Toppbilden, visa:    


Problem med varningssignal vid övergång. Hjälp!!

Allt om dekodrar, styrsystem, borstlösa motorer, programmering, lödstationer mm.
Sture Bylén

Problem med varningssignal vid övergång. Hjälp!!

Inlägg av Sture Bylén »

Jag har fått ett problem som jag hoppas på hjälp med att lösa. Genom klumpighet, när jag kröp under min anläggning, råkade jag komma åt de tunna sladdar som förser min varningssignal med ström. Den avslitna sladden har förmodligen suttit fast i signalens metallstomme. Om jag håller den avskalade tråden mot den nakna metallen så fungerar det vita ljuset. Så långt vore det väl en baggis, men nu upptäcker jag att det vänstra rödljuset är heldött. Endast det högra blinkar.

Bild


Arrangemanget är cirka 15 år gammalt och konstruerat av en gammal vän till mig, Michael Simby, som är avliden sedan 11 år tillbaka.

Så här ser hela härligheten ut. Två växelblinkreläer från Elfa leder strömmen till dioderna i stolpen.
Till de röda ljuse används det ena växelreläet fullt ut, d.v.s. ljuset "pendlar" på det karakteristiska sättet. Till det vita ljuset används bara den ena blinkningen, om ni förstår vad jag menar....

Bild


På anläggningen styr jag signalen helt manuellt. Jag aktiverar systemet genom att slå på huvudströmbrytaren vid siffran 1.

Som brytaren ligger vid siffran 2 kommer nu det röda ljuset att pendla. Lägger jag om brytaren kommer i stället det vita ljuset att blinka.


Bild

Bild


Problemet är som sagt att den vänstra röda dioden är helt död. Antingen är det fel på dioden eller så har någonting lossnat på baksidan av signalen. Inte så lätt att se eftersom konstruktören lagt en svart skyddslack över lödningarna.

Bild

Ja, det var dagens problem.

Hur gör jag nu?
Det har ju gått minst 15 år sedan jag sist ägnade en tanke åt detta. Finns det moderna grejer, färdiga att använda. Alltså med ”min” typ av stolpe och med färdiglödda dioder? Jag har varit inne på "Signalsidan" och tittat utan att hitta något.

Finns det någon på detta forum som, givetvis mot betalning, kan konstruera något liknande som jag haft, med manuell styrning. (Jag tackar redan på förhand för alla tips om avancerade system med automatik, datorer o dylikt men det är ingenting för mig.)

En sista fråga:

På min hemsida var det en kille som undrade om min signal med två röda och en vit verkligen var förebildsenlig 1959. Han trodde att det inte var någon vit utan bara två röda. Någon som vet?

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Problem med varningssignal vid övergång. Hjälp!!

Inlägg av ford1929 »

Problemet är som sagt att den vänstra röda dioden är helt död. Antingen är det fel på dioden eller så har någonting lossnat på baksidan av signalen. Inte så lätt att se eftersom konstruktören lagt en svart skyddslack över lödningarna.
den kabel som är lös..den ser svart ut jord ? ...hur många kablar går in i stolpen? det är inte så att denna kabel är minus till den vänstra dioden

Roger(Forden)
Roger(Forden)

FAF
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: Problem med varningssignal vid övergång. Hjälp!!

Inlägg av FAF »

Schema på kretsen finns som bild på den här sidan:
http://www.ebay.de/itm/LED-Wechselblink ... 1315804827
det brukar underlätta.
Till det vita ljuset används Lysdiod 1 (LD1) och eftersom den fungera om du kopplar den svarta till stolpen så är det nog den som är jord(minus) till den kretsen. Behöver lödas fast i stolpen.

Röda lysdioderna:
I så fall så används alla 4 övriga kablar till dom 2 röda lysdioderna, egentligen så används kablarna till att (tänk ) "flytta ut" lysdioderna från kretskortet. Eftersom det inte finns någon gemensam anslutning för de 2 lysdioderna så behövs alla 4 kablarna till dom röda lysdioderna.

Funkar förklaringen?

/Gunnar/Ankan

Sture Bylén

Re: Problem med varningssignal vid övergång. Hjälp!!

Inlägg av Sture Bylén »

ford1929 skrev:den kabel som är lös..den ser svart ut jord ? ...hur många kablar går in i stolpen? det är inte så att denna kabel är minus till den vänstra dioden
Fyra (nej fem) kablar går in i stolpen: två röda, en svart och två blå. Det går knappast att få in en sjätte.
Men, Roger, bara för att du frågade så var jag ner och tittade och då upptäckte jag att det verkar saknas en anslutning till den vänstra dioden. Jag fick då en snilleblixt och anslöt en "förbikopplingssladd" från dioden direkt till kopplingsplinten, nr 5, och då började båda de röda dioderna blinka. Då vet jag i alla fall att det inte är något fel på dioden. Jag får väl försöka löda dit en tunn sladd på dioden och dra sladden direkt till kopplingsplinten. Jag kan ju fästa sladden på baksidan av stolpen, för ingen tittar väl på en baksida?
Men vad jag inte fattar är hur anslutningen till dioden bara kunnat försvinna.... SÅÅÅ våldsam har jag då inte varit. :(
Senast redigerad av Sture Bylén den 06 apr 2016, 22:39, redigerad totalt 1 gånger.

Sture Bylén

Re: Problem med varningssignal vid övergång. Hjälp!!

Inlägg av Sture Bylén »

Oj, Gunnar - våra inlägg gick om varandra så jag missade ditt.
Ja, din förklaring funkar. En utmärkt metafor att "flytta ut" lysdioderna från kretskortet. Då behövs givetvis 4 sladdar till de röda. Nu ser jag det kristallklart. Och så en sladd till den vita i stolpen och sedan blir själva stolpen en "sladd" till den.
Det här är inte alls min grej men jag har lärt mig en hel del den senaste halvtimmen. :D

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Problem med varningssignal vid övergång. Hjälp!!

Inlägg av ford1929 »

"friskt kopplat hälften brunnet"
kul att det löste sej Sture... :-T


Roger(Forden)
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Problem med varningssignal vid övergång. Hjälp!!

Inlägg av Sture Bylén »

ford1929 skrev:kul att det löste sej Sture...
Ja, i alla fall så här långt, dvs på arbetsbordet i verkstaden. Sedan ska signal-jäkeln monteras tillbaka på plats igen. Jag ropar inte hej....

Ingen som vet om det finns sådana här övergångssignaler att köpa helt färdiga att bara koppla in till en strömbrytare?
Jag tycker att det borde finnas. Det finns ju till och med färdiga hus att köpa! :o :o

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2972
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Problem med varningssignal vid övergång. Hjälp!!

Inlägg av cgn1954 »

Sture - alltså - jag bara känner att du BEHÖVER lite hjälp, en sån där gammal lösning är ju t o m brandfarlig. Vad säger hustrun?

Du får låna min expertis GRATIS (vill du ha den mer så är priset inte alls dyrt - per timme), du ser en framtidssäker design nedan, jag kan rekommendera den, effektiv, multidisciplinär, användbar och sturbar från vilken soffa som helst i världen genom den fiffiga Internet-anslutningen. Vill du stura annat i hemmet så ... ja - bara fantasin sätter gränser. Du vet . . .

Lycka till. :D

Bild

Hur svårt kan de va?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Sture Bylén

Re: Problem med varningssignal vid övergång. Hjälp!!

Inlägg av Sture Bylén »

cgn1954 skrev: sturbar från vilken soffa som helst i världen genom den fiffiga Internet-anslutningen
Perfekt!! Jag avskyr ju den blåsiga/regniga/snöiga/stekheta promenaden ut till mitt stationshus. Nu kan jag vara kvar i soffan 24/7.
Driftskostnaden är aningen hög men det är smällar man får ta i mj-branschen.
cgn1954 skrev:Hur svårt kan de va?
Nja, vi har ju det där med de digitala disastrarna.... :?

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Problem med varningssignal vid övergång. Hjälp!!

Inlägg av Pennstativ »

cgn1954 skrev:Sture - alltså - jag bara känner att du BEHÖVER lite hjälp, en sån där gammal lösning är ju t o m brandfarlig. Vad säger hustrun?

Du får låna min expertis GRATIS (vill du ha den mer så är priset inte alls dyrt - per timme), du ser en framtidssäker design nedan, jag kan rekommendera den, effektiv, multidisciplinär, användbar och sturbar från vilken soffa som helst i världen genom den fiffiga Internet-anslutningen. Vill du stura annat i hemmet så ... ja - bara fantasin sätter gränser. Du vet . . .

Lycka till. :D

Bild

Hur svårt kan de va?
[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] Genialt! En webkamera i nosen på varje lok, och i nyllet på varje liten figur, och man behöver inte ens gå in i hobbyrummet :-)!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Skriv svar

Återgå till "Elverkstaden"