Normalt använder jag M1,4 eller M1 gängtappar men nu behövde jag gänga ett 2 mm hål. Letade därför fram min M2 gängtapp som jag köpt för över 20 år sedan hos Clas Ohlson, på den tiden då butikskedjan var ett eldorado för oss modellbyggare (det var tider det). Väl funnen konstaterar jag att det inte var en gängtapp utan tre.
Vill minnas att det var en "förtapp" och en "eftertapp", alltså man skulle använda dem i en viss turordning, men vilken? Som syns av bilden har en ett band, en annan två band och den tredje saknar band. Tacksam för information om i vilken ordning dessa gängtappar skall användas, vill ogärna chansa och bryta eller förstöra gängan.
/Ola
Toppbilden, visa:
Gängtapp, hjälp .....
-
- Inlägg: 461
- Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09
Re: Gängtapp, hjälp .....
Kontrollera hur "spetsig" tappen är! Använd först den med längst zon med växande tapp (framifrån sett), därefter den mitt emellan och sist den som har gänga fullt ut ända fram. Då funkar det som tänkt.
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.
Re: Gängtapp, hjälp .....
Japp!Lihkströmsverken skrev:(det var tider det).
/Ola
Här en bild på lite renare tappar (för, mellan och gradtapp)
Alltså 1, 2, 0 streck
Re: Gängtapp, hjälp .....
Nu är inte för, mellan & grad hela sanningen i vår värld, när det börjar gå tungt, det vill säga när flera gängtapps skär börjar att gänga kan man byta tapp och vipps så går det genast lätt när "nästa" tapp har en lita annorlunda spetsighet och skär på ett lite annat sätt. Genom att byta tapp flera gånger i varje gängningsmanöver kan man få gängtapparna att bara gänga på ett fåtal skär och därmed gå lite lättare än om dom skär på hela sin bredd.
Den sista tappen brukar vara till för att kunna gänga ända ner i ett hål, så att en skruv kan skruvas hela vägen ner.
Den sista tappen brukar vara till för att kunna gänga ända ner i ett hål, så att en skruv kan skruvas hela vägen ner.