Toppbilden, visa:    


Fönsterglas av glas

Allt du vill veta om material, lim, färg, lödtenn, butiker, byggnadsteknik, borstbyten, airbrushing, tänger, etsning och arbetsbelysning.
Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Fönsterglas av glas

Inlägg av 3030 »

Jag testar att göra husfönster av glas, mest för att se hur det blir och för att jag är nyfiken på om jag klarar av det.

Glaset är s.k. täckglas för mikroskop, 0.15 mm tjockt och med en yta på 18x18 mm.

Efter att ha Googlat runt lite så köpte jag en ritspenna i hårdmetall och en ask med 100 täckglas. Tekniken är i princip att rista en linje och sedan knäcka glaset längs linjen. Det man får tänka på är att jobba på en hård yta, glas böjer sig inte - det spricker. Första försöket gav mig en rätt taggig kant och ett knippe sylvassa jättesmå glasskärvor. Inte bra, varken för utvärtes eller invärtes bruk.

Med en liten jigg av plasticard blev saker genast enklare:
Bild
Lägg i glaset, tryck linjalen mot de översta Plasticard-bitarnas kant, rista. Ta ur och knäck över en metallkant.

Med skjutmått kunde jag se att glaset fick den storlek jag ville, en diff på 0,2 mm mellan ändarna på glaset berodde helt på slarv vid jiggtillverkningen.

Så karvade jag till lite spröjs och fönsterfoder av Plasticard, limmade med CA-lim och gjorde en testvägg:
Bild

Känns som jag skulle vilja gå vidare med etsade fönsterdelar.. Vi får se.

Någon som har erfarenhet av att använda glas så här - funkar det i praktiken eller spricker det vid t.ex. transporter?
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Fönsterglas av glas

Inlägg av LYR »

En erfarenhet är att använda ett bryne med lite vatten, så kan glasets vassa brottytor mycket lätt dras över brynet för att slipa bort smått splitter.
Man kan också använda glas till diaramar, men de är nog något tjockare.
/LYR

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Fönsterglas av glas

Inlägg av Graffen »

Har använt glas i ett par år nu.
Men jag använder en diamantrits, då jag får bättre kanter och mindre spill jämfört med metallritsen jag hade först.
Har inte haft några problem med sprickor då glaset faktiskt är ganska elastiskt.
Undantaget om jag limmar med cyano, då spricker det gärna, både fort och explosivt!
Limmar med Kristal clear, funkar kanon.
Bild
Här med dragstiftsmålade spröjs.
Bild

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Fönsterglas av glas

Inlägg av cgn1954 »

Graffen borde utnämnas till professor på nån lämplig fakultet ... sagt med beundran. :)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: Fönsterglas av glas

Inlägg av Tågklareraren »

Tack för dom geniala tipsen!
Gick genast in på min kungliga hovleverantörs hemsida (aliexpress.com) och beställde 200 st 22x22 mm inkl. fri frakt för det facila priset av € 3,88. [JC_doubleup.gif]
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Re: Fönsterglas av glas

Inlägg av 3030 »

Tack LYR och Graffen för goda råd! Ska plocka fram brynet och Crystal Clear!

Diamantrits lät intressant, Graffen - är det något liknande de här du använder?
https://www.tedpella.com/tools_html/54410.htm#54482

Och: jag instämmer med cgn1954 - Graffens vägg visar att en glasmästare (m.m.) varit framme - själv räknar jag mig som glasamatör..
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Fönsterglas av glas

Inlägg av Graffen »

cgn1954 skrev:Graffen borde utnämnas till professor på nån lämplig fakultet ... sagt med beundran. :)
:-CO
:=KOMP
Tackar och bugar!
Vet inte vilken fakultet dock... :mrgreen:
Bild

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Fönsterglas av glas

Inlägg av Graffen »

3030 skrev:Tack LYR och Graffen för goda råd! Ska plocka fram brynet och Crystal Clear!

Diamantrits lät intressant, Graffen - är det något liknande de här du använder?
https://www.tedpella.com/tools_html/54410.htm#54482

Och: jag instämmer med cgn1954 - Graffens vägg visar att en glasmästare (m.m.) varit framme - själv räknar jag mig som glasamatör..
Tack! :-T
Det är en liknande jag har. Just den smala spetsen är bra för precision.
Bild

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Fönsterglas av glas

Inlägg av BAn »

Graffen skrev:
cgn1954 skrev:Graffen borde utnämnas till professor på nån lämplig fakultet ... sagt med beundran. :)
Vet inte vilken fakultet dock... :mrgreen:
Ingen filosofisk bara. Där sitter de ju bara och filosoferar. Du får ju saker och ting gjorda! :-J

Senast jag försökte med glas (som stomme och fönster i en liten kur) sprack det bara. Pilotprojektet nedlagt.
Nästa gång skall jag prova med riktigt glashårt underlag när jag ritsar - en tjock glasskiva som jag numera har.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Fönsterglas av glas

Inlägg av vonWow »

Det finns ju "Konstfack" Professor Emeritus i Miniatyrtekniker.
skulle passa bra..... [JC_doubleup.gif] eller så är Graffen som så många andra av oss bara helt enkelt en nörd :-nord

Jag använde ett diamant verktyg som fanns med i en sådan där sats till ett miniborr, funka klockrent.

Men vart köper man glas?

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Fönsterglas av glas

Inlägg av HLS »

Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Fönsterglas av glas

Inlägg av PeO »

För de som tänker sig till Gräfsnäs på lördag, kan jag ta med några askar

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1042
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Fönsterglas av glas

Inlägg av magnus63 »

Fördelen med glas är att det ser ut som glas. Enda jag tycker kommer i närheten är cellulloid (cellullosanitrat) och cellullosaacetat men de plasterna åldras och förstörs med tiden. Tips på spröjs/ram/post/doder: Molotows filtpennor + stållinjal. Bläcket är täckande, matt och sitter ordentligt. Vitt och nån kromgrönlinande har funkat bäst, däremot försökte jag hitta nån oxidröd och det finns inget, den som låg närmast ("lobster red") var inte speciellt matt heller. Ljusgrå har jag inte testat än.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Fönsterglas av glas

Inlägg av Beeblebrox »

Vi har sedan början kört med sådana här glas i våra byggsatser med endast ett fåtal undantag. Det blir riktigt bra. När man skall limma så funkar Cascos hobbylim perfekt. Får man något på glaset så är det bara att ta bort med en tandpetare.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Skriv svar

Återgå till "Allmänna Verkstaden"