Toppbilden, visa:    


Internationella tåg genom Skandinavien

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Det känns som om responsen på min demontering av det som hoppeligen ska bli en Do2-vagn väckte sådan respons att ämnet kan vara värt ett kapitel för sig. Jag skrev avsiktligt vare sig "expresståg" (benämningen fanns t ex inte på 1920 - 1930-talet) eller "snälltåg" (eftersom det mesta kom att bli benämnt expresståg efter kriget).

En början kan vara Skandinavien – Holland-expressen, som torde ha kommit igång 1946 efter kriget. Det har stått en hel del om tåget i Spor og Baner de två näst senaste numren i samband med Artitecs utgivning av "ovaalramenvagnar" och resgodsvagnar / postvagnar, passande för tåget.

Här en hemsida där man kan hämta ner en pdf-fil om tågsammansättningen i varje fall genom Tyskland genom åren.

http://www.welt-der-modelleisenbahn.com ... press.html
Man torde väl kunna hitta andra roliga tåg här också!

Det här är det bästa jag har lyckats åstadkomma hittills av hur expresståget såg ut genom Sverige och Danmark:

Således Skandinavien-Holland-expressen 1953:
Sthlm - HoekvHolland ABC NS sittvagn / sovvagn??? (1949 och 1958 sittvagn) – bör ha varit BC!
Sthlm - HelsingborgF BCo SJ sittvagn
Sthlm - HelsingborgF ABCo SJ sovvagn
Sthlm - Köpenhamn ABCo SJ sovvagn
Sthlm - Korsör ABCo SJ sovvagn
Köpenhamn - HvHolland ABC DSB? sovvagn?
Köpenhamn - HvHolland Pw NS littera D
Nyborg - HvHolland WR CIWL restaurangvagn
Nyborg - Amersfort AB NS
Nyborg - Amersfort C NS

Tåget avgår København Hovedbanegård kl 06:00. Bör ha gått från Stockholm omkring kl 18:00 (stannar i Mjölby c:a 21:45 ...). 1958 är tidern c:a 30 minuter senare.
Ska ha varit snälltågsparet 5 och 6 i Sverige. Går via HH-leden. Ännu 1953 är Skandinavien – Italienexpressen det enda tåg som går via Gedser – Großenbrode.

De kursiverade vagnarna är således de som fortsatte genom Danmark till Holland. Om detta stämmer, fortfarande en hanterlig storlek på tåget!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Mycket trevligt initiativ att starta denna tråd! :=KOMP

Här kan ju vi som inte nöjer oss med "fyra nyanser av brunt" på våra anläggningar sväva ut i allsköns riktningar, och det kommer ju att ligga mycket väl i linje med mina idéer kring Padborg-konceptet!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Efter att ha försökt tolka de tyska vagnlistorna tror jag att detta är en bättre bild av hur det såg ut just år 1953:

Skandinavien-Holland-expressen 1953:
Sthlm - Hoek v Holland ABC DB
Sthlm - Helsingborg F BCo SJ sittvagn
Sthlm - Helsingborg F ABCo SJ sovvagn
Sthlm - Köpenhamn ABCo SJ sovvagn
Sthlm - Korsör ABCo SJ sovvagn
Köpenhamn - H v Holland ABC DB
Köpenhamn - H v Holland Pw NS littera D
Nyborg - H v Holland WR CIWL restaurangvagn
Nyborg - Amerfort AB NS
Nyborg - Amesfort C NS

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Eftersom jag redan länkat till den förnämliga tyska sidan tar jag mig friheten att "klippa ut" en liiiten snutt från de förnämliga pdf-filer man hittar här.

M h t Mats och Padborg väljer jag således NORDPILEN anno 1960:

Bild

Alternativ B torde vara det kuligaste, med rena sommartrafiken. Med en CIWL-sovvagn, måhända en dansk Z-vagn?
Tydligen en enda tysk vagn (jag antar att Hmb står för "Hamburg" och att på ett tyskt forum det då är en självklarhet att det är en DB-vagn ...)

Här finns för övrigt alla danska CIWL-vagnar, och var de gick ...

http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1893&id=143

Ett par små pusselbitar till! Det tycks ha varit många DANSKA CIWL-sovvagnar som användes i den svenska utlandstrafiken från Stockholm i varje fall fram till början av 1960-talet!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

... och till Travellers glädje kan jag berätta att även SKANDIAEXPRESSEN finns med på den tyska hemsidan, med detta exempel på turlista, så sent som 1987:

Bild


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Paris-expressen och Italien-expressen återfunna på den tyska hemsidan ...

Nordexpress
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Ja, det är trevligt med ett ämne som tar upp lite mer internationell trafik på svenska spår och svenska vagnar i utlandet.

Eftersom jag själv bor i Paris har jag under en viss tid kikat på vad som skrivs här angående skandinaviska tåg och vagnar som rullat här i Frankrike. Självfallet rör det sig mest om CIWL vagnar mellan Paris o Köpenhamn/Stockholm/Oslo. Men det visar sig att även DSB Typ CC, och Typ B9 samt SJ ABo24 har varit på besök som del i Nord-express och Paris-Skandinavienexpress tågen. Nämnas kan också att kungavagnen Ao3 torde ha används när kungafamiljen tog sig till franska Rivieran.
Omvänt verkar det även som om olika SNCF vagnar kan ha sökt sig upp till Köpenhamn och Stockholm, så som SNCF DEV C10c10 liggvagn, olika typer av SNCF Typ Nord sittvagnar, Typ Nord Dd4s resgodsvagn, samt även innan 1950-talet SNCF liggvagnar Typ f.d. PLM.
Dock har jag aldrig sett något bildbevis på allt detta.

Nedan en länk till en tråd på franska i LR PRESSE forum (LR PRESSE som bl.a. ger ut tidskriften Loco Revue):
1956/1970 RAMES INTERNATIONALES SUR LE NORD
som handlar om internationella tåg som gick på SNCF region nord från Gare du Nord, efter kriget och framåt, bl.a. Nord-expressen och Paris-Skandinavienexpressen. I tråden presenteras en hel del tågsammansättningar vid olika tidpunkter för dessa tåg.
Eftersom tråden varit igång sedan dec 2007 och inte bara handlar om skandinaviska tåg blir en del att titta och läsa igenom (57 sidor). Man märker dock att SJ ABo24 intresserar de franska forumets medlemmar, då bilder på vagtypen dyker upp lite då och då.

En annan källa mer specifikt om CIWL vagnar i Danmark är ju "De Blå tog" av John Poulsen som tar upp alla Danska nattågförbindelser både inrikes samt till utlandet drivna av CIWL, som hade förhandlat till sig en exklusivitet på Danska nattåg.
20141109091239545f300711669[1].jpg


Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 19 nov 2017, 19:41, redigerad totalt 7 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tack för de guldkornen! Jag har också förstått att SNCF-vagnar rullat ända till Stockholm, men vilken sort har hittills undgått mig. Det finns ju mycket att botanisera i, inte minst för att som Mats skrivit innan, skapa insikt i att det rullat betydligt färggladare tåg även förr, än de ständigt bruuuna svenska vagnarna ( t o m så tidigt som för 100 år sedan!) ...

Hoppeligen kan vi återkomma med att försöka hitta vilka modeller som tillverkats / tillverkas, som faktiskt fungerar bra som pendanger till tåg även i det bruna Sverige (hoppeligen ingen politisk innebörd i det epitetet!) ...

Ska kolla din länk med stort intresse. men det får väl bli i morgon förmiddag. Fyra futtiga dagar kvar på den tudelade sommarsemestern ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Nordexpress skrev:Eftersom jag själv bor i Paris har jag under en viss tid kikat på vad som skrivs här angående skandinaviska tåg och vagnar som rullat här i Frankrike. Självfallet rör det sig mest om CIWL vagnar mellan Paris o Köpenhamn/Stockholm/Oslo. Men det visar sig att även DSB Typ CC, och Typ B9 samt SJ ABo24 har varit på besök som del i Nord-express och Paris-Skandinavienexpress tågen. Nämnas kan också att kungavagnen Ao3 torde ha används när kungafamiljen tog sig till franska Rivieran.
Omvänt verkar det även som om olika SNCF vagnar kan ha sökt sig upp till Köpenhamn och Stockholm, så som SNCF DEV C10c10 liggvagn, olika typer av SNCF Typ Nord sittvagnar, Typ Nord Dd4s resgodsvagn, samt även innan 1950-talet SNCF liggvagnar Typ f.d. PLM.
Jag googlade lite och fann lite info och bilder på ett tyskt internet-forum, där franska vagnars närvaro i andra länder diskuteras. Om jag förstår allt rätt så är åtminstone en av bilderna på vagnarna tagen i Köpenhamn.
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 31,5903808

Så franska vagnar är förstås ett måste i våra internationella tåg. I brist på "rätt" modeller så tänker jag tills vidare i Stures anda "det viktiga är inte att det är rätt, utan att det känns rätt" nyttja mig av en eller ett par sådana här av Jouefs tillverkning för att representera direktvagnar Paris-Köpenhamn (via Padborg förstås) och kanske vidare upp mot Stockholm eller Oslo.
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Lihkströmsverken »

I det första inlägget 25:e mars 2012 i tråden "Bokhyllan" visade jag dessa två bilder;
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=21&t=561

Bild

Bild

Tillsammans med dessa böcker;

Bild

går det att hitta åtskilliga modeller som passar på en svensk anläggning.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Här en riktig utmaning för "detektiven" (Mölle-Mats, traveller eller andra hugade!):

NORDEXPRESSEN 1955

Från Köpenhamn och söderut

Dragkraft från Padborg: BR50

Södergående, från loket och bakåt:
C Köpenhamn - Paris SNCF
C Köpenhamn - Paris SNCF
Pws Köpenhamn - Paris SNCF
WLABC Stockholm - Paris CIWL
WLABC Oslo - Paris CIWL
WLABC Köpenhamn - Paris CIWL
AB Köpenhamn - Paris SNCF
WLABC Köpenhamn - Ostende CIWL
C Köpenhamn - Ostende DSB
ABC Köpenhamn - Ostende SNCB
WR Nyborg - Osnabrück CIWL

Fyra sovvagnar, en restaurangvagn, en DSB-vagn, fyra franska, och NB en belgisk vagn!

Kan någon få ihop detta tågsätt blir t o m JAG imponerad om v b tar ett foto "från köksbordet" på det!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Här en riktig utmaning för "detektiven" (Mölle-Mats, traveller eller andra hugade!):

NORDEXPRESSEN 1955

Från Köpenhamn och söderut

Dragkraft från Padborg: BR50
...
Fyra sovvagnar, en restaurangvagn, en DSB-vagn, fyra franska, och NB en belgisk vagn!

Kan någon få ihop detta tågsätt blir t o m JAG imponerad om v b tar ett foto "från köksbordet" på det!
Mycket intressant!

Jag har just en kampanj där jag kollar upp vad danske forhandler har kvar i lager av Heljans och Hobbytrades grejer av intresse för mig , det gäller ju att inhandla det nu innan de går ur handeln för gott (och jag blir hänvisad till att ha tur på andrahandsmarknaden). Em sak som slagit mig är att jag inte funnit några vinröda DSB sovvagnar alls, men det har ju nu fått sin förklaring - det ska ju vara blå CIWL-vagnar. Men inte mig emot, just mörkblå vagnar (och lok) är jag väldigt förtjust i! :-J

En detalj i tågsammansättningen som fick mig att höja på ögonbrynen är dragkraften söderut från Padborg, ett Br 50 - det är ju egentligen en godstågsmaskin i första hand! Här hade jag nog mer förväntat mig ett Br 01 eller 03 (och sådana har jag tänkt mig att använda för ändamålet på min anläggning, har två stycken 03:or - varav ett mörkblått).
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Mellan Padborg och Flensburg använde tyskarna BR50, därefter bytte man lok till just BR01 och BR03!

Du ska vara glad att det inte är Großenbrode Kai du ska avbilda, då var det V200 som gällde!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Mellan Padborg och Flensburg använde tyskarna BR50, därefter bytte man lok till just BR01 och BR03!
Aha!

Men jag har samlat på mig en hel del bilder från Padborg, och på en av dem så står det ett DB Br 01 på vändskivan därstädes. Men den är förmodligen av lite senare datum.
Johan Molin skrev:Du ska vara glad att det inte är Großenbrode Kai du ska avbilda, då var det V200 som gällde!
Det hade dock inte varit något som helst problem, ett DB V 200 (och även ett DSB My för att dra vidare på den danska sidan med) finns redan i ansamlingen av lok! Teoretiskt så skulle ju bägge kunna använts redan 1955 då de började levereras 1-2 år tidigare till de bägge järnvägsförvaltningarna, men min ansats är ett scenario ett halvdecennium senare och då började nog dieslarna bli rätt vanliga.

Så i "Padborg nittenhundreogtress" så kommer det att bli en sagolik mix av danska och tyska ång- och diesellok - och förstås vagnar av allsköns olika nationaliteter (även godsvagnar lär väl ha rullat över gränserna tämligen frekvent redan vid denna tidpunkt).

Och jag kommer att med en dåres envishet tillämpa Stures filosofi "huvudsaken är inte att det är rätt, utan att det känns rätt", så det blir nog mina Br 03:or som får dra de internationella expresstågen (som väl också kommer att innehålla SNCF-vagnar av "fel" modell) - Br 50:an (med Kabinentender "för att jag känner att jag vill ha en sådan", förmodligen fanns de inte redan 1960 utan är ett senare påfund) tänker jag vika åt godståg - och ska förstås avlösas av "Stortyskern" DSB N i Padborg.
Also sprach der Matserschmitt!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Lihkströmsverken »

I ett samarbete mellan Heljan och ACME gavs 2007 (?) en sats kallad Skandinavien Italia Express ut;
Skandinavienexpressen bild 1.JPG
Med tre itailienska vagnar (ACME) och en dansk (Heljan) skapades detta tåg
Skandinavienexpressen bild 2.JPG
Om vagnarna var "specialare", alltså märkta enbart för denna sats eller modeller/märkningar ur respektive firmas standardsortiment vet jag inte.

Satser kunde bara för något år sedan fortfarande ses i butiker i Köpenhamn.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 25 okt 2022, 22:22, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Genom Danmark såg tåget ut så här (till Gedser) år 1959:

Via Großenbrode
AB Köpenhamn - Hannover DSB
Pws Köpenhamn - Rom FS
WLAB Stockholm - Rom CIWL
B Köpenhamn - Rom FS
B Köpenhamn - Rom DSB
A Köpenhamn - Rom FS
WLAB Köpenhamn - Milano CIWL
WLAB Köpenhamn - Basel CIWL
AB Köpenhamn - Basel SBB

Så tre italienare är ju riktigt, men en av dem ska vara resgodsvagn!
Tre sovvagnar, två sittvagnar från DSB och en från Schweiz!

Vilken civilisation! Direkt sovvagn från Sverige till Rom!!!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Vilken civilisation! Direkt sovvagn från Sverige till Rom!!!
:-T :-T :-T :-T :-T

Tyvärr så gick ju inte de tågen via Padborg ... :(
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Jodå, t o m 1952! (Tyvärr har jag inga uppgifter om vilka förvaltningar som stod för järnvägsvagnarna):

Skandinavien-Italien-expressen 1952:
Från Köpenhamn kl 10:25
Flensburg 17:47 - 18:01 (tid för lokbyte ...)

WLABC Köpenhamn - Wien
ABC4ü Köpenhamn - Wien
WLABC Stockholm - Rom
C4ü Köpenhamn - Rom
AB4ü Köpenhamn - Rom
ABC4ü Köpenhamn - Basel - Chur
AB4ü Köpenhamn - Basel - Chur
C4ü Köpenhamn - Basel - Chur
WLABC Köpenhamn - Basel - Chur
WLABC Köpenhamn - Basel
Pw4üs Köpenhamn - Basel

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Lihkströmsverken »

Satsen från ACME/Heljan innehåller;
DSB Cc 1140
FS Az 23021
FS AcBcz 64302
FS Bz 45075
Märkningen innebär ett utseende efter 1956 och före UIC-reformen. Tycker mig se ett revisionsdatum "1962" på en av de italienska vagnarna. Vill oxså erinra mig att satsen skulle kompletteras med en Italiensk resgodsvagn som såldes lös.

/Ola

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Puh! :-r2

Blev ju tvungen att googla på det där med Br 50 med Kabinentender, och seriemässigt så började ombyggnationerna göras först 1962. Men redan fr o m 1958 så byggdes några tendrar om på försök, så givetvis är det en sådan som hänger bakom mitt lok i Padborg 1960 (och det ger mig ju även möjlighet att ställa den där överskotts-Kabinentendern från Italeri-byggsatserna vid Frichs lokomotivverkstad, då jag väl kan fabla ihop att de på prov fick bygga om en tender på uppdrag av DB ... :-CO ).
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:... och till Travellers glädje kan jag berätta att även SKANDIAEXPRESSEN finns med på den tyska hemsidan, med detta exempel på turlista, så sent som 1987:

Bild
Denne forbindelsen levde lenge og var mye brukt av nordmenn som skulle på Interrail (som undertegnede!). Her er toget fotografert i 1979:
Bild
Alt materiellet på bildet finnes i MJ-butikken: NSB El.13 (NMJ/Hobby Trade), SJ "nitad" AB (Heljan), SJ B (NMJ), DB Büm, DB Büm, DB ABüm (Roco etc.).

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Mölle-Mats skrev:
Johan Molin skrev:Mellan Padborg och Flensburg använde tyskarna BR50, därefter bytte man lok till just BR01 och BR03!
Aha!

Men jag har samlat på mig en hel del bilder från Padborg, och på en av dem så står det ett DB Br 01 på vändskivan därstädes. Men den är förmodligen av lite senare datum.
Jeg har et bilde av lokbytte i Padborg med "Nord-Express"; fra DB 03 200 til DSB E 974 (Alfred B Gottwaldt: Bundesbahn-Album. 1945-1960, Stuttgart 1986 [utg.]). Bildet er ikke datert, men 03 200 har "Wagner-ører" og bare to frontlamper (= DRG-look), så det er nok tidlig.

Mvh P.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev: Ett par små pusselbitar till! Det tycks ha varit många DANSKA CIWL-sovvagnar som användes i den svenska utlandstrafiken från Stockholm i varje fall fram till början av 1960-talet!
Til Oslo kan i det minst ett individ identifiseres:
Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Lihkströmsverken »

Mj-producenten L.S.Modells har tagit fram ett antal trevliga CIWL modeller i olika utföranden, märkningar och epoker. Jag har köpt tre av deras modeller just med tanke på trafik på klubbanan och vagnar med skandinavisk anknytning;
Tre CIWL vagnar.JPG
Först ut en Italienskregistrerad vagn, nr 3874, epok IIIb och en vagn av littera YB.
Artnr 49 150
CIWL YB FS 3874 epok IIIb.JPG
Sedan en Belgiskregistrerad vagn, 51 66 06-40 026-0, epok IV och av littera STU (fd S2). Märkt med dansk "sovevogn".
Art nr 49 138
DSB WL STU 2899 epok IIIc.JPG
Och så till sist en Danskregistrerad vagn, nr 2899, epok IIIc och av littera STU. Märkt med dansk "sovevogn".
Art nr 49 142
DSB WL STU 2899 epok IIIc.JPG
/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 25 okt 2022, 22:28, redigerad totalt 4 gång.

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av lars t »

Jag skrev för 'Spår 2011' en artikel om Kontinenttrafiken Norge- Sverige-Tyskland 1879 till cirka 1955. I denna finns exempel på tågsammansättningar från olika tidpunkter, som kanske kan vara av intresse i detta sammanhang.

Lars

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Lihkströmsverken skrev:Mj-producenten L.S.Modells har tagit fram ett antal trevliga CIWL modeller i olika utföranden, märkningar och epoker. Jag har köpt tre av deras modeller ...
Wow, helschuckra - VILL HA!!! :-J

Har du artikelnumren på dem? Det skulle kanske underlätta mitt sökande efter dem. Gjorde en snabbsökning på nätet, sida upp och sida ner på tyska eBay med LS Modells grejer - men inte de här CIWL sovvagnarna. Däremot så hittade jag ett par trevliga modeller från ialienska ACME, artnr 51001 som hyrdes in av DSB och artnr 51002 av FS a 575 "danske dollar" per styck, som hittat ... :?
Also sprach der Matserschmitt!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Lihkströmsverken »

Mölle-Mats skrev:Har du artikelnumren på dem?
Inlägget kompletterat med önskade uppgifter.

/Ola

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Lihkströmsverken skrev:
Mölle-Mats skrev:Har du artikelnumren på dem?
Inlägget kompletterat med önskade uppgifter.

/Ola
Stort tack! [JC_doubleup.gif]
Senast redigerad av Mölle-Mats den 12 aug 2016, 09:07, redigerad totalt 3 gång.
Also sprach der Matserschmitt!

Nordexpress
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Några bilder över rutterna för Scandinavie-Italie-express och Nord-express.
Tågväg0003-1.jpg
Bild från "La Vie du Rail" nr 1781 feb 1981

Denna sträckning borde dock vara ganska tidig eftersom den går över Fredericia/Nyborg. Livskvalitet var ordet: sätta sig på tåget i Stockholm och gå av först i Rom, idag tar det väl 3-4 byten för samma tågresa?.

Nedan de olika rutter som förekommit i Danmark för CIWL vagnar i internationell trafik, samt tidpunkt för de olika (tåg?)färjeöverföringarnas öppnande.
Tågvägar20002-1.jpg
Tågvägar20003-1.jpg
Bilderna från "La Vie du Rail" nr 1781 feb 1981

Intressant att Oslo CIWL vagnarna gick över Helsingör-Helsingborg medan Stockholm dito gick över Köpenhamn-Malmö.

Hittade bland tidningarna denna fina plansch på sammansättningar för Nord-express som också ger ett intryck över hur vagnen ser ut och vilka MJ tillverkare som gett ut vagnen:
Skanning_20140920 (4)-2.jpg
Plansch bilaga ur Rail Miniature Flash, "RMF" nr 574 maj 2013

Så en bild på de franska, 20-tals, svetsade vagnarna som, fram till in på 60-talet, gick i Nord-expressen; SNCF typ Rapide Nord, som jag tycker är mycket vackra med den indragna nederkanten och de avrundade fönstren.
rapide nord0003-2.jpg
Bild från "Objectif Rail" nr 51 maj-juni 2012.

LS-Models gav 2012 ut flera varianter i denna serie, men de är nog svåra att få tag på idag.

/Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 25 okt 2017, 00:16, redigerad totalt 4 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Bilden på CIWL Y-bagnen stämmer dock inte med bilderna på Samlingsportalen! Sovvagnarna var i regel danska, och HELBLÅ. Här ett exempel från slutet av 1940-talet när trafiken precis kommit igång igen:

Bild

Just denna vagn finns med i det danska personvagnsregistret:

Bild
CIWL - Compagnie Internationale des Wagons-Lits
DSB WL 3920

Type YTb. Anvendt periodevis Stockholm/København - Paris/Basel, senere Zürich, senere Beograd, Budapest og Warszawa 1949-57. RIC varmehaner og koblinger monteret 1952 på Cvk Kh. Anvendt 1954 i Svagførertoget. Omb. 19xx til type YU. Oml. 1969 til 51 66 06-41 347-9. Oml. 1971 til 71 87 71-40 237-4. SNCF TEN POOL. Solgt 19xx som hotelvogn til Japan.
I praktiken alla CIWL-sovvagnar från 1940-1950-tal som kan identifieras på Samlingsportalens bilder visar sig vara danska vagnar littera Y. Och helblå (liksom fotografierna från jernbanen.dk). Så de vackra bilderna du visade (för det är de verkligen!) är nog lite väl "franskinspirerade", i varje fall när det gäller just CIWL-vagnarna från Skandinavien ...

Sedan visar de tågsammansättningar jag funnit på det tyska forumet hur formidabelt avskilt vi lever uppe i Skandinavien (då menar jag Sverige och - sorry traveller! - Norge). De tåg som så vackert kallades Nordexpressen, Skandinavien-Holland-Expressen, Skandinavien-Italienexpressen mm var vanliga svenska snälltåg med en eller max två påhakade utländska vagnar + en inhemsk restaurangvagn som hakades av i Nässjö / Hässleholm eller Malmö, beroende på tid på dygnet och färdväg.

Det var (och är, även i flygets tidevarv) Köpenhamn som är Nordens centrum. HÄRIFRÅN utgick de kontinentala expresstågen på riktigt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Mera Nordexpressen + lite Skandinavien - Parisexpressen:

1. Den vackra planschen tycks visa att en dansk liggvagn skulle gått Paris - Stockholm. Denna kan jag inte återfinna!
2. Nordexpressen drogs i Tyskland av BR50 Padborg - Flensborg (man släpper ju inte sitt kära Slesvig så lätt i Danmark! :-CO ), för att därefter dras av V200 till Hamburg, och slutligen därefter BR01.
3. Tyvärr fanns ju inte den franska vagnen med i tåget till Stockholm.

4. Det gör den däremot i Paris - Skandinavienexpressen (eller tvärtom, beroende på i vilken riktning tåget gick!). Så nu blir till att ut och jaga (ur rent svensk synpunkt kvittar det ju lika att detta expresståg drogs över Gedser - Großenbrode Kai).

NB således att det gick vagnar i TVÅ olika expresståg till Paris!

När det gäller DSB-vagnar i Nordexpressen - förutom då CIWL-vagnarna - hittar jag bara en B-vagn Köpenhamn - Ostende.

Sedan råkar jag ha en gammal kommunicka från just 1958, så nu ska här letas tågtidtabeller, och i vilken mån de svenska tågen stannade i världens centrum, Mjaaaaallby!

(För yngre forummedlemmar, "kommunicka" är alltså "Kommunikationstabellen" a k a Sveriges Kommunikationer, en också formidabelt humanistisk skrift som väl utkom i varje fall två gånger om året, där alla tågtidtabeller, såväl inhemska, som när det gäller de internationella tågen från Sverige fanns att läsa, och dessutom diverse tidtabeller för bussar, båtar och t o m flyg! – Det borde väl ha funnits motsvarigheter både i Norge och Danmark också?)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Bilden på CIWL Y-bagnen stämmer dock inte med bilderna på Samlingsportalen! Sovvagnarna var i regel danska, och HELBLÅ. Här ett exempel från slutet av 1940-talet när trafiken precis kommit igång igen:
...
Just denna vagn finns med i det danska personvagnsregistret:
Ujujuj, den här nya "urspårningen" i riktning CIWL sovvagnar kommer att stå mig dyyrt!!!

Hittade en mycket snyggt set om tre vagnar (tyvärr dock inte danske sovevogne) av den här snygga vagnsdesignen, som är i kommande (beräknad leverans 2017) från LS Modell hos Modellbahn Lippe, svåååårt habegär!
http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html

Dansk CIWL sovevogn (och även en italiensk variant) finns att uppbringa från ACME, men den är ju lite modernare och inte riktigt lika snygg - hrmmmm ... :?
http://www.felderbanen.dk/Shop/Product/ ... ED/AC51001

LS Modell-vagnarna skulle ju kunna få ingå i tåget Paris-Köpenhamn tillsammans med mina Jouef personvagnar plus någon DSB-vagn, medan de lite modernare tillsammans med lite italienska, tyska och danska personvagnar skulle kunna få gestalta Rom-Köpenhamns-tåget i lilla Padborg. Ett "litet" problem är dock att utrymmet på stationsområdet nog bara medger tåglängder om 4 vagnar (om jag inte tar godstågsspåret på över planet i anspråk förstås, då ryms nog dubbla antalet ungefär) ... :evil:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev: Sedan visar de tågsammansättningar jag funnit på det tyska forumet hur formidabelt avskilt vi lever uppe i Skandinavien (då menar jag Sverige och - sorry traveller! - Norge). De tåg som så vackert kallades Nordexpressen, Skandinavien-Holland-Expressen, Skandinavien-Italienexpressen mm var vanliga svenska snälltåg med en eller max två påhakade utländska vagnar + en inhemsk restaurangvagn som hakades av i Nässjö / Hässleholm eller Malmö, beroende på tid på dygnet och färdväg.

Det var (och är, även i flygets tidevarv) Köpenhamn som är Nordens centrum. HÄRIFRÅN utgick de kontinentala expresstågen på riktigt!
Men folk reiste, også fra Oslo! Jeg bladde nylig i et gammelt fotoalbum, og det viser seg at min mamma reiste til Roma, nettopp i 1958 !, med tog via Grossenbode-Gedser. Dessverre tok hun ingen bilder av tog (kvinner er slikt sett ganske håpløse :roll: ), men det finnes bilde av mamma og hennes venninne på dekket på fergen. Turen var hennes 30-års presang til seg selv. Så som du forstår, er jeg spesielt interessert i 1958:
Johan Molin skrev:Sedan råkar jag ha en gammal kommunicka från just 1958, så nu ska här letas tågtidtabeller, och i vilken mån de svenska tågen stannade i världens centrum, Mjaaaaallby!
Min mamma var på flere reiseeventyr, bla annet med tankbåt (!) fra Rotterdam til Baton Rouge, og derfra til New York med tog, og en scootertur (! - transportmidlene blir bare mer eksotiske ;) ) fra København til Hannover, for å heie på Norge i VM i håndball i 1955 (formodentlig tok de båten fra Oslo til København). Alt ble finansiert med en vanlig kontordame-lønn ...

Et par år etter Roma-turen traff hun min pappa, så kom jeg og da var det slutt på reisemoroa ...

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Givetvis var det jättespännande att det faktiskt fanns direkta sovvagnsförbindelser både från Oslo och Stockholm direkt ut i vida världen! Har man varit med och rest på det sättet kan man bara beklaga dagens generationer som aldrig får uppleva RESANDET som sådant! Vi får väl vara glada att det överhuvud taget finns några långväga resandetåg i Norden i dag ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Nordexpressen och Skandinavien - Italienexpressen år 1958:

Bild
Bild
Bild

När det gäller tågsammansättningarna för de svenska snälltågen har jag enbart tagit med de sorts vagnar som angivits i "kommunickan". Där finns förstås ingenting om antal vagnar eller i vilken ordning de gick ...

Nordexpress
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Johan Molin skrev:Mera Nordexpressen + lite Skandinavien - Parisexpressen:

1. Den vackra planschen tycks visa att en dansk liggvagn skulle gått Paris - Stockholm. Denna kan jag inte återfinna!
Jag håller med om att det låter konstigt med en DSB vagn som skulle gå mellan Paris och Stockholm, även om det rent teoretiskt skulle vara möjligt eftersom den passerar Köpenhamn.
Fanns det verkligen liggvagnar i DSB Littra Cc serien?, jag trodde att det enbart var sittvagnar, men får låta det vara osagt eftersom jag inte är säker.
Länk till Jernbanen.dk

/Nordexpress

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det förkommer lite förvillande uppgifter i tråden och några kan säkert förklaras med att Danmark genomförde klassreformer vid andra tillfällen än de flesta övriga Europeiska länder.

Den 15:e maj 1934 genomfördes en reform som innebar att det blev två klasser vid DSB, dessa var 1:a klass och "faellesklass". Med hänsyn till utlandstrafik med danska vagnar skapades dock "internationell 1:a, 2:a och 3:e klass" men i samband med den stora internationella reformen 1956 skapades 1.a och 2:a klass även i Danmark.

För att ytterligare komplicera det användes olika "littera" på vagnar där A, B och C representerade de tre klasserna fram till 1934 med en "stor" underlitterabokstav för olika serier. Därför vill jag påstå att CC var en "tredjeklassvagn" och efter 1956, en 2:a klassvagn. Överlåter härmed till våra Danska experter att utveckla resonemanget.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

En ren feltolkning från min sida. Mittåt! :oops:

Likväl hittar jag inte någon DSB-vagn alls till Stockholm, i just Nordexpressen, aktuellt år ...

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Lihkströmsverken »

Enligt uppgift (Internationella tog via Öresund) var CC 1180-1199 (byggda 1955-58) utrustade med elvärme och därför användbara i trafik till Sverige.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Att danska vagnar gick till Sverige är ovedersägligt! Dock tycks ingen ha gått i det omlopp som den franska planschen visar för 1958, i Nordexpressen!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Lihkströmsverken »

Johan Molin skrev:Att danska vagnar gick till Sverige är ovedersägligt! Dock tycks ingen ha gått i det omlopp som den franska planschen visar för 1958, i Nordexpressen!
Nu är jag inte riktigt med. Det byggdes tjugo CC vagnar 1180-1199 mellan 1955 och 1958. Dessa vagnar utrustades för att kunna användas i utländsk trafik med extra stryckluftsslangar för direktverkande tryckluftsbroms och elvärme för olika länders spänningar. Vagnarna var godkända för trafik i Tyskland, Holland, Nordfrankrike, Italien, Österrike, Luxenburg, Belgien, Saar (?), Schweiz, Jugoslavien och Sverige.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Vi kör den bilden en gång till:

Bild

Kolla tågsammansättningarna för just Nordexpressen från Danmark mot kontinenten respektive till Danmark.
Jag kan inte se någon DSB-sittvagn som går Paris - Stockholm!

För säkerhets skull tar jag en direktkopia från den tyska hemsidan också. Då ser Mölle-Mats också att det var BR50 som drog tåget mellan Padborg och Flensburg!

Bild

Detta omöjliggör förstås inte att det har gått direkt DSB-vagn till Stockholm någon annan sommar eller i andra tåg än just Nordexpressen. Jag ska kolla övriga årgångar framöver ...

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Lihkströmsverken »

Johan Molin skrev: Detta omöjliggör förstås inte att det har gått direkt DSB-vagn till Stockholm någon annan sommar eller i andra tåg än just Nordexpressen. Jag ska kolla övriga årgångar framöver ...
Enligt boken Internationella tog via Gedser förkom CC vagnar i följande internationella tåg 1959;
Skandinavien-Italien-Express
Alpen-Express
Hamburg-Express
Skandinavien-Paris-Express

Därmed givetvis inte sagt att just CC-vagnarna trafikerade dessa tåg mellan Köpenhamn och Stockholm men att vagnar gick till Stockholm råder ingen tvekan om.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Vi är helt överens om det! Ska kolla, det går säkert att hitta såväl andra år för Nordexpressen som andra tåg ...

1958 fick jag dock inget napp.

Övriga vagnar som gick till Stockholm 1958:

Skandinavien - Parisexpressen: en fransk Abo-vagn, sannolikt av den roliga typ som visats på bild ovan.
Skandinavien - Hollandespressen: en holländsk Abo-vagn, dock byttes "ovalraamers" ut mot andra vagnar fr o m 1954 om jag förstått saken rätt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Nu gitter jag inte mera, men mellan åren 1958 – 1975 hittar jag inte en enda DSB-vagn som letar sig till Stockholm med Nordexpressen / Hamburgexpressen / Skandinavien - Hollandexpressen / Skandinavien - Parisexpressen eller Skandianvien - Italienexpressen.

Så antingen är det ett tidigare eller ett senare fenomen, eller så har man kopplat på vagnar i Köpenhamn för vidare färd mot Stockholm (eller Oslo). Det är ju nästa fråga, hur fördelningen av SJ- och DSB-vagnar var mellan Köpenhamn - Stockholm, eller även NSB-vagnar när det gäller Köpenhamn - Oslo.

Det verkar dock inte längre helt självklart att DSB-vagnar utgick från någondera skandinaviska huvudstäderna för vidare färd ner mot kontinenten ...

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av TuveB »

Här fanns det kunskaper [JC_doubleup.gif]
Har ni koll på tyska vagnar Stockholm-Hamburg 1979-1984?
#JB17

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Vi kommer väl säkert att återkomma till det! Det här är ju en resa i sig, där vi får hjälpas åt att lära oss. När jag påstår att mina källor inte säger något om danska vagnar till Sverige t ex, så betyder ju inte det att jag hävdar att detta är Sanningen. Har någon bättre information så blir ingen mer tacksam än jag.

En fara inte bara med amatörforskning utan faktiskt i "riktig" vetenskap är ju att alla kändisar citerar varandra, och det leder lätt till att en "sanning" skapas som vi inte vet hur sann den egentligen är. Det är ett problem som här, där i regel inte man hänvisar till ursprungskällor. Men det här är ju till för att ha roligt, inte för att fylla några självhävdelsebehov, så alla som tror eller vet att de har något att bidra med; varsågoda! Och tack säger jag!

Nordexpress
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Johan Molin skrev:Bilden på CIWL Y-bagnen stämmer dock inte med bilderna på Samlingsportalen! Sovvagnarna var i regel danska, och HELBLÅ.
...
I praktiken alla CIWL-sovvagnar från 1940-1950-tal som kan identifieras på Samlingsportalens bilder visar sig vara danska vagnar littera Y. Och helblå (liksom fotografierna från jernbanen.dk). Så de vackra bilderna du visade (för det är de verkligen!) är nog lite väl "franskinspirerade", i varje fall när det gäller just CIWL-vagnarna från Skandinavien ...
...Det håller jag fullständigt med om. Endast Salongs/Pullman CIWL-vagnar var kräm/blå målade, alla sovvagnar var helblåa i Europa (i Egyptien fanns helvita vagnar). Tittar man på planschen irl ser man att det är fönstren som är ljusa och vagnssidan som är mörk i illustrationen, nedan en förstoring.
CIWL vagnar 2.JPG
Tittar man på dörrarna ser man att det är fönstren som är ljusa och således föreställer illustrationen en helblå vagn.

Enligt tabeller i John Poulsens bok "De Blå Tog" som jag refererade till tidigare, var det helt övervägande CIWL Typ Y av olika sorter som var stationerade i Danmark, precis som Du nämner. Det fanns dock även under perioden 1940-1958 CIWL Typ Z, Typ S och Typ M3. Den sistnämnda är en intressant vagnstyp, eftersom den var specifik för CIWL i Danmark och byggd av Scandia i Danmark.
Johan Molin skrev:Nu gitter jag inte mera, men mellan åren 1958 – 1975 hittar jag inte en enda DSB-vagn som letar sig till Stockholm med Nordexpressen / Hamburgexpressen / Skandinavien - Hollandexpressen / Skandinavien - Parisexpressen eller Skandianvien - Italienexpressen.
Tack Johan för at Du utrett att det inte gått någon DSB vagn direkt Paris - Stockholm via Köpenhamn i Nordexpress- eller Paris - Scandinavie expresstågen. Det är ett fel i planschen.
Johan Molin skrev:3. Tyvärr fanns ju inte den franska vagnen med i tåget till Stockholm.
Nej, i de planscher med tågsammansättningar för Nordexpress och Paris-Scandinavie-express jag har, går SNCF Typ Nord vagnen inte ända till Sverige, men väl till Danmark.
Däremot verkar det ha gått en SNCF DEV A2 1/2 B6 sittvagn (i en annan plansch för Paris-Scandinavie-express år 1968 en liggvagn B9c9 UIC)
Paris-scandinavie-express plansch-1.jpg
Plansch bilaga i Rail Miniature Flash "RMF" nr 574 maj 2013
NB: Här dyker en DSB vagn B9 upp i tåget 1961, min tolkning är dock att man skall vara B9 type CC, som angivet för den andra sammansättningen, att "type CC" bara fallit bort, vad tror ni?. DSB Littra B (med 10 kupéer inte 9) kom ju inte förrän 1964.

Nedan bilder på SNCF DEV B9c9 liggvagn som jag kan tänka mig har kommit ända till Stockholm, men jag har inte sett någon bild som styrker detta antagande.
Voie ferre0002-2.jpg
Bild från Voies Férrées nr 206
Hornby/Jouef har gett ut denna liggvagn i B10c10 version (dvs en kupé mer än B9c9) med artikelnr HJ4077.
Sedan visar de tågsammansättningar jag funnit på det tyska forumet hur formidabelt avskilt vi lever uppe i Skandinavien (då menar jag Sverige och - sorry traveller! - Norge). De tåg som så vackert kallades Nordexpressen, Skandinavien-Holland-Expressen, Skandinavien-Italienexpressen mm var vanliga svenska snälltåg med en eller max två påhakade utländska vagnar + en inhemsk restaurangvagn som hakades av i Nässjö / Hässleholm eller Malmö, beroende på tid på dygnet och färdväg.
Ja, som vagnar i Sverige får jag Nordexpress- och Paris-Scandinavie-expresstågens bidrag endast till:
- CIWL sovvagn typ Y
- SNCF liggvagn typ DEV B9c9 (snarare i Paris-Scandinavie-expressen)
- och sist SJ ABo24, som ju var en udda SJ vagn (snarare i Paris-Scandinavie-expressen).

Vad jag förstår gick Nordexpress och Paris-Scandinavie-expressvagnarna olika vägar i Danmark 1955/56/57?/58? och medan Nordexpress gick över Jylland och Fyn gick Paris-Scandinavie-expressen över Großenbrode-Gedser, som därför hade kortare restid. Detta innbar att vagnar från Nordexpress gick som nattåg mellan Köpenhamn och Stockholm medan Paris-Scandinavie-expressvagnar där gick som dagtåg.

Som förslag till svenskt internationellt mj-tåg med resterna från Nordexpress är mitt förslag därför:
SJ El-F lok - Jeco artnr F697 - A160
SJ Resgodsvagn BFo14 - planerad NMJ artnr 222.201
CIWL sovvagn typ Y - LS-Models artnr 49 150 (dock ej stationerad i Danmark men i Italien)
SJ restaurangvagn Ro3 - planerad NMJ artnr 230.101
SJ sovvagn WLAo5a - planerad NMJ artnr 228.201
SJ sittvagn ABo7b - NMJ artnr 220.201

Skulle det kunna vara något?
/Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 25 okt 2017, 21:16, redigerad totalt 4 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tittar man på planschen irl ser man att det är fönstren som är ljusa och vagnssidan som är mörk i illustrationen, nedan en förstoring.
Ojdå! Kanske dags att gå till optikern ...
NB: Här dyker en DSB vagn B9 upp i tåget 1961, min tolkning är dock att man skall vara B9 type CC, som angivet för den andra sammansättningen, att "type CC" bara fallit bort, vad tror ni?. DSB Littra B (med 10 kupéer inte 9) kom ju inte förrän 1964.
Bör vara korrekt! Jag diskuterade detta direkt med Ola "Lhkströmsverken" igår, och han menar att danskarna genomförde aldrig klassreformen 1956, utan hade bara "förstaklass" och "fællesklass" vilket man tydligen benämnde A respektive C.
Däremot verkar det ha gått en SNCF DEV A2 1/2 B6 sittvagn (i en annan plansch för Paris-Scandinavie-express år 1968 en liggvagn B9c9 UIC)
Det tycks stämma med det jag hittat innan (och också skrev ovan) – att det gick en SNCF-vagn till Stockholm i Paris - Skandinavienespressen!

Jag skulle gissa att om man ska hitta bilder på SNCF-vagnar från 1950 - 1960-tal så bör man antingen ha de danska böckerna som Ola visade (två av dem fanns faktiskt att beställa på CDON av alla ställen – där har jag bara beställt musik och filmer tidigare! – men lustigt nog fanns de inte på Bokus), ELLER plöja runt på tyska Drehscheibe och liknande för att leta bilder. Samtliga tåg som vi diskuterat hittills gick ju genom dåvarande Västtyskland, så tyskarna har ett särskilt intresse de också för dessa tåg.

Jag tycker att jag har försökt hitta de foton som finns på Samlingsportalen, har sökt på såväl "express" som "snälltåg", "Paris", Italien", "Nordexpress" osv.

När det gäller hur tågen gick genom Danmark och huruvida de gick över Malmö eller HH-leden ska jag be att få återkomma. Om inte någon annan hinner före förstås!

När det gäller ditt förslag till tågsammansättning i Sverige överlåter jag med varm hand den frågan till folk som kan detta väldigt mycket bättre. Men det LÅTER ju onekligen bra. OM nu NMJ kommer ut med aviserade modeller vill säga ...

Tack för nya planscher! Finns de att återfinna någonstans i eterrymden?

Skriv svar

Återgå till "Trafik"