Toppbilden, visa:    


Linjebok

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
Anders_W
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 nov 2012, 11:55

Linjebok

Inlägg av Anders_W »

Brasklapp: Hoppas att detta hamnar i rätt subforum. Om ej, ber jag om ursäkt för detta.



Hej på er alla!

Som ett led i planeringen av min kommande hyllbana runt vardagsrummet, och för att stilla mitt nörderibehov, håller jag på att sammanställa en linjebok för banan. Den är långt ifrån färdig, men jag tänkte ändå dela med mig av den, i hopp om utbyte av idéer.

Förebildsenligt nog är PDF:en i A5-format https://dl.dropboxusercontent.com/u/318 ... njebok.pdf

Exceldokumentet den är gjord i finns här https://dl.dropboxusercontent.com/u/318 ... njebok.xls, komplett med försök till vagnviktsberäkningar o.dyl.

(Om man är riktigt masochistisk finns hela underlagsmappen med ritningar zippad här https://dl.dropboxusercontent.com/u/31856075/MWHJ.zip )


Förebilden för banan är en generisk gruv- och bruksbana i bergslagen, med anslutning till statsbanorna. Jag har dock inte låst mig vid någon viss tidsperiod, eller satt upp "handelshinder" gentemot främmande förvaltningar, så det kan dyka upp vilka fordon som helst på gästspel.
Detta har tvingat fram en anpassning av linjeboken, som nu är en hybrid mellan gamla och nya standarder, och en omfattande katalog över möjliga drivfordon.

Jag skulle gärna fylla ut fordonsdelen (B) till att omfatta alla drivfordon som rullat i landet sedan, säg, år 1900, men har inte tillgång till all relevant information. (Tack till Er som hjälpte till i en tidigare tråd om detta!)
Största tillåten hastighet (sth) är lätt att få fram även för sedan länge hädangångna fordon, men dragkraft och max vagnvikt är värre. I exceldokumentet finns därför mina försök att med olika metoder beräkna rimliga vagnviktstal, baserat på en bana med ca 10 promilles stigningar. Resultaten (även i själva linjeboken) är färgkodade efter hur säker jag är på min sak.

Rättelser, tillägg och synpunkter mottages tacksamt.

Återgå till "Ingenjörsbyrån"