa), PW4ü-37 etc. vil alle være vogner fra "Gruppe 34", selv om noen typer har avvikende kontruksjonsår.

Det store gross av hurtigstogsvogner var forøvrig platekledde trevogner som ikke hørte til noen Verwendungsgruppe, men som var den rest som skulle dekke ordinære tog når de "fine" togene hadde fått sine vogner.

For å komme tilbake til tema: ABC4ü-29 (Schwedenwagen med korte boggier) var "Gruppe 28"-vogner, mens Hecht-sovevognene fra Mitropa var "Gruppe 23".

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Inte lätt, dessa tyska litterera och Grupper, men jag håller ju helt med Johan:
Johan Molin skrev:Mest underhållande blir väl därför denna typ av tråd när man blir motsagd och när det vaskas fram ny kunskap i den.
Tack Traveller för beskrivningen. Det kan rimligen antas att denna Pw4ü grupp 34 kan ha gått i Danmark i Nordexpressen då?.

Nordexpress

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Knappast från Skandinavien i alla fall. Det känns som en myckenhet CIWL-sovvagnar och SNCF-vagnar med enstaka SNCB- och DSB-vagnar som redan beskrivits tidigare.

Har snabbkollat tågsammansättningar t o m 1956, och där hittar jag inga tyska vagnar tidigare än 1954, och då som längst upp till Hamburg och Flensburg. Sedan är vi redan snabbt över på de tyska 26-m vagnarna, och jag orkar inte kolla det längre fram än så ikväll. Men som ni kan misstänka kommer jag att fortsätta beta av år efter år framöver!

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Fleischmann vagnen avbildar en vagn med nummer 105 828:
efter en del sökande på Internet hittade jag slutligen information på www.dbtrains.com som ger att denna vagn är byggd av Gothaer Waggonfabrik 1937 med littera Pw4ü-37 (längst ner på sidan).

I den nyligen utkomna "Le Train" special nummer 87, tas en Pw4üs från DB upp i en sammansättning för Paris-scandinavie-express 1961 på sträckan Paris - Köpenhamn
Även nedan sammansättning sommar 1959, från en plansch ur Rail Miniature Flash RMF nr 574, tar upp en liknande vagn från DB, här benämnd Dd enligt fransk littera, på sträckan Paris - Köpenhamn i Paris-scandinavie-expressen:
PSE 1959.jpg
Om detta stämmer tyder det på att dessa DB Pw4ü-37 ibland ersatte de mer vanliga SNCF Dd4myi i dessa tåg på sträckan Paris-Köpenhamn, kanske?

Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 21 jun 2021, 01:22, redigerad totalt 4 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Återkommer när jag hunnit gräva längre fram än 1956!
Denna DB-resgodsvagn verkar ha varit vanlig i andra internationella expresståg från Köpenhamn.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Först 1958 hittar jag den första tyska vagnen som gick i Nordexpressen eller Skandinavien-Parisexpressen till/från Köpenhamn, nämligen en vagn benämnd Bc4ümg Aachen - Köpenhamn. Dock har jag inte orkat kolla 1959 ikväll, så gåtan kvarstår ... :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Frichs My-lok ...

Inlägg av Johan Molin »

Tyvärr inte aktuella! Jag vet att de är MM:s favoriter, men det kan vara en tröst att de aldrig gick i någon utlandstrafik. Hittade denna diskussion på tyska Drehscheibe:
Huhu!

Kamen die - in meinen Augen viel schöneren - Frichs My 1201 und 1202 eigentlich bis Hamburg und wenn ja, gibt es da Bilder von?
Aleksandra grüßt!

Moin Aleksandra!

Die beiden Frichs-Rundnasen hatten nie eine Deutschland-Zulassung und kamen daher nicht einmal bis Flensburg. Das lag sicherlich an ihrem fast-Unikat-Charakter, die Störanfälligkeit der Loks war extrem hoch, die werkstattbedingten Ausfallzeiten waren um fast 60% höher als die Einsatzzeiten der beiden Loks. Der Grund hierfür ist der, das diese beiden Nicht-Serienmaschinen auch kein Ersatzteilpolster in der Hauptwerkstatt hatten, es mußte in den meisten Fällen vom Hersteller (Frichs) passendes nachgefertigt werden.
Gruß
Helmut
Så tyvärr – en fråga kan vi pricka av – dessa lok lämnade aldrig Danmarks gränser. Och om jag räknar rätt stod de på verkstad under 62 % av sin livstid ...

"Vanliga" My-lok gick dock i trafik till Hamburg så småningom.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Frichs My-lok ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Tyvärr inte aktuella! Jag vet att de är MM:s favoriter ...
Haha, ja det är något visst med Marilynerne, även om de aldrig blev någon succé (dagens understatement).

Så här blir det definitivt "HALT" i Padborg - mitt lok får inte gå vidare till Flensburg! Nu gör det väl i o f s inte så mycket eftersom "Marilynern" är en 2rälsare, och på den lite större anläggning som börjar ta form i mitt huvud så blir 2-rälsslingan bara inom Danmark - den sträckning som ska avse vidare färd till Tyskland blir det nog bara 3-rälsare på.

Men att NOHAB-Rundnaeserne tydligen fick gå in i Tyskland var ju i o f s intressant, men dem tänker jag byta av mot en tysk Röd Älg (V 200), som jag "råkar" ha, på Padborg i alla fall!

By the way så har jag investerat "tungt" i en ljuddekoder till MY 1202:an från Danske Loksounds. Trodde att jag skulle få nöja mig med en "vanlig" NOHAB MY-dekoder, men det fanns en speciell dekoder till 1201/1202. Man kan undra hur de lyckats få fram det ljudet, båda de verkliga förebilderna skrotades ju redan i början av 70-talet - var någon förutseende och spelade in ljudet från dem redan då, eller är det en eftehandskonstuktion? När jag börjat återhämta mig från influensan så får jag ta och montera dekodern och jämföra ljudet med dem i mina Märklin/Roco NOHAB-Rundnaeser.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Skönt att höra att du har tunga och tradiga arbetsuppgifter framför dig när en annan latar sig på jobbet under veckan som kommer! :twisted:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Skönt att höra att du har tunga och tradiga arbetsuppgifter framför dig när en annan latar sig på jobbet under veckan som kommer! :twisted:
"Tack" "broder", med sådana "vänner" som dig behöver man inga fiender ... :=u
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Ja det är ju trist förstås. Och som vi konstaterat i en annan tråd; inte ens pepparkakor hjälper! :mrgreen:

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Frichs My-lok ...

Inlägg av kilowatt »

[quote="Mölle-Mats
By the way så har jag investerat "tungt" i en ljuddekoder till MY 1202:an från Danske Loksounds. Trodde att jag skulle få nöja mig med en "vanlig" NOHAB MY-dekoder, men det fanns en speciell dekoder till 1201/1202. Man kan undra hur de lyckats få fram det ljudet, båda de verkliga förebilderna skrotades ju redan i början av 70-talet - var någon förutseende och spelade in ljudet från dem redan då, eller är det en eftehandskonstuktion?[/quote]

Det är nog något digitalt :-JJ

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1953:

Gedser – Großenbrode Kai
1953 skedde en av de viktigaste förändringarna i kontinenttrafiken; färjeförbindelsen Gedser – Grossenbrode kunde börja utnyttjas för överfart av personvagnar. Detta möjliggjordes genom insättandet av den nya stora färjan DEUTSCHLAND på linjen.

Kapaciteten räckte dock inte för att även hantera godstrafiken, vilken således även i fortsättningen tvingades ta omvägen över Padborg och Fyn.

Skandinavien-Italienexpressen började ledas denna vägen 15 maj, som första, och under året enda, internationella tåg.

Eftersom färjan DEUTSCHLAND är den första på leden som har inbyggt förskepp kan man inte längre rangera vagnar ombord med ånglok, utan måste införa ”skyddsvagnar” eller ”färjevagnar” mellan loket och de vagnar som skulle föras ombord. Eller som det står i boken ”Internationale tog via Gedser”: ” ... lokomotivrøg var uønsket ombord. ...” De danska skyddsvagnarna kom att utgöras av utrangerade gamla lådvagnar, ”I-vagnar” som vi kallade dem i Sverige.

Fortsättning följer!

Här nedan följer en förteckning över de internationella tågförbindelser som leddes genom Tyskland:

Över Padborg:

F 11 „Nord-Express“ Paris - Aachen - Köln - Hamm - Osnabrück - Hamburg - Flensburg - Stockholm
F 12 „Nord-Express“ Stockholm - Flensburg - Hamburg - Osnabrück - Hamm - Köln - Aachen - Paris

D 15/16 (sommar) Nyborg - Paris med vagnar
Frederikshavn - Hamburg (På vintern ”Nordpilen”, när inte övriga internationella förbindelser gick).
Nyborg - Ventimiglia
Nyborg - Wien
vissa dagar Nyborg - Lyon

D139/140 ”Hamburg-expressen” Köpenhamn - Hamburg, med vagnar
Nyborg - Rom
Köpenhamn - Genua
Aarhus - Hamburg
och dessutom 1,2,3 kl sovvagn Aarhus - Hamburg

D 145/146 ”Nordpilen” Frederikshavn - Hamburg

D 147/148 Hamburg - Nyborg, med vagnar
Goslar - Nyborg respektive Nyborg - Bad Harzburg vissa dagar

D 149/150 ”Kattegatt-expressen” Hamburg - Frederikshavn

D 171/172 ”Nord-West-Express” Fredericia - Köpenhamn

F 191 „Holland-Skandinavien-Express“ Hoek van Holland - Bentheim - Hamburg - Flensburg - Kopenhagen
F 192 „Skandinavien-Holland-Express“ Kopenhagen - Flensburg - Hamburg - Bentheim - Hoek van Holland

D 411/412 Basel - Nyborg, med vagnar
Wien - Nyborg
Milano - Nyborg
Interlaken - Nyborg

Över Gedser:

F 211 „Italien-Skandinavien-Express“ Rom - Zürich - Basel - Frankfurt/M - Bebra - Lübeck - Großenbrode Kai - Kopenhagen
F 212 „Skandinavien-Italien-Express“ Kopenhagen – Großenbrode Kai - Lübeck - Bebra - Frankfurt/M - Basel - Zürich - Rom


Vagnutbyte skedde mellan Skandinavien-Italien-Expressen och den nyinsatta Holland-Italien-Expressen. I Schweiz sammanfördes dessa vagnar med vagnar Ostende - Rom, vagnar från Calais och Arlberg-Orientexpressen från Paris, och bildade tre nya tåg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Skandinavien - Hollandexpressen 1953

Tidigare var Snälltåg 5/6 inrikes tåg Stockholm - Nässjö (kvällståg till Nässjö, morgontåg till Stockholm). Leds nu över Hälsingborg F - Helsingör via Hässleholm - Åstorp - Kattarp. Men eftersom triangelspåret i Kattarp inte var klart måste det rimligen ha blivit uppehåll med rundgång i Kattarp. Tåget ankom 3.25 till Hälsingborg, och resande i sovvagnen till Hälsingborg fick stanna kvar till 8.00 om de ville.

Inledningsvis medförde den nya förbindelsen 1, 2 och 3 klass sittvagn Stockholm - Hoek van Holland och åter, 2 och 3 klass sittvagn Stockholm - Helsingborg F och åter, och vidare 1, 2 och 3 klass sovvagn från Stockholm till Korsør och åter, till Köpenhamn och åter, samt till Helsingborg F och åter. (Dessutom 2 och 3 klass sittvagn Stockholm - Jönköping och åter.)

Bild

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Tack vare denna tråd har jag fått en tydligare bild av trafiken mellan Paris och Skandinavien. Men hur det gick till när Scandinavie-expressen senare Paris-Scandinavie-expressen lanserades är fortfarande oklart för mig.
Scandinavie-express 1947-2.jpg
Från Paris fanns Nord-expressen, som hade flera förgreningar med vagnar som gick från både Paris och Ostende till både Köpenhamn (vissa år till Oslo och Stockholm) och Berlin, (och senare Warszawa och Moskva).
Under åren 1947 och 1949-1956 gick på sommaren ett annat tåg från Paris (ett dubbleringståg för Nord-expressen men på helt andra tider) kallat Scandinavie-express.
För året 1947 medförde detta tåg direktvagnar Paris-Köpenhamn, mellan Paris och Köln, vagnarna kopplades sedan på FD 291/292 till Osnabrück, där dessa vagnar sedan sammankopplades med Skandinavien-expressen FD 191/192 (Hoek van Holland-Köpenhamn) är detta tåg samma som Skandinavien-Holland-expressen?.
Om detta schema även fortsatte under perioden 1949-56 är jag osäker på, men inget annat alternativ är beskrivet i mina källor någon som har upplysningar om detta? . Däremot nämns att från 1950 gick endast en SNCF resgodsvagn hela vägen till Köpenhamn, övriga vagnar stannade i Nyborg.
Scandinavie-express 1949-55-3.jpg
Scandinavie-expressen byte sedan namn till Paris-Scandinavie-express 1955 och kanske att sträckningen och hopkopplingen med Skandinavien-expressen då också upphörde men jag har inget underlag som beskriver det någon som vet?. Mina källor anger detta år (1955) som start för sträckningen över Grossenbrode?.
Paris-scandinavie-express 1955-56-1.jpg
Om detta stämmer är det väl rimligt att anta att Skandinavien-Holland-expressen även framförde SNCF/CIWL vagnar Paris-Köpenhamn/Stockholm under åren 1947 och 1949-56, på sträckan i Skandinavien, eller?

Åren därefter gick Paris-Scandinavie-express året om.

Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 04 nov 2017, 00:53, redigerad totalt 5 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Backar vi ett år, till 1952, så bör det ha varit det tåg som här kallades "Parisexpressen":

Bild

Backar vi ett år till, till 1951, så hade vi just den nybildade "Assistance-expressen":

Bild

... och 1950 måste det ha varit detta tåg:

Bild

RSilfverberg
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 nov 2016, 21:29

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av RSilfverberg »

Johan Molin skrev:1952

1952 var året då kulturpersonerna åkte tåg till Skandinavien, då tyskarna började designa nya personvagnar, och då de internationella tågförbindelserna över Padborg var som flest; hela 7 t o r - förbindelser.
Hade de Olympiska Spelen som ordnades i Helsingfors i juli-augusti 1952 någon inverkan till att tågturerna mellan kontinenten och Danmark och Sverige ökades?

Att flyga var ett privilegium bara för en liten del av idrottsturisterna, och rederierna satte in extra båtavgångar från Stockholm till Åbo och Helsingfors, samt Köpenhamn, Lübeck och Hull till Helsingfors.

Förhållandena var till den grad speciella att tågen mellan Åbo och Helsingfors var tvungna att köra genom det sk Porkala-området som verkade som rysk militärbas från 1944 till 1956.

Fönstren var igenbommade mellan stationerna Täkter och Köklax, och loken byttes också.

Bilden på den bifogade länken berättar vilken "lyx" det Internationella Sovvagnsbolaget (CIWL) hade att erbjuda i sina gamla restaurangvagnar med träkorg, byggda före 1. världskriget, på linjen Åbo hamn-Helsingfors.

http://vaunut.org/kuva/23609

Mvh Rainer S.
Rainer S.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Viktigt för att de internationella förbindelserna var nog framförallt:

1. Att det västtyska järnvägsnätet började bli restaurerat
2. Att tyskarna fick tillgång till egna snälltågsvagnar igen

Jag TROR att det är väl långsökt att koppla samman dessa fenomen med de olympiska spelen (jag har i varje fall inte läst någon källa som överhuvud taget har omnämnt dem).

Däremot byggdes ju en ny båt för vardera Rederi AB Svea (gamla ärevördiga BIRGER JARL!), Ångfartygs AB Bore och Finska ångfartygs AB inför olympiaden i Helsingfors. Så nog hade man i Sverige räknat med stora resandeströmmar i varje fall.

RSilfverberg
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 nov 2016, 21:29

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av RSilfverberg »

Johan Molin skrev:
Däremot byggdes ju en ny båt för vardera Rederi AB Svea (gamla ärevördiga BIRGER JARL!), Ångfartygs AB Bore och Finska ångfartygs AB inför olympiaden i Helsingfors. Så nog hade man i Sverige räknat med stora resandeströmmar i varje fall.
Tyvärr blev av dessa tre snygga båtar bara s/s Aallotar färdig till OS, Bore III levererades i slutet av 1952, och Birger Jarl år 1953. Man var tvungna att ta vad man hadde, flera av de finlädska rederiens "flaggskepp" var tvungna att ges som krigsskadestånd till Sovjet 1945, så de fartygen som blev kvar var från tiden före 1. världkriget liksom s/s Ariadne och s/s Bore II.

Vad tåg beträffar, så var OS från början avsedda att hållas i Helsingfors redan år 1940, och före det hade de Estniska statsjärnvägarna beställt 4 st nya tunga tanklok från Henschel i Tyskland för att dra expresståg mellan Riga och Tallinn. Loken levererades aldrig till Estland, de kom att verka hos DR:s krigsadministration efter den tyska invasionen av Baltikum, men såldes åt finska VR år 1942, och fick litteran Pr2. (länk nedan) Loket påminnde mycket om DR:s /DB:s Br 62.

http://vaunut.org/kuva/44456?tag0=0%7CPr2%7C

Vad OS 1952 beträffar så misstänkte VR att turisterna föga skulle uppskatta att resa med tåg genom Porkala-området, så man satte in extra bussturer mellan Åbo och Helsingfors i dotterbolaget Pohjolan Liikennes regi, och man bygde en busstation-cafeteria enligt amerikansk förebild på halva vägen av rutten i Lahnajärvi, men turisterna och speciellt journalisterna, ville resa i det exotiska tåget som de ryska soldaterna bommade igen fönstren på, och reste som beväpnade vakter i under genomfarten av "Porkala-tunneln".

Hur var det med vinter-OS i Oslo samma år då, körde man extratåg från Tyskland eller Köpenhamn dit?

Mvh Rainer
Rainer S.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Återigen har jag inte sett någonting skrivet om detta. Vilket givetvis inte betyder att så inte var fallet. Någon av våra västkustska vänner på forumet vet kanske mer?

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Stasjonen var i hvert fall behørig utsmykket:

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tack! Du har en känsla för att hitta intressanta bilder!

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

God fortsättning på den glada Julen Johan och alla andra tåg entusiaster!

Nedan en trevlig bild av Paris-Scandinavie-express strax norr om Paris i begynnelsen (slutet) av sin långa resa. Bilden sägs vara tagen i juli 1961:
SNCF - Scandinavie express 1961].jpg
En salig blandning av olika förvaltningars vagnar i tågets samansättningen. Här kan man tala om Internationellt tåg, min gissning är följande:
(med lite hjälp från andra forumbröder i Frankrike)
Loket är SNCF typ 2-232 R (dvs "Hudson" typ)
sedan en SNCF Rapide Nord B9 + DB AB (?) + CIWL Uh + DB Pw4ü-37 (?) + SJ ABo24 + DSB Cc (?) + SNCF Rapide Nord A3B3 Ddyi + SZD WL + sen ser jag inte men det sägs vara diverse SNCB och SNCF Rapide Nord vagnar.
Svårt att åstadkomma samma multinationellt tåg med dagens (snabb-) motvagnståg... :-cry

Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 29 okt 2017, 16:31, redigerad totalt 4 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

God fortsättning själv Nordexpress och alla ni andra!

Första spiken i likkistan var väl när man började utrota kursvagnar från tågen, en grundförutsättning för att senare kunna introducera rena motorvagnståg istället för loktåg ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Nordexpress skrev:God fortsättning på den glada Julen Johan och alla andra tåg entusiaster!

Nedan en trevlig bild av Paris-Scandinavie-express strax norr om Paris i begynnelsen (slutet) av sin långa resa. Bilden sägs vara tagen i juli 1961:
Tack, detsamma till dig!

Och stort tack för den härliga bilden, snacka om misch-masch av allsköns vagnar! :-T Speciellt den där resgodsvagnen mitt inne i tågsetet fick mig att höja lite extra på ögonbrynen ...
Also sprach der Matserschmitt!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av kilowatt »

Nordexpress skrev:God fortsättning på den glada Julen Johan och alla andra tåg entusiaster!

Nedan en trevlig bild av Paris-Scandinavie-express strax norr om Paris i begynnelsen (slutet) av sin långa resa. Bilden sägs vara tagen i juli 1961:
Bild

En salig blandning av olika förvaltningars vagnar i tågets samansättningen. Här kan man tala om Internationellt tåg, min gissning är följande:
(med lite hjälp från andra forumbröder i Frankrike)
Loket är SNCF typ 2-232 R (dvs "Hudson" typ)
sedan en SNCF Rapide Nord B9 + DB AB (?) + CIWL Uh + DB Pw4ü-37 (?) + SJ ABo24 + DSB Cc (?) + SNCF Rapide Nord A3B3 Ddyi + SZD WL + sen ser jag inte men det sägs vara diverse SNCB och SNCF Rapide Nord vagnar.
Svårt att åstadkomma samma multinationellt tåg med dagens (snabb-) motvagnståg... :-cry

Nordexpress

Set ger ju "blandat tåg" ett ansikte...... :-JJ

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Johan Molin skrev: Första spiken i likkistan var väl när man började utrota kursvagnar från tågen, en grundförutsättning för att senare kunna introducera rena motorvagnståg istället för loktåg ...
Mölle-Mats skrev: Och stort tack för den härliga bilden, snacka om misch-masch av allsköns vagnar! :-T Speciellt den där resgodsvagnen mitt inne i tågsetet fick mig att höja lite extra på ögonbrynen ...
Kursvagnar ja ! denna Paris-Scandinavie-express var verkligen ett tåg som växlades från tåg till tåg på resan genom Europa, medan passagerarna satt kvar i respektive vagn.
Nedan ett schema som en forum broder i Frankrike knåpat ihop på LR-press forum över tågets sammansättnings ändringar under resan för sommaren 1960. Via länken syns även samma schema för vintern 1960 (då utan SJ vagnen). Här ser man hur resgodsvagnen i Köpenhamn hamnar som sista vagn efter att SJ-vagnen kopplats av, trolleri!.
Tågsammansättning1 PSE sommar 1960-2.jpg
Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 13 nov 2017, 20:36, redigerad totalt 6 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Ojojoj, man kan bara föreställa sig: "Vart tog den franska vagnen till Berlin vägen ?"
"Va, skulle inte den till Großenbrode?" ...

Fantastisk teckning för övrigt, tusen tack för det bidraget! [JC_doubleup.gif]

RSilfverberg
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 nov 2016, 21:29

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av RSilfverberg »

Nordexpress skrev: Loket är SNCF typ 2-232 R (dvs "Hudson" typ)
Intressant att dom körde med ånglok i Frankrike såhär viktiga tåg ännu år 1961. På bilden syns kontaktledningar redan, men sträckte dom sig då ännu till belgiska gränsen? Vet någon om när fransmännen började köra mot Liege med eldrift? Hade man alls diesel i Frankrike på stambanorna norr om Paris? Vad hade annars DB för lok att dra dessa tåg Aachen-Köln-Hamburg i början av 1960-talet? 01? V200?
Rainer S.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Ber att få återkomma i detta ämne; jag tror jag har den informationen gömd någonstans bland allt jag samlat ihop.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

RSilfverberg skrev:Vad hade annars DB för lok att dra dessa tåg Aachen-Köln-Hamburg i början av 1960-talet? 01? V200?
Mycket intressant fråga! Ser fram emot broder Johans avrapportering av vad han måhända finner i sina arkiv.

Min gissning är att det nog var en blandning av Br 01:or (måhända även Br 03:or?) och V 200:or. DB körde ju frekvent med ånglok i norra Tyskland några år ända in på 70-talet, men samtidigt så blev det väl allt fler diesellok på spåren fr o m första halvan av 50-talet (första V 200:an levererades väl 1953 om jag minns rätt)

Och även om broder Johan hävdar att de interantionella tågen drogs av Br 50:or mellan Flensburg och Padborg, så har jag sett bilder på såväl en Br 01:a på vändskivan som V 200:or på bangården i Padborg - så mina internationella tåg i lilla Padborg kommer nog att dras av sådana i rätt stor utsträckning. :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Och även om broder Johan hävdar att de interantionella tågen drogs av Br 50:or mellan Flensburg och Padborg, så har jag sett bilder på såväl en Br 01:a på vändskivan som V 200:or på bangården i Padborg
I'm only the messenger ... :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:
Och även om broder Johan hävdar att de interantionella tågen drogs av Br 50:or mellan Flensburg och Padborg, så har jag sett bilder på såväl en Br 01:a på vändskivan som V 200:or på bangården i Padborg
I'm only the messenger ... :-CO
I thought you were only the piano player ... :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Plockepinn från nätet (jag har två referensböcker om DB också; de har jag inte hunnit vittja på information ännu!).
Tyvärr inte mycket om just Nordexpressen. Kanske broder Johnny kan understödja?

Bild

Edit: Nordexpressen på slutet: Ska givetvis stå Br 01.10, inte 10.10!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Plockepinn från nätet (jag har två referensböcker om DB också; de har jag inte hunnit vittja på information ännu!).
Ach, herrlich! En skön blandning av Br 01, Br 03 - ja, t o m Br 41 - åsså V 200. Passar mig utmärkt, har dem alla i modell (Br 03 och Br 41 i mer än ett exemplar dessutom ... Och ja då, jag har åtskilliga Br 50:or med - men de flesta av dem ska "förädlas" tilll DSB N-maskiner som jag ju ska ha alla 10 individerna av). :-T
Johan Molin skrev:Edit: Nordexpressen på slutet: Ska givetvis stå Br 01.10, inte 10.10!
Ah, det där var ju lite synd, det hade ju varit kul att kunna motivera att den här maskinen plötsligen kom inångandes i Padborg (ett typiskt "planerat impulsköp", är ju en sådan där riktigt Märklin Sammlermodell som jag inte kunde låta bli då den blev "för billig" på Tradera trots att jag egentligen inte alls skulle ha den! Förrförra "månadens Mölle-Mats" ... :oops: )!
Bild
Senast redigerad av Mölle-Mats den 27 dec 2016, 19:14, redigerad totalt 3 gång.
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Trafik"