Toppbilden, visa:    


Ljuddekoder i NMJ:s E-lok

Allt om dekodrar, styrsystem, borstlösa motorer, programmering, lödstationer mm.
Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Ljuddekoder i NMJ:s E-lok

Inlägg av Bengt Nylén »

Jag har hjälpt en kompis med montage av dekoder ett E-lok från NMJ.
Lite tips betr montage. Loken levereras med en stor högtalare i tendern. Denna högtalare är dels så stor att det är svårt att få plats med en dekoder, dels ger den inget bra ljud som den ser ut eftersom den är helt öppen. Alla högtalare måste inneslutas i en box/låda så att inte ljudet från framsidan når baksidan. Annars blir det inga bastoner alls. Jag valde att montera en Zimo MX648R samt en fyrkantig högtalare med måtten 13x18x12 mm. Köpt från TMJ-konsult. Jag har lagt in eget ljud men dekodern kan även köpas från Skultorps Lok & Vagnverkstad med svenskt ljud om så önskas. Alternativt nöjer man sig med att justera in ljudet från något av de förinstallerade tyska ångloksljuden som redan är inprogrammerade i alla Zimos MX 648:or.

Bild
Högtalaren och dekodern är fastsatta med silikonlim. Även trådarna är fästa med silikonlim så de inte far runt och kommer i kläm då tendern monteras samman igen. Över högtalaren la jag isoleringstejp innan tendern monterades samman men det är inte med på bilden för jag tycket det var bättre ni fick se högtalaren.
Ytterligare tips som får åka in i samma tråd. Tendern och loket är sammankopplade med en fast smal mässingsplåt. Denna koppling har två alternativa hål i lokändan. Det som ger störst avstånd mellan tender och lok ger ett onaturligt utseende som behövs på hemmabanor med snäva kurvor. Det andra hålet fungerar inte alls. Då sitter tendern så nära kopplad att den inte kan röra sig sidledes!!
Jag tog bort mässingen mellan hålen så att jag fick ett avlång hål med 2,1 mms bredd. Sen lödde jag dit en bricka med 2 mms hål mitt emellan de tidigare runda hålen ungefär. Skulle det inte bli bra så är det bara att värma lite med lödpennan och kasa bricka sidledes till nytt läge. Vad man väljer beror ju helt på vilken minsta kurvradie som loket skall klara.

Återgå till "Elverkstaden"