Toppbilden, visa:    


Förebildsenliga vagnviktsuppgifter?

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
Anders_W
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 nov 2012, 11:55

Förebildsenliga vagnviktsuppgifter?

Inlägg av Anders_W »

Hej på Er!

Jag filar på en linjebok till min kommande anläggning. (Utkast finns här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/318 ... njebok.xls)

Något jag saknar är uppgifter om är hur tunga tåg olika loktyper fick dra. Google har inte kunnat avhjälpa denna informationsbrist.

Har någon på forumet tillgång till sådana uppgifter?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19946
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Förebildsenliga vagnviktsuppgifter?

Inlägg av Johan Molin »

Frågan är så generellt ställd så den troligen blir svår att besvara. Ångloksexperter kan troligen ge svar på vad en E2:a och ett Ga-lok kunde dra, Hector Rail-experter har andra referenser.
Sedan är det ju en sak vad varje lok kunde dra, en annan vad det fick dra på ett visst banavsnitt. Här kommer väl bromstabeller och andra sådana trevligheter med i bilden.

Jag har valt en superfusk-enkel metod på min lilla skrangliga bibana över östgötaslätten: Varje lok kan / får dra antal vagnsaxlar = lokaxlar (oavsett sort) x 4. Ju enklare desto simplare som Salig Dumbom sade ...

Anders_W
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 nov 2012, 11:55

Re: Förebildsenliga vagnviktsuppgifter?

Inlägg av Anders_W »

Jag är intresserad av så många olika loktyper som jag kan komma över information om.

Jag försöker jämföra lastförmågan hos olika loktyper, så egentligen behöver jag inte hela tabellerna, utan bara jämförelsetal, så att jag kan räkna baklänges utifrån de uppgifter jag redan har

tågtyckarn

Re: Förebildsenliga vagnviktsuppgifter?

Inlägg av tågtyckarn »

TGOJ hade tabeller med hur många ton en loktyp kunde dra på en visssträcka.

T.ex Hglok Ludvika till Grängesberg, 1500 ton.


Om tabellen finns kvar så finns den på järmvägshistoriskt forum.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=93202

Bör kanske tillägga att vikten var både vagnar och last.

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"