Toppbilden, visa:    


Digitalisera analogt märklinlok

Allt om dekodrar, styrsystem, borstlösa motorer, programmering, lödstationer mm.
Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Digitalisera analogt märklinlok

Inlägg av StefanChrister »

Hej!
Som glad rookie har jag en fråga. :-JJ
Jag har ny beslutat mig för att återuppta järnvägsmodellandet efter 15 år i dvala. Tänka sig! Jag undrar något som kan tyckas vara väldigt simpelt. Jag undrar hur ni ställer sig till att digitalisera analoga lok. Kostnad? Vad skall man ha för dekorer? Ja, jag är en riktig rookie på det digitala trots min ringa ålder. Skäms för det gör jag bara i smyg. Jag har ett Rc-lok som skulle vara roligt att digitalisera och kanske sätta in en ljuddekoder. Mycket jobb? Jag inser att jag skall köra digitalt i framtiden....
eller skall jag satsa på ett nytt lok som redan är digitalt?

Mvh, Rookien Lindström

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Digitalisera analogt märklinlok

Inlägg av cgn1954 »

StefanChrister skrev:Jag har ny beslutat mig för att återuppta järnvägsmodellandet efter 15 år i dvala.
Great! Grattis. [JC_doubleup.gif]
StefanChrister skrev:Jag undrar hur ni ställer sig till att digitalisera analoga lok. Kostnad?
Givetvis, det handlar om intresse, tid och pengar.

Delprojekt 0 är att anskaffa en bra lödstation, kanske förstoringsglas. Jag är närsynt så jag behöver inte det.

Delprojekt 1 är väl att investera in nån typ av digital körkontroll. Den bör gå att koppla till TC (Train Control) som är en app i PC för att köra, styra och schemalägga. Men det kan man ju ta sist i projektet om annat att göra innan är roligare.... (TC kanske kan vänta alltså...).

Delprojekt 2 är att kolla sina lokmotorer . på min nuvarande kunskapsnivå så har jag fått veta att man behöver byta ut trumkollektor-motorer mot fem-poliga högeffektmotorer à la likström.
Här är en sån för Märklin.
http://modellhobby.se/index.php?maincat ... tity=44683

Delprojekt 3 är väl att bestämma sig för ljud eller inte ljud, de förra är väl typ 3 ggr dyrare än de senare.
Här är nyare dekodrar för Märklin.
https://www.mjhobby.se/search.asp?sok=d ... rder=lager

Delprojekt 4 - köp hem 1-2 dekodrar o testa.

Jag vet inte om du kör HO Märklin men du hajar principen... det är samma på 2R. F ö är ju digitalt varken AC eller DC så här pratar vi 2Räls eller 3Räls digitalt. Digitalt använder en fast spänning i spåren >= 22 V med överlagrade pulser enligt ett visst sekventiellt mönster - kallas för protokoll. De mest använda protokollen är mfx (Märklin) och DCC.

Styraggregaten från ex vis 2R-domänen kör i regel endast DCC, 3R och Märklin levererar både mfx och DCC till spåren. Så med en sådan t ex Central Station 2 eller 3 så kan du "fritt" välja dekodrar mfx, DCC eller mfx+DCC.

ESU tillverkar visst bra sådana och det var väl de som tillverkade Märklins dito i starten. Tror inte de gör det idag. Sen finns det många andra fabrikat på dekodrar - gäller väl å luska på nätet efter vilka som är bra och vilka som har kvalitetsproblem.
StefanChrister skrev:... eller skall jag satsa på ett nytt lok som redan är digitalt? Mvh, Rookien Lindström
Skulle nog testa båda varianterna.

Rådet är ju att fråga de som vet mer, t ex i butikerna ovan eller andra butiker på nätet....
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Digitalisera analogt märklinlok

Inlägg av modeljernbane »

Det er rigtig let at bygge om en rc lok om til digital, du køber en motorsæt + 1 dekoder. Jeg ved ikke hvad det koster i Sverige men i Danmark kan det gøres for ca. 500 kr. hvis du skal have lyd koster det 500 kr extra. ESU laver de bedste dekoder, både med og uden lyd.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Digitalisera analogt märklinlok

Inlägg av Mölle-Mats »

Kul att du börjar fundera på anläggningsbygget! :-T

Och idag så är väl digitalt ett bra val, ger ju en massa trevliga möjligheter med en radda finesser i loken och att enkelt köra flera lok på samma anläggning. Ljud eller inte ljud är en bra fråga, min erfarenhet är att visst är det ballt - men man blir ganska snart trött i huvudet av allt surret och stänger av dem (speciellt ånglokens ljud blir rätt fjantigt med de små högtalare som står till buds, de låter fjutt-fjutt-fjutt - och så låter inte ett ånglok i. r. l. Loktutor/ångvisslor och fläktljud i ellok låter väl lite bättre ...).

Har väl själv ett par gamla Märklin-lok som borde digitaliseras, men har inte kommit till skott med dem ...

Gamla Märklin-lok kräver förstås utbyte av motorn och lödningsarbeten, men i många av de lok som andra fabrikanter idag erbjuder för trerälssystemet (Roco, Heljan, Hobbytrade, ACME och Piko för att nu nämna några) finns det oftast s k NEM-kontakter monterade (som kan vara antingen 8- eller 21-poliga), och då är det "en bit kaka" att digitalisera dem. Ta bort "analog-proppen" och kläm dit dekoderns kontakt i NEM-kontakten i stället och vips - så är loket digitalt. Det klarar t o m jag av att göra! :-BS

Vi surrade väl om Märklins startsats 29000 utan tåg häromsistens? Den innehåller en Mobile Station 3 som "pratar" både Märklin/Motorola- och DCC-protokollen, så har du en sådan så kan du välja och vraka dekodrar till loken ganska fritt.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Digitalisera analogt märklinlok

Inlägg av StefanChrister »

Tack snälla cgn för ett utförligt och bra svar! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Digitalisera analogt märklinlok

Inlägg av StefanChrister »

Mölle-Mats skrev:

Vi surrade väl om Märklins startsats 29000 utan tåg häromsistens? Den innehåller en Mobile Station 3 som "pratar" både Märklin/Motorola- och DCC-protokollen, så har du en sådan så kan du välja och vraka dekodrar till loken ganska fritt.
Ja, visst surrade vi om den! Kommer med största sannolikhet att införskaffa en sådan. Tack för schyssta tips, Mats! Du kommer väl till Stockholm 5-6/11?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Digitalisera analogt märklinlok

Inlägg av Mölle-Mats »

StefanChrister skrev:Mats! Du kommer väl till Stockholm 5-6/11?
Mja, vi får se ...

Hade väl urpsrungligen tänt mig det, men så uppmärksammade jag att det samtidigt går en stor MJ-mässa i Rödovre-hallen i Köpenhamn samma helg. Och eftersom jag ju jagar modeller med dansk förebild, så tror jag att den är mycket mer givande för mig!
Also sprach der Matserschmitt!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Digitalisera analogt märklinlok

Inlägg av HLS »

Man kan givetvis byta hela märklinmotorn men för ombyggnad till DC motor (inför dekoderinstallation) behövs egentligen bara en ny magnet, samt att man avlägsnar omkastarrelät.
Kika på ESU hemsida, där finns en del bra tips:
http://www.esu.eu/en/products/accessori ... t-magnets/
Vilken motor som sitter i loket framgår av "handboken" som kom med i lådan.
Märklins söksida är rätt dålig när det gäller produkter som inte produceras precis nu..
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Digitalisera analogt märklinlok

Inlägg av StefanChrister »

Mölle-Mats skrev:
StefanChrister skrev:Mats! Du kommer väl till Stockholm 5-6/11?
Mja, vi får se ...

Hade väl urpsrungligen tänt mig det, men så uppmärksammade jag att det samtidigt går en stor MJ-mässa i Rödovre-hallen i Köpenhamn samma helg. Och eftersom jag ju jagar modeller med dansk förebild, så tror jag att den är mycket mer givande för mig!

:-cry :-cry
Tråkigt! Men förstår att Köpenhamn lockar...

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Digitalisera analogt märklinlok

Inlägg av StefanChrister »

HLS skrev:Man kan givetvis byta hela märklinmotorn men för ombyggnad till DC motor (inför dekoderinstallation) behövs egentligen bara en ny magnet, samt att man avlägsnar omkastarrelät.
Kika på ESU hemsida, där finns en del bra tips:
http://www.esu.eu/en/products/accessori ... t-magnets/
Vilken motor som sitter i loket framgår av "handboken" som kom med i lådan.
Märklins söksida är rätt dålig när det gäller produkter som inte produceras precis nu..
Merci!!

Skriv svar

Återgå till "Elverkstaden"